UWAGA!

Czy Sowa może dogadać się z Lwem?

 Elbląg, Szkolenie prowadził Krzysztof Wilczewski, trener biznesu, coach, rekruter
Szkolenie prowadził Krzysztof Wilczewski, trener biznesu, coach, rekruter (fot. Michał Skroboszewski)

Nie jest to pytanie o przyjaźń w świecie zwierząt ani o relacje bohaterów bajki Disneya. Chodzi o typy osobowości (styl komunikacji społecznej), które spotykają się na gruncie zawodowym i muszą ze sobą współpracować. Jak mają się komunikować, by wspólnie osiągnąć sukces? - Sztuką jest umiejętność patrzenia, kto jest po drugiej stronie i dostosowania się do stylu odbiorcy – radził podczas szkolenia „Bądź szefem, który jest mistrzem komunikacji” Krzysztof Wilczewski, trener biznesu i coach, rekruter. Zobacz zdjęcia.

Czy jesteś zadowolony ze swojego kontaktu z podwładnymi? Czy wiesz jakie komunikaty trafiają prosto w serce twoich pracowników? Czy potrafisz wzbudzić w nich motywację do działania? Czy wiesz w jaki sposób skutecznie przekazywać im negatywne i trudne informacje? Czy metody, które stosujesz sprawdzają się? Na tak postawione pytania odpowiadali sobie pracodawcy, a następnie przekraczali próg Elbląskiego Parku Technologicznego, by podczas szkolenia zweryfikować, a także poszerzyć swoją wiedzę na temat komunikacji.

- Komunikacja to umiejętność, jak jazda na rowerze – przekonywał Krzysztof Wilczewski, trener biznesu, który prowadził pokazowe warsztaty. - Można się jej nauczyć, a potem rozwijać, bo to bardzo szeroka dziedzina.

Czego mogli dowiedzieć się (a niektórzy przypomnieć sobie) uczestnicy szkolenia z cyklu „Bądź szefem, który...”? Jak wykazują badania, w komunikacji połowa sukcesu to m. in. wygląd, postawa ciała, gesty, zapach, mimika - tj. aspekty niewerbalne. Ważny jest również dystans – z drugą osobą rozmawiamy w odległości „na wyciągnięcie ręki”. Jak wyjaśniał Krzysztof Wilczewski, jest to odległość komfortowa zarówno dla mówcy, jak i odbiorcy. A słowa? To, co mówimy schodzi na dalszy plan. Ważniejszy jest sposób, w jaki przekazujemy informacje i ton głosu.

- Trzeba jednak uważać, bo mówi całe ciało, więc narażeni jesteśmy na błędy – przestrzegał Krzysztof Wilczewski. - Czasami mówimy jedno, a pokazujemy drugie. Trudności mogą nas spotkać także, gdy nie komunikujemy się bezpośrednio. - W komunikacji mailowej bardzo łatwo jest kogoś obrazić, bo nie mamy tendencji do przekazywania dokładnie swoich myśli drogą pisaną – wskazywał trener. - To wynik tego, co dzieje się we współczesnym świecie. Żyjemy w pędzie, zamieniamy frazy na krótkie słowa i trudno jest wyrazić to, co chcemy. Moja podpowiedź: 3-4 razy przeczytać to, co chcemy wysłać, a jeśli mamy taką możliwość, poprosić, by korespondencję sprawdził jeszcze ktoś inny - radził.

Podczas szkolenia w EPT była też część praktyczna. Uczestnicy, dzięki prostemu testowi, mogli sprawdzić jaki styl komunikacji społecznej reprezentują. Niektórzy nie kryli zdziwienia, że są Psem (przyjacielskim, spokojnym, lubiącym ludzi i kontakty z nimi), Tygryskiem (entuzjastycznym w działaniu, kierującym się intuicją i emocjami, który bywa chaotyczny i szybko się nudzi), Sową (analitycznym umysłem, lubiącym spokój w działaniu, potrzebującym atmosfery skupienia) czy Lwem (zorientowanym na zadania, lubiącym szybkie tempo, posiadającym poczucie kontroli, który łatwo się nie podda). Jak to pogodzić w pracy w zespole? Czy jest to możliwe, by Sowa dogadała się z Lwem?

  Elbląg, Czy Sowa może dogadać się z Lwem?
(fot. Michał Skroboszewski)

- Oczywiście! Co więcej, te typy osobowości bardzo dobrze się ze sobą dogadują – zapewniał Krzysztof Wilczewski. - Lew podejmuje decyzje w oparciu o dane analityczne, bo lubi twarde fakty. Znacznie trudniej będzie mu porozumieć się z Psem, czyli z typem przyjacielskim – kontynuował trener. - Pies potrzebuje opieki, większego uczucia, zagospodarowania swojej osoby, by zaufać, a Lew jest szalenie dyrektywnym człowiekiem, szybko podejmuje decyzje, mówi konkretnie i zdecydowanie. Trudno również Sowie znaleźć wspólny język z Tygryskiem, ale jeśli dłużej z kimś przebywamy to akceptujemy jego styl i jesteśmy w stanie wypracować model dobrej komunikacji – zapewniał Krzysztof Wilczewski.

Frekwencja na szkoleniu była bardzo duża. Czy świadczy to o tym, że mamy problemy z komunikacją?

- Myślę, że raczej świadczy to o tym, że zarówno pracodawcy, szefowie firm, jak i pracownicy chcą się rozwijać i to bardzo pozytywne – podsumował Krzysztof Wilczewski. - Obszar komunikacji daje możliwości doskonalenia się przez całe życie.

To było szkolenie pokazowe, a zainteresowane firmy mogą skorzystać z oferty „skrojonej na miarę” konkretnej branży. Wówczas poruszone zostaną zagadnienia bardziej zaawansowane i dopasowane pod konkretnych odbiorców.

 

Krzysztof Wilczewski

Personia o. Elbląg/Olsztyn, tel. 577 111 026

email: krzysztof.wilczewski@personia.pl

www.elblag.personia.pl

 

To artykuł w ramach cyklu publikacji na temat firm, uczestniczących w programie "Startup House III - Inkubacja przedsiębiorstw w Elblągu", realizowanym przez Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Elblągu. Celem projektu jest wykreowanie na terenie Elbląga oraz województwa warmińsko-mazurskiego sprzyjających warunków do powstawania i rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.
                               
                               ----------------------materiał promocyjny------------------------


Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Reklama