UWAGA!

Uwaga na… „krokodyle”!

 Elbląg, Uwaga na… „krokodyle”!

Jedną z tzw. służb mundurowych, które podlegają wojewodzie warmińsko-mazurskiemu Marianowi Podziewskiemu jako przedstawicielowi rządu w terenie, jest Inspekcja Transportu Drogowego, czyli tzw. krokodyle. Właśnie dziś (31 grudnia) wchodzą w życie nowe przepisy, które mają szczególne znaczenie dla roli oraz pozycji Inspekcji Transportu Drogowego w systemie instytucji odpowiedzialnych za utrzymanie porządku oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Ustawa poszerza uprawnienia „krokodyli” o kontrolę wszystkich uczestników ruchu drogowego. Praktyczne zniesienie ograniczenia uprawnień inspektorów transportu drogowego do kontroli wąskiej grupy pojazdów, tj. samochodów ciężarowych, autobusów oraz innych pojazdów wykorzystywanych do prowadzenia działalności zarobkowej, nie wpłynie na podstawową rolę inspekcji, jaką nadal będzie pozytywne oddziaływanie na rynek zarobkowych przewozów drogowych.
       Odzwierciedleniem tego faktu jest wskazanie przez ustawodawcę trzech przypadków, w których inspektorzy będą mogli podjąć kontrolę pojazdu nie objętego regulacjami ustawy o transporcie drogowym: podjęcie uzasadnionego podejrzenia, że kierujący pojazdem znajduje się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu lub innego środka odurzającego; popełnienie przez kierującego naruszenia przepisów ruchu drogowego, zarejestrowanego przy użyciu przenośnych lub zainstalowanych w pojeździe, lub na statku powietrznym, urządzeń pomiarowo-kontrolnych; popełnienie przez kierującego rażącego naruszenia przepisów ruchu drogowego lub spowodowanie przez niego zagrożenia bezpieczeństwa.
       Rozpoczęcie kontroli drogowej w tych przypadkach będzie wiązało się z możliwością podjęcia kroków oraz czynności dotychczas wykonywanych wobec wszystkich uczestników ruchu wyłącznie przez policjantów ruchu drogowego, tj.: legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu; sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i jego używaniem, zaświadczenia uprawniającego do kierowania pojazdem uprzywilejowanym, a także dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia; żądania okazania dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu, w postaci zagranicznego dokumentu potwierdzającego dokonanie rejestracji, jeżeli pojazd ten nie jest zarejestrowany na nazwisko osoby nim kierującej; żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu; sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze; wydawania poleceń: osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu, albo osobie odpowiedzialnej za utrzymanie drogi; kontrolowanemu uczestnikowi ruchu - co do sposobu jego zachowania; uniemożliwienia: kierowania pojazdem osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu; korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek, masa lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu, powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska; kierowania pojazdem przez osobę nieposiadającą wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu; używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania pojazdu, określania jego masy, nacisku osi lub prędkości, stwierdzania naruszenia wymagań ochrony środowiska oraz do stwierdzania stanu trzeźwości kierującego; usuwania lub przemieszczania pojazdu na zasadach określonych ustawą; używania urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych, służących do wydawania wiążących poleceń uczestnikowi ruchu; występowania w uzasadnionym przypadku z wnioskiem o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem; pilotowania pojazdów, których wymiary, masa lub naciski osi przekraczają określone wielkości.
       - Lista jest więc długa, ale warto się z nią zapoznać – podkreśla wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski. - Naturalnym następstwem nowych uprawnień inspektorów transportu drogowego pozostaje możliwość wyciągania wobec kierujących naruszających przepisy ruchu drogowego negatywnych konsekwencji w postaci nałożenia kary grzywny, zatrzymania dowodu rejestracyjnego oraz usunięcia pojazdu z drogi na koszt właściciela.
       Ponadto nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym, poza wymienionymi uprawnieniami inspektorów do kontroli wszystkich uczestników ruchu, przewiduje przejęcie od 1 lipca 2011 r. krajowego systemu fotoradarów. Ujawnianie za pomocą, położonych w pasach dróg publicznych, stacjonarnych urządzeń kontrolnych naruszeń przepisów ruchu drogowego, polegających na przekraczaniu dopuszczalnej prędkości lub niestosowaniu się do sygnałów świetlnych, będzie zatem leżało w gestii Inspekcji Transportu Drogowego.
       - Warto pamiętać o tych zmianach – podkreśla wojewoda Marian Podziewski. – Ja osobiście przywiązuję ogromną wagę do bezpieczeństwa na naszych warmińsko-mazurskich, nie do końca przecież zmodernizowanych, drogach. Stąd m.in. moje działania, aby dało się zrealizować inwestycje na „siódemce” i „szesnastce”.
      
Biuro Prasowe Wojewody Warmińsko-Mazurskiego

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Ta "SAMOCHODOWA INSPEKCJA" to taka "postpeerelowska instytucja". Czają się w wielu miejscach w Polsce a ich działalność na ogół irytuje i szkodzi normalnym użytkownikom dróg a "drive-przestępcom" nic nie szkodzi, bo nie może zaszkodzić. Ciekawe co na temat tej "samochodowej inspekcji" może powiedzieć Polska Organizacja Turystyczna? Prosty przykład: wiele niemieckich biur turystycznych wprowadziło radykalne oszczędności, gdyż tzw. "turystyka nostalgiczna" ze względów chociażby biologicznych - zamiera. Ten temat doskonale znają właściciele hoteli i turystycznych obiektów na Mazurach. Niemcy, by pozyskać dawnych "Heimat-Leute", a nie podwyższać kosztów wyjazdu do d. "Heimatu", czyli np. dzisiejszej Warmii i Mazur, Elbląga etc. jadą autokarem np z Hamburga do Elbląga non-stop, bez kosztownego noclegu w Szczecinie czy Pile. Ale po przybyciu na miejsce np. w Elblągu kierowca musi mieć 1 dzień wolny. A tu trzeba program realizować, a w Pilonie przy "7-mce" stoją ci ormowcy z inspekcji samochodowej i karzą kierowcę mandatem w wysokości 2.000 zł za przekroczenie o 15 minut limitu godzin jazdy i gów. o ich interesuje, że kierowca niemiecki stał np k. Lubeki 1 godz w korku!. I co? I efekt jest taki, że w następnym roku biuro "Busche" nie planuje kosztownego wyjazdu do Elbląga a hotel "Gromada" traci ok. 50 tys Euro, elbląskie lokale podobnie, sklepy z pamiątkami i bursztynami podobnie i tylko ci ormowcy z inspekcji samochodowej są ukontentowani!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    wylewanie dziecka z kąpielą...(2010-12-31)
  • Tu trzeba wyjść na ulice. Wszystko w górę. Ceny, podatki, benzyna a pensje głodowe do tego prześladowania, polowanie i inwigilacja z każdej strony przez tzw. funkcjonariuszy publicznych. Za komuny tak nie prześladowało ZOMO ORMO MILICJA I SB.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Baleron(2010-12-31)
  • POLICJA, STRAŻ MIEJSKA, STRAŻ GRANICZNA. , inspekcje, kontrole, skarboew, TOTALNA INWIGILACJA jednostki, i jak zwykły szary czlowiek ma żyć normalnie ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    WARIAT(2010-12-31)
  • HOTEL "GROMADA", dwniej hotel ELZAM, już stracił szyld i gwiazdki, widzialem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    spacerowicz(2010-12-31)
  • Tylko patrzeć jak babcia klozetowa będzie miała prawa zatrzymywać.
  • Za niewytarte buty 50zł będzie jak do klatki wejdziesz- sprzątaczka zainkasuje!
  • każdy kierowca to, ,przestepca, ,zmobilizowano wszelkie siły żeby go uskrzydlić Straz Miejska, policja, inspekcja drogowa zandarmeria staz graniczna helikoptery pisze małymi literami bo mnie szlak trafia proponuje jeszcze powołać ormo to kpina z zwyklych ludzi podniesiono prędkośćzaraz podniosa mandaty żeby zarobiły na tych nierobow
  • właśnie przyjąłem solidnego 'krokodyla' :). Do Siego Roku!
  • PO----licyjne PAŃSTWO, pomalutku nadchodzą czasy STALINOWSKIE
  • INSPEKCJA samochodowa to tak samo nie potrzebna instytucja jak Straż Miejska czy Gminna (przytułek nierobów mundurowych opłacanych przez NARÓD )
  • po cholere cos takiego utrzymywac jesli te same uprawnieniac ma juz policja? czas zlikwidowac albo inspekcje ruchu albo drogowke
  • WITD zatrudnia ludzi niekompetentnych, jeżeli uważasz inaczej to owszem masz rację, ale zapłacisz gigantyczną karę, potem możesz się sądzić w warszawce plus adwokat plus dojazdy plus 2-5 lat i pamietaj występujesz na przegranej pozycji, sprawa obywatel przeciwko skarb państwa, orzeka skarb państwa a wynik jest prawie przesądzony. ta instytucja to kuriozum lecz kolesie maja dobrą fuchę i państwowa kasa jest też łatana. scenariusz tak jak z Kluską, karają, licytują o potem przepraszają za pomyłkę. Działają tak jak milicja w PRL-u z jedną różnicą, czasami przepraszają. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    kierowca(2011-01-01)
Reklama