UWAGA!

Elbląg to nie czarny punkt

 Elbląg, Elbląg to nie czarny punkt
Fot. Mikołaj Sobczak

Według analizy porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl sporządzonej na podstawie danych GUS, 2022 rok jeśli chodzi o bezpieczeństwo drogowe był najlepszym od 47 lat. Na tle kraju jeśli chodzi o wypadki i ich ofiary korzystnie prezentuje się Elbląg, trochę gorzej powiat elbląski.

Jak czytamy w analizie porównywarki Ubea.pl, wciąż daleko nam do europejskich liderów w zakresie bezpieczeństwa drogowego, a na mapie Polski można wyróżnić wiele tzw. czarnych punktów. Zanim o nich, przyjrzyjmy się danym opublikowanym na portalu dotyczącym drogowych statystyk z ostatnich trzech lat.

 

Wypadki drogowe:

2020 r. - 23 540

2021 r. - 22 816

2022 r. - 21 322

 

Ofiary śmiertelne wypadków:

2020 r. - 2491

2021 r. - 2245

2022 r. - 1896

 

Ranni w wypadkach:

2020 r. - 26 463

2021 r. - 26 415

2022 r. - 24 743

 

Kolizje (stłuczki):

2020 r. - 382 046

2021 r. - 422 627

2022 r. - 362 266

 

  Elbląg, Elbląg to nie czarny punkt
Fot. Mikołaj Sobczak

Widać, że obecnie wypadków drogowych jest mniej niż w dwóch poprzednich latach, wciąż jednak mowa o znaczących liczbach zdarzeń drogowych. Dopiero dalsze analizy wskażą, czy poprawa bezpieczeństwa nie jest zjawiskiem chwilowym.

- Poza tym do zrobienia mamy jeszcze wiele, gdyż śmiertelność drogowa w Polsce nadal przekracza unijną średnią i jest dwa-trzy razy wyższa niż w wiodących krajach Starego Kontynentu. Mowa o Danii, Szwecji, Holandii, Irlandii oraz Norwegii - komentuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Gdzie jest najbezpieczniej, a gdzie pojawia się najwięcej wypadków?

Na 380 powiatów i miast na prawach powiatu, najgorsza sytuacja jest w powiecie lipskim (województwo mazowieckie). Na 10 tys. mieszkańców wskaźnik wypadków wynosi 14,02. Na drugim miejscu jest Łódź (13,84), na trzecim powiat kutnowski w województwie łódzkim (13,83). Najmniej wypadków na 10 tys. mieszkańców jest w powiecie lubaczowskim w województwie podkarpackim (0,75), powiecie chełmińskim w województwie kujawsko-pomorskim (1,20) i w powiecie kamiennogórskim w województwie dolnośląskim (1,21). Dobrze w tej statystyce prezentuje się Elbląg, trochę gorzej powiat elbląski. W mieście jest 3,67 wypadków na 10 tys. mieszkańców, w powiecie – 5,64.

 

Ranni i ofiary śmiertelne

Wypadki z definicji wiążą się z ofiarami – osobami rannymi i tymi, które zginęły w zdarzeniach drogowych. Niechlubne pierwsze miejsce ma pod tym względem ponownie powiat lipski:

- powiat lipski - 18,39 ofiar wypadku drogowego (rannych lub zabitych) na 10 tys. mieszkańców

- powiat człuchowski w woj. pomorskim – 17,99

- powiat kutnowski - 17,61

Najmniej ofiar wypadków na 10 tys. mieszkańców jest w Koszalinie:

- Koszalin - 2,38 ofiar wypadku drogowego (rannych lub zabitych) na 10 tys. mieszkańców

- powiat gostyński w woj. wielkopolskim – 2,29

- Przemyśl - 2,26

 

Jeśli chodzi o Elbląg, wskaźnik ofiar wypadków w 2022 r. wynosi 3,93 na 10 tys. mieszkańców. W powiecie elbląskim: 8,19. W województwie wysoki wskaźnik ma w tej statystyce powiat nidzicki: 14,67. Dużo ofiar wypadków (powyżej 13,35 na 10 tys. mieszkańców) ma sąsiadujący z Elblągiem powiat malborski w województwie pomorskim.

oprac. TB na podst. inf. Ubea.pl

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Nie ma co się oszukiwać ale poprawę bezpieczeństwa w naszym regionie jak i w całym kraju zawdzięczamy mądrej polityce mandatowej naszego rządu. Totalna opozycja wścieka się bo oni jeżdżą jak przysłowiowe święte krowy i za nic sobie mają nasze bezpieczeństwo jak i przepisy nie tylko zresztą drogowe.
  • Przecież to wszystko zależy od jakości dróg oraz ich rodzajów w danym powiecie. Wiadomo że ma dwupasmowych drogach ekspresowych ze skrzyżowaniami bezkolizyjnymi jest mniej wypadków niż zwykłych drogach krajowych jak np. większość drogi 22.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    1
    JohnyEG(2023-04-05)
  • @TeofilSkorupa - moim zdaniem mniej wypadków z roku na rok spowodowane jest tym że są wysokie ceny za paliwo, droższe części, naprawy a także auta zwiększyły swoją wartość no i oczywiście izolacje w domu przez wiruska hahaha stąd taka statystyka
  • Rzeczywiście za sprawą rządu PiS wzrosło bezpieczeństwo na drogach. Wpłynęły na to wysokie mandaty i drastyczne ubożenie społeczeństwa. Kiedyś za PO przeciętna rodzina czy mały przedsiębiorca rocznie nawet 30 tys. kilometrów przejeżdżali. Stać było na roczny wydatek na paliwo w kwocie 14 czy 15 tys. zł. Teraz nie stać i rodziny o wiele mniej jeżdżą. Może z 5 tys. kilometrów rocznie i roczne tankowanie za 2 czy 3 tys. zł. Koszty utrzymania samochodów też wzrosły i w ogóle wszystkiego co skutecznie wpływa na maksymalne ograniczenie ilości przejechanych kilometrów. Mniej jeździmy mniej wypadków i lepsza statystyka. PiS naprawdę przyczynił się do większego bezpieczeństwa na drogach. Bieda też ma swoje zalety.
  • przecież ilość wypadków to kwestia jakości dróg -powiat elbląski ma bardzo złe drogi i jeszcze nieodśnieżane
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4
    2
    xxxxxxxx(2023-04-05)
  • @TeofilSkorupa - Masz na myśli SOP oraz Antka od wybuchów, Szydło, lub Dudę?
  • @TeofilSkorupa - Piszesz o Jacku Kurskim... ?
  • 22ka w strone Malborka mocno podbija statystyke w powiecie elblaskim
  • W całym mieście namalowane podwójne ciągłe i wszyscy jadą za ciągnikiem (bo to większa wiocha) 20 km/h. To jej porawa bezpieczeństwa. Dzięki młotkom z UM "wciągamy" ten smród do płuc.
  • Panu ekspertowi chyba coś ubiegło uwadze, Dania, Holandia, Irlandia to kraje z mniejszą ilością obywateli ale za to o sto procent z lepszymi drogami. Szwecja, Norwegia też nie grzeszą ilością ludności są regiony gdzie szybciej trafisz na łosia niż inny pojazdy więc może by tak procentowo to porównać. Nawet pod Tromso na dalekiej północy niema takich dziur w jezdni jak w Gronowie Górnym czy Elblągu.
  • Elbląg to nie czarny uunkt tylko czarna dziura w czarnej..... ,
  • czerwona fala robi swoje
Reklama