UWAGA!

Nowy Magazyn Elbląski

 Elbląg, Nowy Magazyn Elbląski
fot. Kamil Staszczyk

Kiedy pojawiła się pierwsza jednostka pływająca o nazwie Elbing? Tego m. in. można dowiedzieć się z najnowszego 39. numeru Magazynu Elbląskiego. A to tylko jeden z tematów poruszanych w czasopiśmie.

Po prawie dwóch latach przerwy na świat przyszedł kolejny numer Magazynu Elbląskiego - czasopisma wydawanego przez Marzennę Bracką - Kondracką z Wydawnictwa Uran. Tematem przewodnim 39. numeru jest przekop Mierzei Wiślanej i związki Elbląga z wodą. „Dziś biedne, a zamożne kiedyś miasto portowe Elbląg za sprawą przekopu przez Mierzeję Wiślaną oraz walkę polityków o port elbląski jest na ustach niemal całej społeczności Polski“ - napisała Marzenna Bracka - Kondracka, redaktor naczelna Magazynu.

„Bitwę o port“ pomiędzy rządem, a władzami Elbląga relacjonuje Lech Brywczyński w artykule „Port miejski czy państwowy“. Zwraca uwagę ostatnie przewrotne pytanie autora zadane w tekście: „Czy jeżeli najbliższe wybory parlamentarne wygra obecna opozycja i utworzy nowy rząd, to władze miejskie Elbląga i ich zaplecze polityczne będą nadal przeciwne przejęciu portu przez państwo?“. Artykuł był pisany przed październikowymi wyborami parlamentarnymi.

Nas szczególnie zaciekawił artykuł Justyny Kozłowskiej „Elbląg na falach“ opisujący dzieje statków okrętów noszących nazwę Elbing lub Elbląg na przestrzeni dziejów. Tytułem ciekawostki podamy tylko, że pierwsza znana jednostka o nazwie „Stadt Elbing“ pochodzi z 1652 r. Nie wiadomo, jakiego typu był to statek, wiadomo, że miał nośność 60 łasztów.

Warto reż zwrócić uwagę na „Refleksje ze spaceru po elbląskiej Starówce“ Zbigniewa Zajchowskiego będące swoistym przepisem na spacer po naszym Starym Mieście. Wystarczy wziąć magazyn w garść i razem z nim udać się w wędrówkę po najstarszej części miasta. Dopełnieniem części „przewodnikowej“ jest artykuł „Nowakowo“ Karola Wyszyńskiego przewodnika Polskiego Towarzystwa Turystyczno - Krajoznawczego. Autor prezentuje w nim ciekawe dzieje podelbląskiej wsi. A na deser dzieje garncarstwa w Tolkmicku opisuje Justyna Kozłowska. Też warto rzucić okiem.

To tylko nasz subiektywny wybór ciekawych tekstów z najnowszego (39.) numeru Magazynu Elbląskiego. Czasopismo w cenie 20 zł można kupić w Informacji Turystycznej w Ratuszu Staromiejskim.

SM

Najnowsze artykuły w dziale Kultura

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Chyba wydawnictwo uran BÓG opuścił z tymi cenami, rozumiem inflacja zły PIS i Kaczyński ale chyba już trochę przeginają 100% podwyżki ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14
    10
    slawekel(2023-10-28)
  • Propaganda przed wyborami samorządowymi rozpoczęta? A do tej pory co było? Tematy tak tendencyjne i po łebka napisane przez fachowców? Co oni wiedzą o porcie?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4
    12
    Chała(2023-10-28)
  • Wydane w pełnym kolorze 68 stron przy nakładzie 250 sztuk to i tak przy dzisiejszych cenach druku to nie jest dużo, a gdzie gaże dla dziennikarzy.
  • Ta propaganda z kazdej strony wykończy ludzi logicznie myślących, naprawdę cofamy się do lat minionych taniej propagandy !
  • Dziennik Elbląski ma konkurenta -:)))) będzie jak tvn i tvp, dobre
  • Najpierw przeczytaj, a później się wypowiadaj
  • Najlepiej krytykować i narzekać. Merytoryczny magazyn - Super, że ktoś tworzy takie rzeczy. Według poprzednich komentarzy najlepiej nic nie robić, typowa hipokryzja!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14
    5
    Elblążanin:)(2023-10-28)
  • Port ma zostać miejski, nie jest on żadnym prezentem dla polityków, a majątkiem naszego miasta. Jak ktoś chce go oddawać za bezcen to niech się wyprowadza na wieś, bo to nie elblążanin, a zwykły sprzedawczyk.
  • A jaki jest v stan finansowy portu i w czym przejawia się jego działalność? I czy mamy dopłacać do interesu???
  • 8 lat temu cofnięto, wystarczy włączyć TVP gorzej niż za PRL-u.
  • Porty w Gdańsku Gdyni i Szczecinie są pół rządowe pół samorządowe. Elbląga stać niebędzie na rozwój portu ibędzieklapa jak teraz.
  • Porty w Gdańsku, Szczecinie i w Gdyni były jednostkami państwowymi, a po 1990 roku po przeksztalceniach własnościowych, w różne struktury, od 1998 są spółkami handlowymi z udziałem większościowym Skarbu Państwa, prawie 95% akcji oraz gmin Gdańsk, Szczecin, Gdynia po około 3% akcji i 2% akcji akcjonariuszy prywatnych. Natomiast Port Morski w Elblągu został utworzony 11 kwietnia 1952 roku i taki istniał do 1990 roku. Następnie w 1991 roku Uchwałą Rady Miasta Elbląg został przekształconym w spółkę komunalną, której właścicielem jest gmina Elbląg. Ta sytuacja jest nadal i nie można jej porównywać do powyższych portów.
Reklama