Do końca lutego 2025 roku został wydłużony termin pogłębienia rzeki Elbląg do 5 metrów. Urząd Morski w Gdyni podpisał aneks z wykonawcą w tej sprawie. Trwają też prace związane z przygotowaniem dokumentacji pogłębienia ostatniego odcinka – tuż przed terminalem przeładunkowym.
Czwarty etap budowy drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga, czyli pogłębienie rzeki Elbląg na odcinku 8,6 km miał zakończyć się, zgodnie z pierwotną umową z wykonawcą, do 20 listopada 2024 roku, ale został przedłużony. Przypomnijmy, że prace za prawie 114 mln złotych wykonuje konsorcjum Fabe Polska i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych.
- Umowa swoim zakresem obejmuje wykonanie kolejnego odcinka toru wodnego o głębokości 5m. Na odcinku P1 (na wysokości oczyszczalni ścieków) do P2 (przy rozwidleniu rzeki i Kanału Jagiellońskiego) przeprowadzone zostały również badania i oczyszczanie dna z przeszkód ferromagnetycznych (np. złom, elementy żelbetowe, przeszkody wielkogabarytowe, historyczne pozostałości militarne). Zgodnie z zawartym aneksem, umowa obowiązuje do końca lutego 2025 roku – informuje w odpowiedzi na nasze pytania Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Urząd przygotowuje również się do realizacji piątego, ostatniego już, etapu budowy drogi wodnej, czyli pogłębienie toru wodnego do samego terminala przeładunkowego (na wysokości mostu Unii Europejskiej) wraz z budową rozbudową obrotnicy dla statków na wysokości Kanału Jagiellońskiego.
- W bieżącym roku opracowany został raport z analizy geologicznej próbek z dna rzeki Elbląg, raport z określenia konsystencji osadów wraz z oznaczeniem związków fosforu i azotu w osadach dennych rzeki Elbląg oraz Karta Informacyjna Przedsięwzięcia. Aktualnie dla etapu V trwa procedura, związana z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz analiza maksymalnej możliwej do osiągnięcia szerokości toru. Prace, związane z przygotowaniem postępowania przetargowego, rozpoczną się na przełomie 2024 i 2025 roku – dodaje Magdalena Kierzkowska.
W ostatnich dniach z wizytą w Urzędzie Morskim w Gdyni był prezydent Elbląga Michał Missan. – Dyskutowaliśmy o kształcie i parametrach toru wodnego. Pani dyrektor przedstawiła nam zakres planowanych prac, ta współpraca obecnie układa się bardzo dobrze – powiedział nam prezydent Michal Missan.