UWAGA!

2,5 roku na przekopanie Mierzei

Umowa na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną podpisana! W ciągu dwóch tygodni wykonawca – polsko-belgijskie konsorcjum – wejdzie na plac budowy w Nowym Świecie i rozpocznie prace. Mają potrwać 2,5 roku. Zobacz zdjęcia z podpisania umowy i filmową wizualizację o tym, jak będą przebiegać prace.

Uroczyste podpisanie umowy na budowę kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną miało miejsce dzisiaj w Kapitanacie Portu Elbląg przy ul. Radomskiej.

- To historyczny dzień dla Polski, Pomorza, województwa warmińsko-mazurskiego, dla Elbląga i całego Zalewu Wiślanego. Od dziesięcioleci mówiło się, obiecywało się, że ta inwestycja musi być zrealizowana. Dzisiaj to staje się faktem – podpisanie umowy i rozpoczęcie realizacji inwestycji – mówił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. - Oczywiście inwestycja jest bardzo skomplikowana, po raz pierwszy na taką skalę budowana w Polsce, przede wszystkim o ogromnym znaczeniu politycznym, bo uniezależniająca nas od wschodniego sąsiada. Dziękuję wszystkim, którzy nie zwątpili i wspierali tę inwestycję.

 

Ciężki sprzęt wjedzie w ciągu dwóch tygodni

Inwestorem w sprawie przekopu jest Urząd Morski w Gdyni, wykonawcą – polsko-belgijskie konsorcjum firm NDI sp. z.o.o., NDI SA i belgijskiego Besix, które wygrało przetarg, wyceniając swoją pracę na 992 mln złotych.

- Wszyscy nas pytają, kiedy wjedzie sprzęt i ruszą prace – mówił kpt. żeglugi wielkiej Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. - Mamy zapisane wszystko w dokumentach, które mówią o tym, że w ciągu dwóch tygodni powinniśmy przekazać plac budowy. Zaczniemy od strony Zatoki Gdańskiej, tak byśmy ten materiał i różnego rodzaju konstrukcje do tego dość skomplikowanego przedsięwzięcia transportowali drogą wodną, odciążając mieszkańców i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom. Później budowle hydrotechniczne od strony Zatoki Gdańskiej, przejście przez Mierzeję Wiślaną, pierwsza śluza z mostami, a następnie infrastruktura od strony Zalewu Wiślanego i w końcu po raz pierwszy realizowana przez nas sztuczna wyspa o ponad 100-hektarowej powierzchni, która w przyszłości służyła faunie i florze. Ochrona środowiska jest dla nas priorytetem, ale i trudnością. Mamy ograniczenia na wykonywanie pewnych prac pogłębiarskich i hydrotechnicznych jeśli chodzi o pory dnia i roku. W gronie tak doświadczonych firm w hydrotechnice jestem pełen optymizmu, że w połowie 2022 roku spotkamy się na terenie kanału i będziemy mogli otwierać tę drogę.

- To znakomita okazja do tego, by nasi inżynierowie wykorzystali swoje dotychczasowe doświadczenie, ale też zdobyli nowe. Jest to niewątpliwie unikalny projekt, do którego się od kilku tygodni przygotowujemy. Jesteśmy gotowi bardzo szybko wejść na budowę i rozpocząć tam swoją aktywność – mówiła Małgorzata Winiarek-Gajewska, prezes firmy NDI. - Pracujemy w doborowym towarzystwie, bo z naszym partnerem – firmą Besix - współpracujemy ponad 20 lat i to już w Polsce nasz szósty wspólny projekt.

  Elbląg, Przedstawiciele wykonawców i inwestora podpisali umowę dzisiaj w Elblągu
Przedstawiciele wykonawców i inwestora podpisali umowę dzisiaj w Elblągu fot. Anna Dembińska)

Belgijski koncern Besix jest wykonawcą m.in. najnowocześniejszego terminalu przeładunkowego DCT w porcie w Gdańsku czy najwyższego budynku na świecie w Dubaju.

- Jesteśmy zdeterminowani, by ten projekt na Mierzei zrealizować według najwyższych standardów i z poszanowaniem środowiska naturalnego. Mamy doświadczenie w realizacji wielu skomplikowanych projektów na całym świecie. Jesteśmy szczęśliwi, że możemy tę inwestycję zrealizować we współpracy z doświadczonymi firmami i władzami – powiedział Nick Derek, dyrektor generalny Besix na Europę.

Przypomnijmy, że umowa która dzisiaj została podpisana w Elblągu, obejmuje m.in. budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału przez Mierzeję Wiślaną o głębokości 5 m i długości 1350 m wraz ze śluzą i całą potrzebną infrastrukturą oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. W kolejnych etapach mają być rozpisane przetargi na budowę toru wodnego do Elbląga, mostu w Nowakowie i budowę dróg dojazdowych. Cała inwestycja ma być gotowa do końca 2022 roku i kosztować około 2 miliardów złotych.

 

Protestują przeciwko przekopowi

Przeciwko przekopowi Mierzei Wiślanej nadal protestują mieszkańcy Krynicy Morskiej i część ekologów, którzy na stronie „Obóz dla Mierzei” na Facebooku zamieścili pismo z Komisji Europejskiej z maja tego roku.

"W związku z faktem, że Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje obecnie odwołanie od decyzji środowiskowej dla tego projektu, władze polskie nadal mają możliwość zapewnienia jego zgodności z prawem ochrony środowiska UE. Na obecnym etapie Komisja nie zamierza zatem podejmować kroków prawnych w odniesieniu do tej inwestycji. Komisja wezwała jednak władze polskie, aby do czasu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości dotyczących tego projektu nie podejmowały na nim prac budowlanych” - pisze w odpowiedzi na pismo ekologów Nicola Notaro z Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej.

RG

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Brawo. Kopać jak najszybciej. PO-owcy i nasłani eko-terroryści nie zatrzymają budowy.
  • Btawo PiS! W wyborach będę na Was głosować!
  • Na Wp.pl trolle z rosji już płaczą, że ten przekop to bez sensu, niemcy podobnie. Im bardziej sąsiedzi Polski płaczą tym bardziej musi być to ważny projekt. A co do Krynicy to już się swoje nachapali cenami z kosmosu....
  • RobertKoliński So it's official now! Kupa PiSowskiej propagandy tam w materiałach przedstawianych podczas konferencji, aż nie dało się tego słuchać, ale sam fakt jest wiekopomny i historyczny dla miasta - Elbląg czekał na tę inwestycję całe wieki. Szkoda, że to PiS musiał do tego doprowadzić, ale co zrobić, kiedy nikt inny tej potrzebnej, przyszłościowej i rozwojowej dla całego regionu okołozalewowego inwestycji infrastrukturalnej zrealizować nie chciał. Elbląg od morza odepchnąć się nie da!;) Hashtagi: #PrzekopMierzei,#MierzejaWislana,#OknoNaSwiat
  • [*] hańba, zdrada
  • Dokładnie ten profesor najpierw pisał, że takich statków nie ma, co tu wpłyną, jak ludzie pokazali, że są, to teraz pisze, że są nieliczne. Trójmiasto jest przeciwne przekopowi, bo u nich w marinach za postój 9 metrowego jachtu przez dobę trzeba zapłacić od 40 do ponad 60 zł, a w Elblągu to 15 zł, część z tych marin należy do samorządu trójmiejskiego i albo będą musieli po przekopie obniżyć opłaty, albo część jachtów tutaj przypłynie na zimowanie.
  • I co P O i PSL i S L D waga opadła nieudaczniki i szkodniki .
  • I co P O i PSL i S L D wara opadła nieudaczniki i szkodniki .
  • Brawo PiS, brawo Jarosław Kaczyński, brawo poseł Wilk. Dzięki takim działaniom my Elblążanie wracamy na oceany świata. Pisssss rulezzzzz.
  • RobertKoliński Dokładnie tak - to m. in. dlatego trójmiejska PO była i jest temu projektowi przeciwna, to dlatego też publikowali kilka miesięcy temu te różne bzdury w memach o żegludze przez "dostosowaną" Szkarpawę etc. Przekop Mierzei jest ogromną i w chwili obecnej chyba jedyną tego rodzaju szansą na rozwój nie tylko Elbląga, ale i całego regionu nadzalewowego, stąd nie mogą przeboleć tego sukcesu PiSowskich reakcjonistów;) No ale to tylko świadczy o ich tzw. patriotyzmie - zarówno tym lokalnym, jak i tym z kategorii imponderabiliów - oraz o wiedzy nt. gospodarki regionu i kraju;) Hashtagi: #WyjatkowoNieNapiszeZePiSPOjednoZlo,#tuPOgorsze
  • To jedna z najlepszych wiadomości dla Elbląga w ciągu ostatnich kilkunastu lat. PiS to zło, ale tu należy im się ukłon. Jeszcze tylko oderwać się od szuwarowo-bagiennego i będzie dla tego miasta szansa.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    78
    14
    laskipaa(2019-10-04)
  • w wydarzeniach i faktach wszystko inne powinno byc w cieniu tej informacji. Nie żeby stawiać pomnik na zakończenie budowy. Ale panowie Jerzy, Leonard i Jarosław we trzech razem objęci za barki symbolizujące przepływające dobra po morskim zalewie zrobiliby lepszą reklame Elblągowi niż na otwarciu !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    29
    9
    chyba(2019-10-04)
Reklama