UWAGA!

Czy drakońskie kary podziałały na kierowców?

 Elbląg, Czy drakońskie kary podziałały na kierowców?
fot. arch. portel

Nowy taryfikator mandatów działa już ponad cztery tygodnie. Zaostrzone kary miały doprowadzić do wzrostu bezpieczeństwa na drogach i wyeliminować niebezpieczne zachowania kierowców. Jak pod tym względem prezentują się policyjne statystyki za styczeń w Elblągu?

- Od kiedy obowiązuje nowy taryfikator mandatów odnotowano ponad połowę mniej rażących przekroczeń prędkości - poinformował podczas posiedzenia Sejmu pod koniec stycznia wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Maciej Wąsik.

Przypomnijmy, że obowiązujące od 1 stycznia przepisy podwyższyły maksymalną wysokość grzywny, którą może nałożyć sąd - z 5 do 30 tys. zł oraz zwiększyły wysokość mandatów, jakie nałożyć może policjant - z 500 zł do 5 tys. zł, a przy zbiegu wykroczeń do 6 tys. zł. O zmianach taryfikatora pisaliśmy w tym artykule. Wiceminister Maciej Wąsik podkreślił, że w stosunku do porównywalnego okresu w ubiegłym roku zanotowano w Polsce o 55 proc. mniej przypadków rażącego przekroczenia prędkości, czyli o 50 km/h na obszarze zabudowanym. Z kolei o 29,5 proc. zmniejszyła się liczba wykroczeń popełnionych przez kierujących wobec pieszych, o 27 proc. mniej było przypadków nieprawidłowego wyprzedzania i o 15 proc. mniej wykroczeń polegających na nieustąpieniu pierwszeństwa. Na drogach było ponadto o 10 proc. mniej kolizji i o 5 proc. mniej ofiar śmiertelnych wypadków.

 

Jak wyglądają policyjne statystyki w Elblągu za styczeń 2022 roku w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku?

- Jeśli chodzi o nasz teren, to zanotowano o 70 procent mniej przypadków przekraczania prędkości o 50km/h na obszarze zabudowanym. Wykroczenia popełnione przez kierujących wobec pieszych są na tym samym poziomie, nieprawidłowe wyprzedzanie i nieustąpienie pierwszeństwa również - informuje Jakub Sawicki z zespołu prasowego Komendy Miejskiej Policji w Elblągu.

Jak wynika z danych KMP w Elblągu w styczniu tego roku zanotowano o 12 procent mniej kolizji, w porównaniu ze styczniem 2021 roku. - W styczniu zeszłego roku zginęła w wypadkach jedna osoba, w tym roku trzy - dodaje Jakub Sawicki.

 

Czekamy na Wasze opinie dotyczące nowego taryfikatora mandatów.

daw

Najnowsze artykuły w dziale Prawo i porządek

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Kolizji jest tyle samo, tylko dogadują się między sobą by uniknąć mandatu. Dlatego statystyki spadły.
  • Czyli kierowcy jeżdżą wolniej i stąd mniej kolizji - co nie przekłada się na bezpieczeństwo, bo to o 3 zabitych za dużo. Ponadto kiedy policja będzie jeździć zgodnie z prawem po drodze s7 i s22 - czyli po przekroczeniu 100 lub 120 km/h w zależności od dozwolonej prędkości włączać sygnały świetlne i dźwiękowe w celu wyeliminowania stwarzania zagrożenie?? Bo w obecnych realiach czekając kiedy delikwent osiągnie oczekiwaną przez nich prędkość i kwotę mandatu sami również powodują zagrożenie - za co powinni ponieść konsekwencję.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    47
    19
    okoniowaty(2022-02-03)
  • Karać, karać, karać
  • Wojsko wysyła wezwania do właścicieli suvów. Ciekawe kiedy rozpocznie się pilny pobór do rezerwy? Ja nawet nie wiem gdzie mam przydział
  • A ja mam gdzieś mandaty mogą być jeszcze wyższe jestem zawodowym kierowcą i 15 lat bez mandatu jeżdżę
  • Trzeba załatać dziurę w skarbcu grabiąc lud. Tylko za turów 70mln
  • Dlaczego tylko 1/3 komentarza się ukazał ? Nowy lepszy autocenzor ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15
    3
    Taka sytuacja(2022-02-03)
  • Czyli nic się nie zmieniło. mogli golić naród małymi łyżeczkami, postanowili dużą chochlą. Patrole ustawiają się w miejscach gdzie statystycznie nie odnotowuje się kolizji i wypadków czyli na drogach o dwóch jezdniach w jednym kierunku i z działającą sygnalizacją sterującą ruchem gdzie kierowcy z reguły lekko przyspieszają, bo z uwagi na panujące warunki inżynierskie jest to mniej szkodliwe niż na drodze np. osiedlowej. Wypadki z udziałem poszkodowanych były, są i będą, a faktyczne ich przyczyny są znane tylko osobom czytającym dogłębne analizy. Dla ogółu w dalszym ciągu puszcza się tą samą bajkę, iż przyczyną zdarzeń drogowych jest prędkość, która tak naprawdę stanowi dla Policji mierzalny dowód ich prewencyjnej pracy dla, ,dobra społecznego". Bajki można sobie opowiadać, tak samo jak o wirusie gdzie osoby zakłute miały nie propagować.
  • Złodzieje, między innymi poprzez te mandaty będziemy spłacać długi krawaciarzy, podwyżki pensji, które sobie sami przydzielili no i oczywiście muszą być pieniądze dla lekarzy, którzy teraz leczą tylko covidowców, a ludzi z innymi chorobami wyrzucają ze szpitali i każą się leczyć prywatnie. Dramat. A tak wogóle to trzeba zmienić system nauczania na prawo jazdy, bo ludzie którzy świeżo odbierają prawko i nie tylko jeżdżą jak ćwoki, co widać na mieście. Ale najlepiej podnieść mandaty o horrendalne sumy i gadać później jak to jest bezpiecznie i jak ludzie super jeżdżą. Po prostu ten kraj to bagno i 10 metrów mułu. Dramat.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    31
    16
    BANG(2022-02-03)
  • @Taka sytuacja - 69 mln EURO kary. .. .plus rekompensata dla Czechów 45 mln EURO.
  • Od kiedy obowiązuje nowy taryfikator mandatów odnotowano śmierć w wypadkach na terenie powiatu poniosły cztery osoby. Czy to też się liczy do bezpieczeństwa na drogach?
  • Nie jest bezpieczniej, ale na pewno drożej
Reklama