Potężne drewniane konstrukcje, które archeolodzy odkryli na dziedzińcu muzeum w Elblągu, to być może resztki warowni wikińskiej lub ślady pierwszego, drewnianego grodu krzyżackiego.
- W listopadzie mamy otrzymać wyniki badań dendrochronologicznych, które wskażą wiek drewna. Jeśli okaże się, że to pozostałości drewnianej warowni krzyżackiej, będzie to odkrycie na miarę europejską - mówi dyrektor muzeum dr Maria Kasprzycka. - Już teraz naukowcy z Anglii uznali znalezisko za tak ciekawe, że włączyli Elbląg do międzynarodowego projektu Ekologia krucjat. W listopadzie spodziewamy się ich kolejnej wizyty.
Wykopaliska archeologiczne na dziedzińcu były prowadzone w czasie wakacji, w związku z dofinansowanym przez Unię Europejską projektem modernizacji Muzeum Archeologiczno-Historycznego. Materiał Agnieszki Jarzębskiej
Program Ekologia krucjat. Oddziaływanie na środowisko naturalne podboju, kolonizacji oraz religijnej konwersji w regionie Morza Bałtyckiego w średniowieczu trwa od października 2010 r. i zakończy się w 2014 r.. Finansuje go Europejska Rada Do Spraw Badań Naukowych.
"W XIII wieku zachodnie armie krzyżowe rozpoczęły bezwzględną świętą wojnę przeciwko ostatnim autochtonicznym społeczeństwom pogańskim w Europie: plemionom wschodniego regionu Morza Bałtyckiego. W ciągu kilkudziesięciu lat terytoria plemienne zostały zastąpione przez władztwa chrześcijańskie podporządkowane zakonowi krzyżackiemu oraz nowo utworzonym, poszczególnym biskupstwom, co było rozwiązaniem zupełnie wyjątkowym w skali całej średniowiecznej Europy - piszą autorzy projektu. - Nowe władze nie tylko wprowadziły chrześcijaństwo, ale budowały zamki, zakładały nowe miasta i wspomagały kolonizację, sprowadzając osadników z Zachodu. W okresie pogarszającego się klimatu wpływ tego typu działań na środowisko naturalne regionu, zwłaszcza rośliny i zwierzęta musiał być niemały. Biorąc pod uwagę, że wiele aspektów świata naturalnego było otoczonych przez pogan szczególną czcią, wpływ taki z pewnością niósł ze sobą głębokie zmiany kulturowe, tworząc fundament dla rodzącego się tu nowego świata - "świata europejskiego" na samych granicach zachodniego chrześcijaństwa. W jaki sposób zmieniało się środowisko naturalne? Czy zrozumienie tego procesu stanowi klucz do zrozumienia, dlaczego społeczeństwa ukształtowane w ogniu świętej wojny dobrze prosperowały i rozwijały się w czasach, kiedy reszta Europy pogrążona była w głębokim kryzysie społecznym, zmagając się z klęskami głodu oraz kolejnymi falami zaraz i epidemii?"
Aby lepiej poznać epokę, w której "ukształtowało się powstające społeczeństwo europejskie", przy pomocy najnowocześniejszych technik archeologicznych i studiów historycznych naukowcy z angielskiego Uniwersytetu Reading, estońskiego uniwersytetu w Tartu, uniwersytetu łotewskiego, polskich uniwersytetów w Toruniu i Białymstoku oraz muzeów zamkowych w Malborku i Cesis na Łotwie szukają odpowiedzi na pytania:
- jak budowa zamków krzyżackich w wiekach XIII-XV zmieniła środowisko naturalne regionów nadbałtyckich,
- jak Krzyżacy wykorzystywali dzikie i udomowione zwierzęta i na ile ich praktyki odzwierciedlały panującą ideologię oraz adaptację do miejscowych warunków ekologicznych,
- jak działalność Krzyżaków wypłynęła na "ekologiczną transformację" na terenach ich ekspansji,
- jak proces chrystianizacji nad Bałtykiem wpłynął na postrzeganie świata naturalnego przez autochtoniczne grupy ludności pogańskiej,
- co ów ekologiczny wpływ krucjat na fizyczny i pojęciowy krajobraz regionów bałtyckich może powiedzieć o kolonizacji, eksploatacji zwierząt i roślin oraz następujących w ich wyniku zmian kulturowych w innych regionach Europy i świata.
Wykopaliska archeologiczne na dziedzińcu były prowadzone w czasie wakacji, w związku z dofinansowanym przez Unię Europejską projektem modernizacji Muzeum Archeologiczno-Historycznego. Materiał Agnieszki Jarzębskiej
Program Ekologia krucjat. Oddziaływanie na środowisko naturalne podboju, kolonizacji oraz religijnej konwersji w regionie Morza Bałtyckiego w średniowieczu trwa od października 2010 r. i zakończy się w 2014 r.. Finansuje go Europejska Rada Do Spraw Badań Naukowych.
"W XIII wieku zachodnie armie krzyżowe rozpoczęły bezwzględną świętą wojnę przeciwko ostatnim autochtonicznym społeczeństwom pogańskim w Europie: plemionom wschodniego regionu Morza Bałtyckiego. W ciągu kilkudziesięciu lat terytoria plemienne zostały zastąpione przez władztwa chrześcijańskie podporządkowane zakonowi krzyżackiemu oraz nowo utworzonym, poszczególnym biskupstwom, co było rozwiązaniem zupełnie wyjątkowym w skali całej średniowiecznej Europy - piszą autorzy projektu. - Nowe władze nie tylko wprowadziły chrześcijaństwo, ale budowały zamki, zakładały nowe miasta i wspomagały kolonizację, sprowadzając osadników z Zachodu. W okresie pogarszającego się klimatu wpływ tego typu działań na środowisko naturalne regionu, zwłaszcza rośliny i zwierzęta musiał być niemały. Biorąc pod uwagę, że wiele aspektów świata naturalnego było otoczonych przez pogan szczególną czcią, wpływ taki z pewnością niósł ze sobą głębokie zmiany kulturowe, tworząc fundament dla rodzącego się tu nowego świata - "świata europejskiego" na samych granicach zachodniego chrześcijaństwa. W jaki sposób zmieniało się środowisko naturalne? Czy zrozumienie tego procesu stanowi klucz do zrozumienia, dlaczego społeczeństwa ukształtowane w ogniu świętej wojny dobrze prosperowały i rozwijały się w czasach, kiedy reszta Europy pogrążona była w głębokim kryzysie społecznym, zmagając się z klęskami głodu oraz kolejnymi falami zaraz i epidemii?"
Aby lepiej poznać epokę, w której "ukształtowało się powstające społeczeństwo europejskie", przy pomocy najnowocześniejszych technik archeologicznych i studiów historycznych naukowcy z angielskiego Uniwersytetu Reading, estońskiego uniwersytetu w Tartu, uniwersytetu łotewskiego, polskich uniwersytetów w Toruniu i Białymstoku oraz muzeów zamkowych w Malborku i Cesis na Łotwie szukają odpowiedzi na pytania:
- jak budowa zamków krzyżackich w wiekach XIII-XV zmieniła środowisko naturalne regionów nadbałtyckich,
- jak Krzyżacy wykorzystywali dzikie i udomowione zwierzęta i na ile ich praktyki odzwierciedlały panującą ideologię oraz adaptację do miejscowych warunków ekologicznych,
- jak działalność Krzyżaków wypłynęła na "ekologiczną transformację" na terenach ich ekspansji,
- jak proces chrystianizacji nad Bałtykiem wpłynął na postrzeganie świata naturalnego przez autochtoniczne grupy ludności pogańskiej,
- co ów ekologiczny wpływ krucjat na fizyczny i pojęciowy krajobraz regionów bałtyckich może powiedzieć o kolonizacji, eksploatacji zwierząt i roślin oraz następujących w ich wyniku zmian kulturowych w innych regionach Europy i świata.
eswiatowid.pl