UWAGA!

Drugie życie zdigitalizowanych zbiorów - konferencja

 Drugie życie zdigitalizowanych zbiorów - konferencja

Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” w Elblągu zaprasza na konferencję pod hasłem „Drugie życie zdigitalizowanych zbiorów”. Będziemy na niej mówić nie tylko o digitalizacji, ale o dziedzictwie kulturowym w połączeniu z dizajnem, nowymi technologiami i turystyką. Zobacz prelegentów.

Czy te rzeczy da się połączyć? Czy dizajn i dziedzictwo kulturowe mają ze sobą coś wspólnego? Gdzie jest miejsce, w którym mogą spotkać się zabytki z nowymi technologiami? Jak branża turystyczna korzysta z aplikacji, przygotowywanych przez muzea i inne instytucje? To tylko niektóre z pytań, które zostaną zadane podczas konferencji. Próby odpowiedzi na nie podejmą eksperci z branży.

 

Na konferencji będzie można posłuchać wykładów, wziąć udział w warsztatach (obowiązują zapisy, liczba miejsc ograniczona), odbędzie się również sesja networkingowa, na której spotkamy się i podyskutujemy w ramach wymiany doświadczeń wśród różnych branż. Nad merytoryczną dyskusją czuwać będą specjalistki z Centrum Cyfrowego – Maja Drabczyk i Natalia Cetera.

 

Nie zabraknie również części artystycznej – będzie nią pokaz instalacji w wirtualnej rzeczywistości „Ad Futuram Rei Memoriam”. Jak powstają taki instalacje? Co inspiruje artystę do sięgnięcia w świat wirtualnej rzeczywistości? O tym wszystkim opowie jej twórca – Marek Kudła.

 

Zapisy na konferencję – kliknij tutaj

 

Szczegółowy program konferencji dostępny na stronie: https://drugiezyciezdigitalizowanychzbiorow.my.canva.site/

 

Wstęp wolny

 

Opisy prelegentów:
      
       DIZAJN
       MICHAŁ PIERNIKOWSKI - WYKŁAD
       Dziedzictwo kulturowe w projektowaniu. Budowanie marki wzorniczej z wykorzystaniem zdigitalizowanych zbiorów instytucji kultury
       Przykłady realizacji polskich projektantów i firm, wykorzystujących w swojej pracy nawiązania do dziedzictwa kulturowego oraz korzystających z cyfrowych zasobów kultury. Prowadzący zwróci uwagę na potencjał zdigitalizowanych zasobów kultury w budowaniu marki narodowej oraz wzmacniania potencjału komunikacyjnego w działalności kreatywnej.
       Przedstawione zostaną przykłady strategii instytucji z różnych krajów, których celem jest promowanie dziedzictwa kulturowego i wzmocnienie potencjału ekonomicznego branż kreatywnych, poprzez wykorzystanie różnych zasobów kultury.
      
       MICHAŁ PIERNIKOWSKI – WARSZTATY
       Współpraca instytucji kultury z projektantami i twórcami treści cyfrowych — wykorzystanie elementów metodologii design thinking w przygotowaniu oferty, odpowiadającej na potrzeby różnych grup odbiorców
       Podczas warsztatów uczestnicy będą pracować, wykorzystując metodę design thinking. Grupa uczestników opracowywać będzie wspólnie model usługi, która pozwala angażować różnych odbiorców w wykorzystanie zdigitalizowanych zasobów instytucji.
      
       MARTA FLISYKOWSKA – WARSZTATY
       Od cyfrowych zabytków do wirtualnych światów: Twórcze zastosowanie zdigitalizowanych zasobów kulturowych
       Podczas spotkania omówione zostaną praktyczne przykłady zastosowania zdigitalizowanych zasobów kulturowych w różnych dziedzinach przemysłu kreatywnego. Warsztat pokaże, jak cyfrowe obiekty dziedzictwa – takie jak modele 3D, fotografie i materiały wideo – mogą stać się inspiracją do nowoczesnych, kreatywnych rozwiązań w architekturze, designie oraz sztuce, edukacji i rozrywce. Uczestnicy poznają metody integracji tych zasobów w swoich projektach, z naciskiem na ich ponowne wykorzystanie i adaptację do współczesnych potrzeb. Przedstawione zostaną różnorodne studia przypadku, od inspiracji historycznymi detalami w projektowaniu, po tworzenie immersyjnych światów w grach wideo oraz multimedialnych wystaw edukacyjnych. Dodatkowo, uczestnicy dowiedzą się, jak łączyć te zasoby między dziedzinami, jak mogą się one przenikać, oraz jakie nowe możliwości mogą otwierać w innowacyjnych projektach twórczych.
      
      
       TURYSTYKA
       MICHAŁ KOSKOWSKI, MARCELINA METERA – WYKŁAD
       Popatrz, opowiem Ci historię! Wizualny storytelling, interpretacja dziedzictwa i turystyka
       Założenia i praktyczne aspekty interpretacji dziedzictwa kulturowego dla potrzeb osób, odwiedzających miejsca i obiekty historyczne. Wykładowcy skupią się na metodach prezentacji i interpretacji z wykorzystaniem obrazu oraz na storytellingu w celu pokazania możliwości wykorzystania różnego typu zasobów cyfrowych i technik wizualnych w kształtowaniu doświadczeń turystów i budowaniu wizerunku miejsc. Omówią potrzeby i zachowania współczesnych turystów, w tym dzieci, młodzieży i grup szkolnych.
      
       MICHAŁ KOSKOWSKI, MARCELINA METERA – WARSZTAT
       Popatrz, opowiem Ci historię! Wizualny storytelling, interpretacja dziedzictwa i turystyka
       Podczas warsztatów pt. "Popatrz, opowiem Ci historię! Wizualny storytelling, interpretacja dziedzictwa i turystyka" zastosowane zostaną elementy grywalizacji, aby lepiej rozpoznać, jakie i czyje potrzeby - oraz w jaki sposób - mogą zostać zaspokojone z wykorzystaniem zasobów cyfrowych. Grę zakończy dyskusja nad metodami komunikacji i promocji na przykładzie case study.
      
       TOMASZ GOŁĄBEK
       Nowe, cyfrowe oblicze szlaków turystycznych
       Będzie to przegląd metod i narzędzi, które wykorzystuje PTTK do zbierania, opracowywania, archiwizowania i udostępniania danych o szlakach turystycznych w Polsce.
      
      
       NOWE TECHNOLOGIE
       SYLWIA ŻÓŁKIEWSKA - WYKŁAD
       Wykład pt. Ludzie i szalone sny maszyny. Sztuka remiksu i kreatywność w świecie AI
       Wykład przedstawi nowe możliwości twórcze, jakie oferuje sztuczna inteligencja (AI) w zakresie ponownego wykorzystania zdigitalizowanych zasobów kultury. Uczestnicy poznają przykłady zastosowania narzędzi AI wspierających kreatywność oraz odkryją twórczy potencjał, jaki może kryć się w tzw. „halucynacjach” — błędach generowanych przez AI. Omówione zostaną również wyzwania związane z relacjami między człowiekiem a maszyną oraz kwestie praw autorskich dotyczące treści stworzonych przy użyciu AI.
      
       SYLWIA ŻÓŁKIEWSKA – WARSZTATY
       Sztuka i kultura w erze mobile. Jak z głową projektować aplikacje i gry mobilne
       Podczas warsztatu uczestnicy zastanowią się, czy tworzenie aplikacji i gier mobilnych ma dziś sens? A jeśli tak, to na co zwrócić uwagę i jakimi rozwiązaniami się inspirować, aby odnieść sukces? Jak opracować strategię rozwoju aplikacji spójną z misją i wizją instytucji? Podczas warsztatu uczestnicy wspólnie opracują koncepcję aplikacji lub gry mobilnej, a także poznają metody i narzędzia wspierające proces projektowy.
      
       MARCIN WILKOWSKI – WARSZTATY
       Szansa, moda czy konieczność? Wykorzystanie rozwiązań AI w upowszechnianiu zbiorów małej instytucji kultury
       Podczas warsztatu poznamy na konkretnych przykładach realizacje podejścia "kolekcje jako dane" oraz możliwości wykorzystania rozwiązań AI w upowszechnianiu i ponownym wykorzystaniu zbiorów cyfrowych. Jakie gatunki "wypowiedzi generatywnych" możemy użyć do przetwarzania naszych kolekcji? Jak z budowania modelu uczenia maszynowego zrobić projekt edukacyjny w małej instytucji i przy niewielkim budżecie? Podczas warsztatu poznamy repozytorium Hugging Face, możliwości Wikidanych i sposoby na wytrenowanie własnego modelu rozpoznawania obrazów. Zajęcia nie wymagają umiejętności programistycznych - będziemy pracować wyłącznie z narzędziami no-code.
       Celem warsztatu jest też przetestowanie, na ile popularne ostatnio metody i narzędzia "sztucznej inteligencji" mogą być skutecznie wykorzystywane w pracy niewielkiej instytucji kultury/dziedzictwa.

 


Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie