UWAGA!

Pieszy idzie pierwszy. Czy to dobrze?

 Elbląg, Pieszy idzie pierwszy. Czy to dobrze?
Fot. Anna Dembińska

Od ponad 9 miesięcy w ruchu drogowym obowiązują nowe przepisy dotyczące pierwszeństwa pieszych na przejściach. Jak przełożyły się one na sytuację na elbląskich drogach? O to spytaliśmy elbląskich policjantów. O postrzeganie nowych przepisów pytamy też naszych Czytelników, pieszych, rowerzystów, kierowców...

Zawinione, niezawinione i podliczone

Nowe przepisy weszły w życie 1 czerwca, a więc ponad 9 miesięcy temu, elbląska KMP opracowała dla nas dane do końca 2021 roku, będziemy więc porównywać czerwiec-grudzień 2021 roku do analogicznego okresu w 2020 i 2019. Odnotujmy, że 1 czerwca zmieniło się w prawie drogowym więcej, ale my skupimy się na kwestii pieszych na przejściach. Kategoria z opracowania KMP, niczym w teleturnieju: „zdarzenia drogowe zawinione i niezawinione przez pieszych”. Niestety, nie ma danych dotyczących zdarzeń drogowych konkretnie na przejściach.

I tak: od czerwca do grudnia włącznie w 2021 roku, gdy chodzi o „wypadki drogowe zawinione i niezawinione przez pieszych”, tych wypadków było 17 (w analogicznym okresie 2020 roku - 12, 2019 – 10). W 2021 w tym okresie w wypadkach zginęła jedna osoba, w 2020 – również jedna. W 2021 od czerwca do grudnia w wypadkach było 16 rannych, w 2020 - 11, w 2019 – 10.

Jeśli chodzi o kolizje drogowe zawinione i niezawinione przez pieszych, to w 2021 od czerwca do grudnia włącznie było ich 10, w 2020 – 17, w 2019 – 14.

 

Czegoś więcej, czegoś mniej...

Teraz przyjrzymy się niektórym zdarzeniom drogowym, w których zawinili piesi.

"Nieostrożne wejście na jezdnię, przed stojącym pojazdem": 1 wypadek w 2021, 3 w 2020, 4 w 2019. W 2019 z tego powodu zginęła jedna osoba. W 2021 był 1 ranny, a po trzech rannych w latach 2019 i 2020. Z powodu takich zachowań pieszych w 2021 doszło do trzech kolizji, do 1 w 2020, a w 2019 było ich aż 7.

"Nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody": z tego powodu do 2 wypadków doszło w 2021, były dwie osoby ranne. Do jednego takiego wypadku doszło w 2019, również była osoba ranna. W omawianym przez nas okresie doszło do jednej kolizji z tego powodu, w 2020 roku.

Dwie powyższe kategorie zdarzeń nie wskazują oczywiście jednoznacznie, że doszło do nich na przejściach dla pieszych. Dodajmy, że jest jeszcze kilka kategorii zdarzeń z udziałem pieszych, które odnotowuje policja (weźmy choćby, jako ciekawostkę, „leżenie, siedzenie, klękanie i stanie na jezdni”), ale te już bardzo trudno powiązać jakkolwiek ze zmianą przepisów, o których traktuje ten tekst.

Podsumujmy wracając do ogólnej kategorii „zdarzeń drogowych zawinionych i niezawinionych przez pieszych”. Wypadków zawinionych przez pieszych w okresie czerwiec-grudzień 2021 było więc o 5 więcej niż w 2020 i o 7 więcej niż w 2019. Większa była też liczba rannych – o 5 więcej niż w 2020, o 6 więcej niż w 2019. Po zmianie przepisów odnotowano jednak mniej kolizji – o 7 mniej niż w 2020, o 4 mniej niż w 2019.

 

"Niechronieni bardziej chronieni"

Jak komentują zmiany w przepisach policjanci?

- „Niechroniony uczestnik ruchu drogowego”, pieszy czy rowerzysta, jest w tym momencie bardziej chroniony – mówi o wprowadzonych w zeszłym roku przepisach nadkom. Krzysztof Nowacki, oficer prasowy KMP w Elblągu. - Piesi i rowerzyści otrzymali swego rodzaju ochronę w postaci „gwarancji” ustąpienia pierwszeństwa, bo kierujący powinien mu ustąpić – tłumaczy policjant. Dodaje, że jeszcze za wcześnie, by szczegółowo komentować przywoływane wyżej statystyki. - Wydaje się, że upłynęło jeszcze za mało czasu, by w ten sposób podsumować liczby, potrzeba byłoby to zrobić na przestrzeni, powiedzmy, dwóch lat, bo wiele zdarzeń drogowych jest wynikiem pewnego przypadku – mówi nadkom. Nowacki. - Policjanci ruchu drogowego widzą jednak, że jest mniej takich sytuacji jak potrącenie pieszego czy rowerzysty na przejściu. Widzę to również ja sam, gdy przygotowuję dla mediów informacje prasowe o zdarzeniach – podkreśla.

 

A co o czerwcowych zmianach w przepisach sądzą Czytelnicy portElu? Jak oceniają je jako piesi czy rowerzyści, jak postrzegają je jako kierowcy?

Zapraszamy do rzeczowej dyskusji w komentarzach.

TB

Najnowsze artykuły w dziale Prawo i porządek

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Taką dziwną zależność zauważyłem, że najczęściej to panie nie przepuszczają pieszych
  • Smutne, że POLICJA, zamiast prewencji, chowa się za drzewami i namierza samochody kierowców, które jadą ponad 50 km/h. DLACZEGO robicie to z za krzaków, chowacie radiowozy jak przestępcy, nawet motocykliści chowają motorki w krzakach by kogoś złapać. Nie o to tu chyba chodzi, CO? No tak, na pincetplus zbieracie, bo już brakuje. POLICJĘ ma być widać! Taki widok ma działanie prewencyjne, nie chowanie się po krzakach (uwaga na psie kupy, można w krzakach wdepnąć). Żałosne to jest.
  • @zett11 - no bo jak już ruszy, to jedzie.
  • A jak jest kwalifikowana - w razie zderzenia - elektryczna hulajnoga przejeżdżająca przez przejście dla pieszych?
  • Oczywiście, że niedobrze. Samochód jedzie 50 km/h i znajduje się 20 metrów od przejścia. Pieszy wychodzi zza budynku, dochodzi do przejścia. Wchodzi na nie, no bo ma pierwszeństwo i co. .nieszczęście gotowe. Ps. tylko nie piszcie, że kierowca musi zachować ostrożność przed przejściem. Musiałby jechać 15 km/h przez całe miasto.
  • Przeciez to RD zazwyczaj sie chowa i lapie piratow a od innych rzeczy jest prewencja. Czego nie rozumiesz balwanku???
  • I nagminne stanie przy przejściu i ploteczki dwuch Karyn z bombelkami w wizjach, i nie wiesz, czy przechodzą czy stoją i gadają. A potem wtargnięcie i potrącenie z winy, a jakże, kierowcy, nie ? Bo jedna bzdziagwa z drugą się zagadali i "zapomniały"przejść. Albo, nadal młodzieży WM z nosem w telefonie. A milicja. .. .na ogrodach za brak kagańca ściga nadal, zamiast być na mieście
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    63
    20
    Chłop piwożłop(2022-03-09)
  • Polacy mają duży problem ze zmniejszeniem predkosci przed przejściem dla pieszych. .. wystarczy zwolnić!
  • Samo stwierdzenie elektryczna hulajnoga w mojej ocenie jest samozaprzeczeniem. Generalnie tak samo jak rowery którym założono silnik z samej zasady stają się pojazdami silnikowymi i nie powinny poruszać się po chodniku i drodze dla rowerów
  • Bredzisz, bredzisz i jeszcze raz bredzisz. W nowych przepisach jest wyrazny zapis o tym, ze masz OBOWIAZEK zwolnic przed przejsciem, a po drugie pieszy NIE MA PRAWA wtargnac bezposrednio przed nadjezdzajacy pojazd i to tez jest w Kodeksie Drogowym zapisane.
  • @zett11 - Raczej ogolone łyse pały ludzi nie przepuszczają na pasach, a ty kolego jak możesz obrażać kobiety !!! Zaledwie wczoraj panie miały swoje święto, ciekawe czy dałeś im kwiatki?
  • @zett11 - A ja zauważyłem, że panie bardzo lubią wyprzedzać na przejściach dla pieszych.
Reklama