Rozpoczęły się prace żelbetowe przy budowie śluzy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Wyjątkowo wykonywano je w nocy ze względu na logistykę oraz wpływ wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy - informuje Urząd Morski w Gdyni. Zobacz zdjęcia i film.
Prace na Mierzei Wiślanej, mimo zimowej aury panującej w lutym, postępują zgodnie z harmonogramem. Ich spektakularnym elementem było pierwsze z serii betonowań, które odbyło się nocą. Zabetonowana została płyta denna bramy południowej śluzy. Podczas prac wbudowano w nią niemal 1700 m sześc. betonu i ponad 170 ton stali zbrojeniowej.
- Betonowanie trwało nieco ponad dobę – mówi Paweł Ciomek z konsorcjum NDI/Besix, wykonawcy przekopu przez Mierzeję. – To swoisty początek konstrukcyjnych robót żelbetowych w rejonie śluzy. Przed nami kolejne takie betonowanie sekcji w kanale, dalej południowej bramy śluzy a następnie ścianek tworzących szczelną wannę żelbetową, czyli docelową konstrukcję śluzy – dodaje Paweł Ciomek.
Pierwsze betonowanie na śluzie pozwoli na wykonanie konstrukcji żelbetowej kieszeni bram śluzy, a w konsekwencji na montaż stalowych wrót śluzy na bramie południowej. Dzięki zabetonowaniu płyty bramy śluzy wykonawca, polsko-belgijskie konsorcjum NDI/Besix, może także przystąpić do wykonywania płyty dennej w kanale śluzy.
To betonowanie jest początkiem robót żelbetowych na śluzie, gdzie planowane jest wbudowanie około 20 000 m sześć. betonu oraz około 1900 ton stali. W zależności od pogody, budowlańcy planują kolejne betonowania w porach nocnych, aby zminimalizować wpływ ciepła hydratacji cementu podczas wiązania betonu na konstrukcje poszczególnych elementów śluzy.
Śluza jest konieczna dla zapewnienia bezpiecznej żeglugi w warunkach zmiennych stanów wody po obydwu stronach Mierzei Wiślanej. Dodatkowo, śluza będzie pełniła rolę zapory, przeciwdziałającej mieszaniu się wody słonej z Morza Bałtyckiego z wodą słodką Zalewu Wiślanego. Głowy śluzy z obu stron wyposażone będą w podwójne bramy (wrota), które będą przesuwane we wnęki (kieszenie). W konsekwencji ilość wody, która dotrze do Zalewu Wiślanego będzie niewielka, a jej wpływ na dynamikę i zasolenie wód Zalewu będzie miał charakter krótkookresowy. Zasięg tego oddziaływania będzie zaledwie lokalny.
Obecnie na budowie kontynuowane jest m. in. profilowanie skarp, prace narzutowe i roboty żelbetowe na falochronach Portu Zewnętrznego. Odbywa się produkcja, dostawa oraz wbudowywanie betonowych elementów X-block plus, służących zabezpieczeniu falochronów. W śluzie prowadzone są roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem. W kanale żeglugowym trwa pogrążanie ścianek szczelnych oraz wykonywanie mikropali, a także betonowanie. Prowadzone są również prace przy obu mostach oraz wykończeniowe w budynku kapitanatu. Po odmarznięciu Zalewu Wiślanego planowane jest dalsze pogrążanie ściany grodzy, tworzącej obwiednie sztucznej wyspy oraz montaż ściągów oraz zasypów grodzy.