Przez ponad pół roku specjalna komisja składająca się z przedstawicieli Rady Miejskiej, Urzędu Miejskiego, ZKM, a także ERKON-u pracowała nad zmianami, które mają zostać wprowadzone w Strefie Płatnego Parkowania. Efekt? Parkowanie ma być tańsze, opłaty mają obowiązywać krócej, a niepełnosprawni mają cieszyć się szczególnymi udogodnieniami. Czy radni zagłosują na "tak"? Najbliższa sesja 19 lutego.
- Proponowane zmiany uwzględniają większość wniosków, sugestii, uwag zgłaszanych przez kierowców bezpośrednio do zarządzającego SPP, tzn. Zarządu Komunikacji Miejskiej od września 2011 roku, a także uwagi, jakie zgłaszali elblążanie radnym, w czasie ich dyżurów – wyjaśnia Adam Witek, wiceprezydent Elbląga. – To kompromis, jaki udało się osiągnąć.
Najważniejsze z tych zmian to:
1. Zmniejszenie minimalnej odpłatności za parkowanie – z 1 zł (za 30 min.) do 50 gr (za 15 min) – plus dla osób parkujących na bardzo krótko;
2. Likwidacja stawki progresywnej (wyższej za drugą /2.40/ i trzecią godz. /2.80/) – wszystkie godziny równe pod względem stawki /2.00/– plus dla osób parkujących na kilka godzin (taniej i łatwiej do policzenia należności);
3. Skrócenie i ujednolicenie czasu obowiązywania odpłatności: jest - 9-18 i od 9-20, będzie – 9-17, a przy UM 9-16 - plus dla osób pragnących dłużej przebywać np. w rejonie Starego Miasta;
4. Likwidacja konieczności comiesięcznego odnawiania bezpłatnego abonamentu mieszkańca (aktualnie alternatywą jest abonament kilkumiesięczny ale dość drogi – kwartalny 70zł, półroczny 125zł) poprzez wprowadzenie abonamentu płatnego: miesięczny 10zł, roczny 60zł (5zł/miesiąc – koszt „wyprodukowania” wydania i abonamentu), z jednoczesnym rozszerzeniem tego uprawnienia na osoby posiadające auto w leasingu lub w użyczeniu (służbowe - stosowna umowa);
5. Wprowadzenie obniżonej odpłatności za abonamenty dla posiadaczy więcej niż jednego samochodu – tańszy abonament za drugi i odpowiednio za trzeci samochód; np. abonament 6 miesięczny na jeden sektor /G/: pierwszy samochód 250zł, drugi 200zł, trzeci i każdy następny 150zł – plus dla przedsiębiorców.
- To plusy zarówno dla mieszkańców, którzy chcą parkować swoje auta w pobliżu domu, a także dla wszystkich kierowców- zapewnia wiceprezydent Witek.
A co z elblążanami, którzy chcą parkować auto przed wynajmowanym przez siebie mieszkaniem?
- Wystarczy, że zameldują się tam tymczasowo, a to nie jest trudne – radzi Zbigniew Orzech, dyrektor ZKM w Elblągu.
A co dla osób niepełnosprawnych?
- likwidacja karty N+ (już wydane będą ważne do końca 2013 roku); ale za to wprowadzenie 95% bonifikaty dla osób na zakup abonamentu A (4 zł/miesiąc) uprawniającego do parkowania w całej strefie – oczywiście „na kopercie” jak dotychczas za darmo;
- wprowadzenie 80% bonifikaty dla pozostałych osób niepełnosprawnych na zakup abonamentu A (16 zł/miesiąc) uprawniającego do parkowania w całej strefie – oczywiście „na kopercie” jak dotychczas za darmo;
- wprowadzenie 80% bonifikaty dla opiekunów dzieci ze znacznym stopniem niepełnosprawności (do 18 lat) na zakup abonamentu A (16zł/miesiąc) uprawniającego do parkowania w całej strefie.
- Plusy dla osób niepełnosprawnych: rozszerzenie za niewielką odpłatnością dostępu do miejsc parkingowych- przekonuje Adam Witek. - Zmiany rekomendowane dla tej grupy spotkały się z pozytywną opinią ERKON-u
Miasto zapowiada także, jak tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne, zwiększenie o 25 proc. ilości „kopert”, czyli miejsc oznaczonych do parkowania dla osób niepełnosprawnych. W tej chwili na terenie Elbląga jest ich ok. 50.
Planowane jest także zatrzymanie rozwoju SPP na rzecz tzw. MOP (miejsc ograniczonego postoju) wyłączonych ze strefy płatnej (tak, jak np. obok „Silvanta” przy ul. Hetmańskiej) czy – w planie – w ul. Słonecznej obok przedszkola „Bratek”.
- Od jutra projekt uchwały ze zmianami w SPP wejdzie w prace komisji Rady Miejskiej, możliwe będą poprawki przed głosowaniem, które odbędzie się 19 lutego podczas sesji – kończy Marek Kucharczyk, radny PO.
Jeśli Rada Miejska zagłosuje na "tak", zmiany w Strefie Płatnego Parkowania mogłyby wejść w życie od 1 maja.
Najważniejsze z tych zmian to:
1. Zmniejszenie minimalnej odpłatności za parkowanie – z 1 zł (za 30 min.) do 50 gr (za 15 min) – plus dla osób parkujących na bardzo krótko;
2. Likwidacja stawki progresywnej (wyższej za drugą /2.40/ i trzecią godz. /2.80/) – wszystkie godziny równe pod względem stawki /2.00/– plus dla osób parkujących na kilka godzin (taniej i łatwiej do policzenia należności);
3. Skrócenie i ujednolicenie czasu obowiązywania odpłatności: jest - 9-18 i od 9-20, będzie – 9-17, a przy UM 9-16 - plus dla osób pragnących dłużej przebywać np. w rejonie Starego Miasta;
4. Likwidacja konieczności comiesięcznego odnawiania bezpłatnego abonamentu mieszkańca (aktualnie alternatywą jest abonament kilkumiesięczny ale dość drogi – kwartalny 70zł, półroczny 125zł) poprzez wprowadzenie abonamentu płatnego: miesięczny 10zł, roczny 60zł (5zł/miesiąc – koszt „wyprodukowania” wydania i abonamentu), z jednoczesnym rozszerzeniem tego uprawnienia na osoby posiadające auto w leasingu lub w użyczeniu (służbowe - stosowna umowa);
5. Wprowadzenie obniżonej odpłatności za abonamenty dla posiadaczy więcej niż jednego samochodu – tańszy abonament za drugi i odpowiednio za trzeci samochód; np. abonament 6 miesięczny na jeden sektor /G/: pierwszy samochód 250zł, drugi 200zł, trzeci i każdy następny 150zł – plus dla przedsiębiorców.
- To plusy zarówno dla mieszkańców, którzy chcą parkować swoje auta w pobliżu domu, a także dla wszystkich kierowców- zapewnia wiceprezydent Witek.
A co z elblążanami, którzy chcą parkować auto przed wynajmowanym przez siebie mieszkaniem?
- Wystarczy, że zameldują się tam tymczasowo, a to nie jest trudne – radzi Zbigniew Orzech, dyrektor ZKM w Elblągu.
A co dla osób niepełnosprawnych?
- likwidacja karty N+ (już wydane będą ważne do końca 2013 roku); ale za to wprowadzenie 95% bonifikaty dla osób na zakup abonamentu A (4 zł/miesiąc) uprawniającego do parkowania w całej strefie – oczywiście „na kopercie” jak dotychczas za darmo;
- wprowadzenie 80% bonifikaty dla pozostałych osób niepełnosprawnych na zakup abonamentu A (16 zł/miesiąc) uprawniającego do parkowania w całej strefie – oczywiście „na kopercie” jak dotychczas za darmo;
- wprowadzenie 80% bonifikaty dla opiekunów dzieci ze znacznym stopniem niepełnosprawności (do 18 lat) na zakup abonamentu A (16zł/miesiąc) uprawniającego do parkowania w całej strefie.
- Plusy dla osób niepełnosprawnych: rozszerzenie za niewielką odpłatnością dostępu do miejsc parkingowych- przekonuje Adam Witek. - Zmiany rekomendowane dla tej grupy spotkały się z pozytywną opinią ERKON-u
Miasto zapowiada także, jak tylko pozwolą na to warunki atmosferyczne, zwiększenie o 25 proc. ilości „kopert”, czyli miejsc oznaczonych do parkowania dla osób niepełnosprawnych. W tej chwili na terenie Elbląga jest ich ok. 50.
Planowane jest także zatrzymanie rozwoju SPP na rzecz tzw. MOP (miejsc ograniczonego postoju) wyłączonych ze strefy płatnej (tak, jak np. obok „Silvanta” przy ul. Hetmańskiej) czy – w planie – w ul. Słonecznej obok przedszkola „Bratek”.
- Od jutra projekt uchwały ze zmianami w SPP wejdzie w prace komisji Rady Miejskiej, możliwe będą poprawki przed głosowaniem, które odbędzie się 19 lutego podczas sesji – kończy Marek Kucharczyk, radny PO.
Jeśli Rada Miejska zagłosuje na "tak", zmiany w Strefie Płatnego Parkowania mogłyby wejść w życie od 1 maja.
A