UWAGA!

Drugi etap budowy drogi wodnej na półmetku

Coraz bardziej zaawansowane są prace na drugim etapie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Na budowie pracuje obecnie ok. 200 osób i 20 jednostek pływających - informuje Urząd Morski w Gdyni. Zobacz zdjęcia.

Przypomnijmy, że umowa między inwestorem, czylu Urzędem Morskim w Gdyni, a wykonawcą (firmą Budimex SA) została podpisana w kwietniu ubiegłego roku. Wartość kontraktu wynosi ponad 574 mln zł, a czas przewidziany na jego realizację to 24 miesiące.

- Już niedługo, bo 17 września otworzymy Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. To pierwszy etap wielkiego projektu, jakim jest budowa nowej drogi wodnej, która umożliwi otwarcie portu w Elblągu na Bałtyk. Jednym z elementów inwestycji łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską są prace na rzece Elbląg wraz z budową obrotowego mostu w Nowakowie. Szczególnie cieszy mnie to, że prace w ramach tego zadania również prowadzone są zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie robót osiągnęło już półmetek – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Zakres prac wynikający z umowy, obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje przeciwpowodziowe wałów ziemnych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie wraz ze zmianami układu drogowego.

  Elbląg, Drugi etap budowy drogi wodnej na półmetku
(fot. materiały prasow Budimex)

- Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską wchodzi w decydujący etap. Elementem bardzo ściśle związanym z drugim etapem jest droga powiatowa oraz most w Nowakowie, który budujemy jako nową przeprawę. Obecnie wykonywana jest konstrukcja stalowa w miejscu prefabrykacji. Na miejscu mamy wykonane konstrukcje żelbetowe wszystkich podpór. Trwają roboty wykończeniowe związane z tymi podporami – mówi Andrzej Małkiewicz, zastępca pełnomocnika do spraw realizacji projektu z Urzędu Morskiego w Gdyni.

Obecnie firma Budimex wykonuje roboty hydrotechniczne, takie jak: pogrążanie ścianek szczelnych i ich kotwienie, roboty mikropalowe oraz roboty żelbetowe.

- W tej chwili przede wszystkim realizowane są roboty kafarowe. Mamy zrealizowane 80 procent pogrążania grodzic, a także ponad połowę mikropali i kleszczy kotwiących tę konstrukcję. Cały kontrakt jest zaawansowany w ok. 50 procentach. W tej chwili na budowie pracuje ok. 200 pracowników i ponad 20 jednostek pływających. Mamy 5 zespołów do pogrążania grodzic i 5 zespołów pogrążających mikropale. Planujemy ukończyć pogrążanie grodzic we wrześniu lub październiku. W sierpniu kończymy podpory obiektu mostowego i rozpoczynamy montaż konstrukcji stalowej. Natomiast w październiku rozpoczynamy roboty drogowe, które też planujemy w znacznej części ukończyć w tym roku – mówi Grzegorz Małasiewicz, dyrektor ds. Hydrotechniki Rejonu Budimex SA.

Zadaniem inwestycji jest ożywienie województwa warmińsko-mazurskiego, w szczególności portu w Elblągu. Nowe rozwiązanie infrastrukturalne ma być motorem rozwoju gospodarczego całego regionu. Budowa nowej drogi wodnej stworzy szansę na rozwój gospodarczy dla wszystkich portów Zalewu Wiślanego, a także znacząco skróci dotychczasową drogę przez Cieśninę Piławską o prawie sto kilometrów.

Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m.

Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Dopóki rząd nie da pieniędzy na powiększenie portu w Elblągu to do portu będą mogły wpływać kajaki, barki i pontony... Do tego czasu przekop jest bezużyteczny.
  • Harleyowiec i Motorówa trzymajcie posadki dla swoich w "porcie"!!!rozwój Elbląga dalej miejcie w d.... e!!! ***** ***
  • A jaki Elbląg ma port ? Bardziej adekwatne określenie to przystań !!!
  • I tak nas Amerykanie w konia z tym przekopem zrobią. Zawsze nas ze wszystkim robili w konia.
  • Budować budowac. Kraj na węgiel czeka
  • "Po zakończeniu całości prac, droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o długości do 100 metrów oraz do 20 metrów szerokości i zanurzeniu 4,5 m. " Pani Magdalena podzieliła się z czytelnikami marzeniami twórców i pomysłodawców najkosztowniejszej dewastacji ostatniego stulecia mającej na celu pokazanie siły sprawczej PARTII i umożliwienie dojścia do korytka i jego utrzymanie przez 8 lat za pieniądze rozentuzjazmowanych podatników płacących coraz wyższe daniny publiczno-prawne, a ostatnio również cieszących się dwucyfrową inflacją. Wiwat Populizm i Socjotechnika !
  • @As63 - Elbląg posiada parking dla TiRów o wdzięcznej nazwie PME Sp. z o. o.który przynosi regularnie straty, ale władzuchna miejska do spółki z panem senatorem Jerzym Wcisłą bronią tego trupa jak niepodległości.
  • Rzeka Elbląg powinna być poglebiona na całej dlugosci, do tego powinny być umocnienie brzegi rzeki. Gdzie są te ścieżki rowerowe nad rzeką Elbląg.
  • @lol - Jakby Olimpia awansowała to mogłaby być feta na statku na 100 metrów, do byłby to chociaż 1 ktory płynąwszu po Zalewie na pewno nie obniżyłby dumy i ducha patriotycznego naszego regionu
  • To władze Elbląga nic nie zrobili, aby zdobyć pieniądze na rozbudowę portu. Też przepadło 85% dotacji na remont Kolei Nadzalewowej z programu Kolej Plus. Władze Tolkmicka, Fromborka i Braniewa się zgodziły. Tylko Elbląg się nie zgodził
  • Opozycja chyba nie chce rozwoju Polski. Bo robią wszystko, aby środki z KPO nie trafiły do Polski. PO i tak nie wygra wyborów w 2023.Sondaże pokazują, że 26% także 74% Polaków ich nie chce
  • "Sondaże pokazują, że 26% także 74% Polaków ich nie chce" Na nieszczęście UMIŁOWANEJ siły przewodniej naroda wolskiego w wyborach nie biorą udziału sondaże...
Reklama