UWAGA!

Piesi narzekają na sygnalizację

 Elbląg, Czemu działa sygnalizacja na przejściu przy ratuszu? - pyta czytelnik portElu
Czemu działa sygnalizacja na przejściu przy ratuszu? - pyta czytelnik portElu (fot. Mikołaj Sobczak)

Po co została uruchomiona sygnalizacja świetlna na ul. gen. Grota Roweckiego przy Urzędzie Miejskim? - pyta jeden z naszych czytelników. Inni zwracają uwagę na dyskryminację pieszych na przejściach dla pieszych na ul. 12 Lutego i właśnie na ul. gen. Grota Roweckiego. Wyjaśnień poszukaliśmy w ratuszu

Problem sygnalizacji świetlnej dla pieszych wielokrotnie wracał na nasze łamy. Do naszej redakcji najczęściej zgłaszają się niezmotoryzowani mieszkańcy Elbląga, którzy, ich zdaniem, muszę zbyt długo czekać na zmianę świateł na przejściach.

- Sygnalizacja na przejściu dla pieszych na ul. gen. Grota Roweckiego przez dłuższy czas była wyłączona. Od niedawna znów działa, moim zdaniem niepotrzebnie. Działa do późnych godzin nocnych, kiedy ruch jest minimalny – napisał do redakcji portElu jeden z czytelników.

- Sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych przez ul. Gen. Grota Roweckiego w Elblągu przy ul. Trybunalskiej została uruchomiona na wniosek Komendy Miejskiej Policji w Elblągu na początku tego roku. DZD [Departament Zarząd Dróg - przyp. SM] potwierdza, że sygnalizacja ta działa w tych samych godzinach co sąsiednie skrzyżowania. W celu poprawy komfortu uczestników ruchu podjęto decyzję o tym, aby sygnalizacja na tym przejściu została skrócona o dwie godziny tj. do godz. 20. Zmiana została już wprowadzona – poinformował nas Łukasz Mierzejewski z biura prasowego ratusza.

Dużo wątpliwości budzi organizacja ruchu pieszych na skrzyżowaniach wieloetapowych. Nasi czytelnicy zwracają uwagę, że trzeba mieć niezłą kondycję, aby takie przejście pokonać „za jednym razem”. - Zwracam Państwa uwagę na przejście dla pieszych na ulicy 12 Lutego na skrzyżowaniu z ulicami Teatralną i Nowowiejską. W trakcie, kiedy dla pieszych świeci się światło zielone, ze strony ulicy Teatralnej w kierunku ul. Nowowiejskiej można przejść spacerkiem. W drugą stronę czas świecenia się „zielonego” jest tak krótki, że trzeba biec – zwraca uwagę inny czytelnik portElu.

Jeszcze inny opisuje ten sam problem, ale na przejściu dla pieszych przy Szkole Muzycznej. Spacerek, jeżeli chodzi o przejście w kierunku Szkoły Muzycznej i bieg w drugą. Urzędnicy radzą... poczekać na kolejną zmianę świateł.

- Przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Gen. Grota Roweckiego, Traugutta, Grobla Św. Jerzego oraz przy skrzyżowaniu ulic 12 Lutego, Teatralna, płk Dąbka, Nowowiejska są przejściami dwuetapowym, tzn. nie należy przechodzić "za jednym razem". Funkcjonowanie dwuetapowych przejść jest pewną niedogodnością dla pieszych, ale należy pamiętać, że sygnalizacja świetlna służy poprawie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu i powinniśmy się do niej stosować. Należy również pamiętać, że w pasach rozdziału jezdni usytuowane są przystanki tramwajowe i część tych uczestników ruchu pokonuje jedynie część przejścia, a czas oczekiwania na pokonanie jednej z jezdni jest relatywnie krótszy niż odczekanie całego cyklu pracy sygnalizacji – wyjaśnia Łukasz Mierzejewski.

Tymczasem na przejściach wieloetapowych piesi, którzy pokonali już pierwszy etap, przechodzą przez drugą jezdnię nie zwracając uwagi na kolor światła. Większą uwagę zwracają na fakt, czy ruszyły już samochody.

Urzędnicy przysłali do redakcji opis specyfiki organizacji ruchu na skrzyżowaniach z przejściami wieloetapowymi.

- Przejścia dla pieszych, które są rozdzielone wyspą rozdziału jezdni traktowane są przez programistów pracy sygnalizacji jako oddzielne przejścia. Pozwala to w programie pracy sygnalizacji na pełniejsze wykorzystanie czasu przejazdu dla każdej relacji ruchu. Przy projektowaniu brana jest pod uwagę średnia prędkość poruszania się pieszego, co pozwala odpowiednio wyliczyć czas niezbędny na pokonanie danego wlotu skrzyżowania. Chcąc zapewnić dla pieszego ciągłość przejścia przez dwie wielopasowe jezdnie i pas rozdziału, należałoby zabezpieczyć dla niego ok. 20 sekund na jezdni głównej i ok. 10 sekund na przejścia przez wloty podporządkowane. Łącznie daje to prawie 1/3 całego pełnego cyklu pracy sygnalizacji. Zachowanie przejścia jednoetapowego przez drogę główną poprzez wydłużenie światła zielonego dla pieszego, spowoduje dłuższe oczekiwanie pojazdów (kierowców) na przejazd przez skrzyżowanie, ponieważ wydłużając czas w jednym miejscu, w innym musimy go odpowiednio skrócić tak, aby pełen cykl sygnalizacji świetlnej został zachowany. Natężenie ruchu w tym miejscu wskazuje, że znacznie większa jest tam ilość przejeżdżających pojazdów (kierowców) niż przechodzących tam pieszych. Taka zmiana może powodować zwiększenie liczby pojazdów oczekujących na tym skrzyżowaniu, a co za tym idzie większe spalanie paliwa, większy hałas na drodze. Prowadzący pojazdy będą bowiem oczekiwać w długich kolejkach na przejazd przez skrzyżowanie – informuje Łukasz Mierzejewski.

A nasza redakcja zaprasza w komentarzach do wskazywania kolejnych przejść dla pieszych, które zdaniem naszych czytelników dyskryminują niektórych użytkowników ruchu (niekoniecznie pieszych).

SM

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Tak samo jest na przejściu przy szkole Regent na królewieckiej tam na światło zielone czeka się 3,5 minuty a świeci 5 sekund
  • Zwłaszcza przy Biedronce / dawnym Feniksie została uwzględniona prędkość poruszania się pieszych... NO jak są akurat na rowerze to zdążą... a jak nie to niech sobie rower kupią na zdrowie im wyjdzie. GM NAPISZE JESZCZE RAZ. Przyciski na przejściach dla pieszych przy obecnym kształcie prawa o ruchu drogowym to pomysł innej inteligencji, która koniecznie musi dać zajęcie tym, którzy takimi światłami się zajmują. Czas i nerwy tracą piesi i kierowcy. Równie genialne rozwiązania działają na Warszawskiej, 12 Lutego, Fromborskiej... Głupiej i bez sensu oczywiście można, co miasto pokazuje na pełnych skrzyżowaniach, gdzie pomontowano cudowne przyciski... Jeśli pieszy nie zdąży nacisnąć na czas to sobie poczeka do kolejnej zmiany świateł mimo, że wszyscy pozostali mają w tym czasie czerwone i pieszy spokojnie mógłby przejść... NIE ŚWIĘTE PRZYCISKI SĄ WAŻNIEJSZE ! NIE PO TO MIASTO ZAINWESTOWAŁO CIĘŻKIE PIENIĄDZE W NOWOCZESNĄ INFRASTRUKTURĘ ŻEBY TERAZ BYŁA NIEWYKORZYSTANA !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    38
    4
    GłębokaMyśl(2022-06-03)
  • Tak ale to pieszemu pada na glowe wieje w tylek i jest zimno. Co do argumentu o zuzyciu paliwa to chyba zart w ustach urzednika. Tam sa przyciski i radze je wlaczyc i wtedy sorawdzic natezenie ruchu. Jestescie typowa komusza wladza i dlatego zostaniecie usuniecin na wyborach. Na kazde pytanie odpowiadacie tak samo a kazda sugestia ze strony mieszkancow musi byc zignorowana. Nie tak jak sugestie np Wojtala :)
  • Rozumiem, że chodzi o bezpieczeństwo pieszych ale w tym miasteczku światła są co 300 metrów! Pomyślcie też o płynności ruchu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    35
    7
    Obajtek liczy kasę(2022-06-03)
  • Kiedy w końcu dojdą do tego że trzeba budować ronda?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    22
    5
    Ciekawy(2022-06-03)
  • Grota Roweckiego - światła zupełnie niepotrzebne w tym miejscu! Teraz i tak pieszych trzeba przepuścić więc uruchamianie tych świateł tylko komplikuje życie zarówno pieszym jak i kierowcom. Światła Robotnicza przy Aldi to ogólnie jakieś nieporozumienie. Nie dość że działają całą noc to jeszcze są beznadziejnie ustawione. W ogóle tych przejść jest tam chyba za dużo. Kolejne to Odrodzenia koło Carrefoura. Od czasu awarii świateł na tym skrzyżowaniu wszystko się rozregulowało i też przejść przez przejście "na raz" graniczy z cudem.
  • Wspaniali panowie urzędnicy doszli do wniosku, że światła przy Banku Millenium na Robotniczej / Pocztowej są super, bo tylko tam samochody i piesi mogą sobie postać w oczekiwaniu aż przejedzie tramwaj, którego nikt nie widzi, nikt nie słyszy, bo go nie ma... Jednak to nie zmienia faktu, że jest on groźny... Na przykład osoba niewidoma i niesłysząca mogłaby pod ten tramwaj wpaść... tylko, co co jej po światłach... ? ŚWIĘTE PRZYCISKI na przejściach dla pieszych też należy bezwzględnie zachować, bo to nie do przyjęcia żeby taki pieszy przechodził przez jezdnię bez czekania aż mu się zielone włączy. Kierowcy też mogą sobie poczekać na zmianę świateł po tym jak przejdzie jedna osoba... Może tak pan Marek Pawlikowski, dyrektor Departamentu Zarządu Dróg, zająłby stanowisko w podnoszonych tu na forum kwestiach. GM ma wrażenie, że póki co to mieszkańcy są dla świateł a wydawać by się mogło że to miało być odwrotnie...
  • Światła dają bezpieczeństwo pieszym, szczególnie dzieciom. Nie ma co nażekać, w Elblągu jest tak jak w innych miastach. Przejścia są dwuetapowe ponieważ są dwie jezdnie. To jest kompromis pomiędzy mozliwoscią zakorkowania ulicy a pieszymi.
  • Jak nie było sygnalizacji to narzekali że samochód kogoś pier...... Piesze mu nie dogodzisz :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19
    17
    Specjal Mocny(2022-06-03)
  • a milicja zrobi akcje NURD, wyciągnie kase od obywateli z mandatów i myślą że sprawa załatwiona. Jak trzeba nie mieć pojęcia żeby myśleć że to załatwi bezpieczeństwo dla pieszych ?
  • @Elblążanka.. - Nie prosil nikt o glos urzednikow w przebraniu.
  • Nie ma świateł to piszą żeby zrobić. Jak zrobią to chcą aby 30 sekund zielone się paliło i kierowcy nie mogli przejechać ulica.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11
    3
    Kierowca zawodowy(2022-06-03)
Reklama