UWAGA!

„Budowa nowego Elbląga została już rozpoczęta” (Głos z przeszłości, od. 21)

 Elbląg, Głos Wybrzeża nr 33, 1950 r.
Głos Wybrzeża nr 33, 1950 r.

- Wodociągi i kanalizacja, rozbudowywane przez Niemców chaotycznie i ze zbyt małą troską o zdrowie i wygodę mieszkańców, nie odpowiadają nowoczesnym wymaganiom – pisała prasa w 1950 r. o planach rozwoju Elbląga.

Zostajemy jeszcze w 33 numerze Głosu Wybrzeża, bo tym razem przytaczamy szerzej jeden, za to dłuższy artykuł tej gazety. Jaki był pomysł na miasto Elbląg w 1950 roku?

 

Perspektywy rozwojowe Elbląga w planie sześcioletnim

"W pierwszej połowie XIX wieku Elbląg był miastem prowincjonalnym, liczącym ok. 20 000 mieszkańców. Poczynając od roku 1840 rozwija się tu jednak szybko przemysł, a w związku z tym wrasta równolegle i ludność, dochodząc w roku 1939 do 90 tysięcy. Szybki wzrost zaludnienia odbił się ujemnie na strukturze urbanistycznej miasta, zabudowanego bezplanowo. Inwestowanie terenów pod zabudowę odbywało się wadliwie, bez jasnej myśli przewodniej, jeśli chodzi o układ arterii komunikacyjnych i bez troski o warunki zdrowotne mieszkańców, rekrutujących się przeważnie z pracowników nowo powstałych zakładów przemysłowych.

Wielkie zniszczenia, jakim uległ Elbląg w 1945 r. postawiły przed społeczeństwem polskim poważne i trudne zadanie odbudowy miasta. Opracowując plany odbudowy należało przede wszystkim uwzględnić potrzeby ludzi pracy. Naszym dążeniem jest stworzenie takich warunków bytu komunalnego dla ludzi pracy, które by gwarantowały ochronę ich zdrowia, wygodę i dobre samopoczucie.

Dlatego też nowy Elbląg, odbudowany na podstawie projektów opracowanych przez polskich architektów, odbiegać będzie znacznie od wyglądu dawnego, przedwojennego miasta. Gruntownej przebudowie ulegnie przede wszystkim sieć komunikacyjna Elbląga. Wiele nowych, szerokich arterii powiąże drogi wylotowe na Gdańsk, Malbork, Olsztyn oraz wzdłuż zalewu na Suchacz i Tolkmicko. Da to możność prawidłowego ukształtowania sieci komunikacyjnej wewnątrz miasta. W oparciu o ten szkielet sieci dróg zabudowane zostaną poszczególne dzielnice miasta, z wyraźnym zróżnicowaniem ich charakteru. Powstaną zatem dzielnice: przemysłowa, portowa, handlowa, ośrodek biur i urzędów oraz dzielnice mieszkalne. Dzielnice te otoczone zostaną pasami zieleni, które zapewnią dostateczną ilość czystego powietrza oraz stworzą warunki umożliwiające dobry odpoczynek i odprężenie po pracy. W każdej z dzielnic znajdować się będą instytucje użyteczności publicznej oraz ośrodki zdrowia, sklepy, kina, domy ludowe, stadiony sportowe itd. W śródmieściu powstanie w przyszłości poza tym teatr oraz wielkie domy towarowe. Nad Elblążką zaplanowano urządzenie nabrzeża spacerowego oraz ośrodków sportów wodnych. Linia kolejowa przecinająca śródmieście Elbląga, hamująca rozwój miasta, zostanie przeniesiona na lewy brzeg rzeki.

Dzielnica Starego Miasta będzie odbudowana, jako ośrodek mieszkalny. Poszczególne rejony miasta powiązane zostaną przez prawidłowo zaprojektowaną sieć komunikacji, która ułatwi pracującym dojazd do przedsiębiorstw, urzędów i biur.

Dokonana zostanie przebudowa urządzeń usługowych. Sieć oświetleniowa będzie unowocześniona i uzupełniona, arterie przelotowe otrzymają oświetlenie elektryczne. Zostaną również oświetlone rejony, które obecnie nie posiadają żadnego światła ulicznego. Gruntownej przebudowie ulegną urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne. Wodociągi i kanalizacja, rozbudowywane przez Niemców chaotycznie i ze zbyt małą troską o zdrowie i wygodę mieszkańców, nie odpowiadają nowoczesnym wymaganiom.

Budowa nowego Elbląga została już rozpoczęta. Praca odbywa się na wszystkich prawie odcinkach. Realizacja planu 6-letniego zmieni całkowicie wygląd miasta. Celem zaś prowadzonych inwestycji jest stworzenie dla ludzi pracy jak najlepszych warunków bytowych".

 

Źródło: Głos Wybrzeża nr 33, 1950 r.

 

Cykl Głos z przeszłości powstaje we współpracy z Biblioteką Elbląską.

oprac. TB

Najnowsze artykuły w dziale Dawno temu

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Plan 6-letni ciągle w realizacji. Są takie miejsca, gdzie niewiele się zmieniło.
  • a teraz jest realizowany plan 30 letni rozbierania i wysprzedaży Elbląga.
  • Jaki znajomy język propagandy, po ponad 70 latach to samo i takimi samymi słowami obecni włodarze tumanią łatwowiernych. Historia kołem się toczy raz pokazuje d. .. ę, a raz oczy. Pozdrawiam wszystkich naiwniaków.
  • Napływowa ludność Elbląga z różnych stron Polski, z wielowiekowymi zaszłościami, uprzedzeniami, różnorodnością kulturową i obyczajową kształtowała nowe układy i socjopolitykę miasta. Stąd trudno było stworzyć jednolitą społeczność. Proces ten głównie kształtował się w oparciu o nowe kontakty realizowane w zakładach pracy, szkołach i życiu towarzyskim. Ten wieloletni proces nie zakończył się sukcesem, a dodatkowo w wyniku przemian w latach 70 - tych XX wieku, w tym utworzenia województwa, doprowadził do kolejnych zmian socjologicznych i społecznych, chociażby z racji napływu kolejnych nowych mieszkańców z kraju, którzy tu zamierzali realizować swoje kariery zawodowe. Fakt, że najbliższe duże miasta, jak Gdańsk czy Olsztyn miały podobny model społeczności, a wymiana mieszkańców z tymi miastami, nie ułatwiała procesów jednoczących. To pozostało do obecnych czasów.
  • Szczęście w nieszczęściu ! Z zadupia Europy, tzn Kresów Wschodnich i Białorusi, przyszliśmy dzięki Jałcie do domów z cegły krytych dachówką, zakładów przemysłowych : Schichau, Komnik, fabryka cygar, Efuk itd. Trzeba to było odbudować żeby wykorzystać szansę jaką nam dano. @Słowo na niedzielę.
  • Już 71 lat temu mądrzy ludzie wiedzieli, jak powinien planowo, rozumowo, słusznie i politycznie rozwijać się Elbląg. Przypomnijmy dla porządku, że aż 32 lata (and counting)z tego czasu przypada na okres styropianowych błędów, lib-złodziejstwa, planistycznego łachmactwa i urbanistycznych wypaczeń, które przyniosły skutek m. in. w postaci likwidacji niemal jakichkolwiek pasów zieleni w mieście, które oczywiście krótkowzrocznie zlikwidowano i teren opędzlowano pazernej patodeweloperce oraz chciwemu prywaciarstwu. A próbuje się oczywiście betonować dalej i wincyj, czego przykładem np. sprawa basenu przy Spacerowej, bezładnej wyprzedaży najcenniejszych działek w mieście czy rozlewania się miasta i roszczeniowych potem żądań nowobogackich mieszkańców tych rozlanych dekady już temu dzielnic, jak np. świeża sprawa dalszej, aspołecznej, oligarchicznej betonizacji Bielan. A to są przecież grube miliony z publicznej kiesy. Dajcie spokój, tyle lat po wojnie, a w Elblągu wcale nie lepiej; #TaxTheRich 🚩 Hashtagi: #oligarchia, #burzuazja, #roszczeniowcy, #tusk
  • Chaotycznie, bez troski o mieszkańców i bez wygód to budowała komuna a teraz buduje post komuna. .. te same zasady te same stołki dziedziczne. W Elblągu zmienił się tylko wygląd miasta zamieniony w beton a przy korycie wciąż ci sami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6
    8
    Gość 45(2021-12-12)
  • a kto odkrył rower??? Ruski żołnierz u Niemca na strychu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14
    2
    prawda z tymi ze Wschodu(2021-12-12)
  • @lubie.kefir - Powiedz to rodzinom tych co 70 lat temu Twoi komuniści wymordowali wywieźli zabrali dorobki życia całych pokoleń
  • Fajnie, w końcu jakieś konkrety padły, mam nadzieję na szybką realizację. Elblag to naprawdę ładne miasto. Ciesze się i życzę wytrwałości rządzącym
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11
    2
    Pasędżer(2021-12-12)
  • Do niego nic nie dociera. Nie warto trącić czasu.
  • A więc opowieści mojej babci która tu została osiedlona w 47 to prawda. Mianowicie opowiadała mi, że gdy tu przybyli mieli wodę z hydroforu, w niektórych gospodarstwach konie chodziły w kole produkując prąd, a osiedleni tu Polacy twierdzili że Niemieckie to złe wyrywali rury ze ścian, niszczyli krany, po czym do lat ok 2000 przywozili wodę pitną w kanach z mleczarni, a gospodarczą pozyskiwali ze studni głębiniwych.
Reklama