UWAGA!

Przekop „po niemiecku” (Nadesłane przez Czytelnika)

 Elbląg, Przekop „po niemiecku”  (Nadesłane przez Czytelnika)
(fot. materiały prasow NDI/Besix)

„Kanał ma uniezależnić Polskę od Rosji” – to tytuł jednego z artykułów w niemieckiej prasie, na który uwagę zwraca nasz Czytelnik. Jak pisze, otrzymał go swojego przyjaciela Uliego, który na co dzień mieszka w niemieckim Wesel.

Przypadek zrządził, że kilkanaście lat temu w Elblągu poznałem Uliego, Niemca z Wesel i do dzisiaj utrzymujemy kontakt. Był kilkakrotnie w Elblągu, nawet swoim samolotem i miastem naszym jest zauroczony. Urodził się w Dreźnie tuż przed wojną, którego starówkę o powierzchni 2 x 2 km, jak wiemy, brytyjski RAF zbombardował, gdy miasto nie było już Festung Dresden. Jak nasz Elbląg, którego starówkę – też o powierzchni ok. 2 na 2 km rozwalili Sowieci. Stąd pewne podobieństwo miast, jak stwierdził Uli. Pokazałem mu piękną Warmię i Mazury, a zachwyt o ich pięknie skwitowałem „są nasze „dzięki” Adolfowi, bo przegrał wojnę”.

To zainteresowanie Elblągiem spowodowało, że Uli przesłał mi artykuł z niemieckiej prasy na temat przekopu Mierzei, datowany tuż po uroczystym otwarciu przekopu. Z uwagi na rozgorzałą w Elblągu „walkę” o port między samorządem i rządem, uznałem za interesujące przekazać Czytelnikom portElu ocenę tematu przekopu przez prasę niemiecką.

Wspomniany artykuł ukazał się pod tytułem „Kanał ma uniezależnić Polskę od Rosji”. Podtytuł: „Mierzeja Wiślana: Już niedługo statki będą przybywać do elbląskiego portu. PiS-owski rząd świętuje dziś powstanie inwestycji, traktując ją jako próbę wyzwolenia”. Z analizy tekstu wynikają następujące, tezy i oceny tego hydrologicznego przedsięwzięcia (tłumaczenie dzięki pani Dominice):

  Elbląg, Artykuł, na który powołuje się nasz Czytelnik
Artykuł, na który powołuje się nasz Czytelnik

1. Przekopane wysokiej wydmy Mierzei Wiślanej doprowadziło do powstania kanału żeglugowego o długości ok. 1 km, niedawno poświęconego z wielką pompą. Ma on w przyszłości zapewnić połączenie Bałtyku z Zalewem Wiślanym, a głównie zapewnić Elblągowi dostęp do morza, uniezależniać Polskę od Rosjan.

2. Eksperci uważają pomysł powstania tego kanału ekonomicznie za bezsensowny. Z kolei obrońcy natury, krytykują fakt, że inwestycja niszczy biotyp wybrzeża (środowiskową część ekosystemu). Zaś powstały niedawno spór miedzy Litwą i Rosją o Kaliningrad nadają obśmianemu projektowi Jarosława Kaczyńskiego, szefowi PiS, nowe polityczne znaczenie.

3. Na uroczyste otwarcie kanału Warszawa wybrała 17 września 1939 r., datę napaści Armii Czerwonej na Polskę. Jarosław Kaczyński podkreślił w dniu wbicia pierwszej łopaty pod budowę kanału w 2018 r. jak wielkie znaczenie ma dla niego ta budowa: „Polska przez wiele lat nie była suwerennym państwem i kanał pokaże, że i na tym obszarze mamy pełną suwerenność ‘’.

4. Suwerenność ta będzie trochę kosztować. Samo przebicie przez Mierzeję, jak pisze niemiecka prasa, pochłonęło 210 milionów euro. Dalej trzeba będzie stworzyć tor wodny przez zalew do Elbląga i pogłębić rzekę Elbląg.

5. Ekspert ds. transportu Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego nie widzi żadnego sensu tej inwestycji. Przez kanał mogą przepływać statki maksymalnej długości 100 m, szerokości 20 m, zanurzeniu 4,5 m i nośności do 3500 ton. Tak małych frachtowców nie ma na Bałtyku, takie pływają po Renie – pisze niemiecki dziennikarz. Poza tym w odległości 60 km od Elbląga znajduje się bardzo nowoczesny port głębinowy w Gdańsku, do którego mogą wpływać wielkie kontenerowce. - Kanał jest „ fantazją prezesa PiS-u Kaczyńskiego - mówi cytowany przez autora Rydzkowski: - „To jest czysta ambicja zdobycia prestiżu, by pokazać Rosjanom, że mamy własną drogę z Zalewu na Bałtyk”. Szanse będą mieć wg naukowca tylko łodzie sportowe i turystyczne.

6. Obrońcy przyrody obawiają się ponadto negatywnych skutków dla ekosystemu zalewu i mierzei. Pogłębianie dna według Krzysztofa Cibora z Greenpeace spowoduje wzbijanie się osadów glebowych z dna, w których osadziły się przez lata związki azotu i fosforanów pochodzenia rolniczego z Wysoczyzny Elbląskiej. Może to spowodować kwitnięcie glonów, czego tragiczne konsekwencje widzieliśmy niedawno w przypadku Odry w której masowo zdychały ryby. Poza tym kanał odciął sarnom, dzikom i łosiom drogę migracji po całej Mierzei.

7. Mieszkańcy Mierzei Wiślanej różnie patrzą na powstanie tej inwestycji, a wcześniejsza inicjatywa obywatelska, która mobilizowała przeciwko projektowi, tymczasem zgasła. Pojawiają się jedynie głosy, że przekop „podniesie atrakcyjność naszego regionu. Kanał przyniesie nam wielu turystów, którzy będą przybywali tu ze swoimi łodziami sportowymi i jachtami” - mówi 74-letni mężczyzna, cytowany przez niemieckiego dziennikarza. Autor dodaje, że jeden z francuskich specjalistów od projektowania nieruchomości chce w okolicy przekopu wybudować duży kompleks z domkami wakacyjnymi.

Powyższe tezy i poglądy pozostawiam interpretacji Czytelnikom portElu, tym bardziej że tor wodny z przekopu do Elbląga nadal nie jest gotowy, a w mieście trwa gorąca dyskusja na temat przyszłości portu. Przy okazji dla złagodzenia nastrojów „przekopowych” warto przypomnieć sobie polską komedię fantastyczno-naukową pt. Hydrozagadka Andrzeja Kondratiuka z 1970 r., traktującą o obniżeniu wody Wiśle.

Elbingerer ( imię i nazwisko znane redakcji)


Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Tak małych frachtowców nie ma na Bałtyku, takie pływają po Renie. I tu jest pies pogrzebany.
  • Najbardziej zirytował mnie ten francuski specjalista od domków. Niech sobie buduje we Francji.
  • Czy nawet w majówkę będziecie ludziom produkować wszystkie wywody nt wyższości świąt Bozegonarodzenia nad Wielkanocą ???ileż można w kółko o tym samym??? Zwlaszcza kiedy pół Polskiczachwyvca się przekopem ktorym wielu z Elbląga bylo przeciwnych a teraz latają po mieście jakby rozwolnienia dostali !
  • Kolejny ekspert. A to mu Drezno zbombardowali chociaż nie było twierdza, a to WiM dzięki Adolfowi mamy, a to troska jakiegoś pana z Gdańska i jeszcze nawiązanie do filmu Kondratiuka. Czyli wieści ze świata i okolic, z delikatnym szczypaniem w tyłek rządzących, co wydawcy chyba bardzo lubią.
  • Poziom wody w Zalewie opadł o 0,5 m. Trzeba to sprawdzić, bo przekopem nic nie przepłynie. Ponadto od 3 dni horror aby dojechać do Krynicy, jak się mówi powstałej wyspy. Co będzie w sezonie ?
  • A ja słyszałem, że poziom wody opadł o 3 metry i z Suchacza można sucha stopa przejść. Jak dobrze obeschnie to i samochodem przejeedziesz. Piszę do tego co to zdziwoiny korkami na mierzeji, jakby ich wcześniej nie było.
  • Aaaa w sumie to już nie chce się o tym czytać. Rozumiem, że jakaś frakcje mocno boli ten przekop. W sumie to ich ból, może maść pomoże.
  • Historia lubi się powtarzać. Kiedy budowano port w Gdyni, niemieckie dzienniki pisały o megalomanii Polaków. Ekonomicznie - jak podkreślano - inwestycja nie miała sensu z uwagi na port w Gdańsku, z którego wszyscy będą dalej korzystać a baseny w Gdyni pozostaną puste. Niemcy straszyli że port w Gdyni jest źle zabezpieczony przed odpływami i przypływami oraz wiatrem, co grozi cumujacym statkom podczas załadunku i rozładunku. Itd, itp. No cóż, jest takie powiedzenie że psy ujadają a karawana jedzie dalej. I nawet Wróblewski z Wcisłą tego nie zatrzymają. Bsp
  • Wy w tym portelu już nie wiecie co napisać o przekopie tak was to dręczy, juras wasz (guru)ma swoje macki w waszej redakcji, ta propaganda wróblowa mnie miernie, on chodników nie potrafi wyremontować a co dopiero drogą wodna i portem, propaganda rusko niemiecka
  • Jak się całość nie uda, to wystąpimy do Niemiec o reparacje. Amen.
  • Zapewniam, że są i znajdą się w miarę potrzeby.
  • Najlepszy kanał jest w Berlinie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    33
    8
    5 kolumna wraca(2023-04-30)
Reklama