,Natura 2000 – Pozytywna Inspiracja” to projekt Fundacji Wspierania Inicjatyw Ekologicznych. Szkoła Podstawowa w Węzinie przystąpiła do jego realizacji w marcu bieżącego roku.
Najpierw odbyły się prelekcje dla uczniów prowadzone przez edukatora regionalnego Panią Ewelinę Kurach. Wówczas otrzymaliśmy pakiety edukacyjne ,,Natura 2000”wyposażone między innymi w gry, bajki, puzzle i plakaty promujące bioróżnorodność, ochronę zagrożonych gatunków roślin, zwierząt i siedlisk. Realizując zadania projektu Pani Jolanta Boss zorganizowała zajęcia terenowe dla wszystkich uczniów naszej szkoły. 27 kwietnia klasy 0-II pojechały do Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej (nad Zatoką Elbląską wędrowały ścieżką edukacyjną ,,Ptasi Raj”, w Kadynach oglądały pomnikowe dęby, obserwowały wiosenne życie lasu). Z wieży widokowej podziwiały wody Zalewu Wiślanego. Spacerując plażą zbierały muszle i prowadziły obserwacje przyrodnicze. Całe zajęcia prowadził Pan Bartosz Bujnik - pracownik Parku Krajobrazowego Wysoczyzny Elbląskiej. Natomiast 7 maja starsi uczniowie pojechali do Parku Krajobrazowego Mierzeja Wiślana. Młodzież szkolna wędrowała leśną ścieżką dydaktyczną i zapoznała się z istniejącym tu ekosystemem leśnym. W Kątach Rybackich obserwowała nie tylko wody Zalewu Wiślanego, ale też Morza Bałtyckiego.
Nasz projekt nosił nazwę ,,Natura 2000 w bliższej i dalszej okolicy”. Obszarem chronionym przez Naturę 2000 jest Jezioro Druzno. I tu nasi mali przyrodnicy wybrali się na wycieczkę, by móc osobiście zobaczyć florę i faunę jeziora.
W trakcie realizacji projektu odbył się również konkurs wiedzy przyrodniczo-ekologicznej do którego przystąpili wszyscy uczniowie z klas IV-VI. Z okazji Dnia Ziemi społeczność szkolna obejrzała inscenizację pt. "Techo Elek” w wykonaniu uczniów należących do Kółka przyrodniczo-ekologicznego. Odbył się również szkolny konkurs plastyczny na który wpłynęło 20 prac. Zwycięzcy otrzymają dyplomy i nagrody rzeczowe.
Uczestnicy projektu poszerzyli swoją przyrodniczą wiedzę na temat sieci obszarów Natura 2000 i będą w dalszym ciągu ją wzbogacać.