Do 17 lipca Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska odroczyła wydanie postanowienia ws. decyzji środowiskowej dotyczącej przekopu Mierzei Wiślanej. GDOŚ tłumaczy kolejne przesunięcie wydania decyzji tym, że musi zapewnić wszystkim stronom udział w postępowaniu - informuje Onet.pl
Przypomnijmy, że decyzję środowiskową, zezwalającą na budowę przekopu pod pewnymi rygorami przyrodniczymi, wydała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie, nadając jej status natychmiastowej wykonalności. Zaskarżyły ją do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska zarówno zarząd województwa pomorskiego jak i organizacje ekologiczne.
"To wysoce niepokojące"
GDOŚ co pewien czas informuje o kolejnym przesunięciu terminów rozpatrzenia skargi. Ostatni obowiązujący termin – 29 maja został przesunięty na 17 lipca „ze względu na konieczność zapewnienia stronom udziału w postępowaniu – przedmiotowe postępowanie nie mogło być zakończone w wyznaczonym terminie”.
- Wydający (decyzję – red.) nie uznali wówczas za zasadne uwzględnienie głosów ze strony samorządowców, naukowców i ekologów. Mimo że na każdym z etapów konsultacji inwestycji składali oni dziesiątki zastrzeżeń i uwag do projektu" – uważają pomorscy samorządowcy, cytowani przez Onet.pl. - "Przedłużający się już o półtora roku brak odpowiedzi GDOŚ na odwołanie od decyzji środowiskowej jest wysoce niepokojący. W państwie prawa tak poważna i budząca kontrowersje inwestycja, jaką jest przekop Mierzei, powinna być realizowana na podstawie decyzji środowiskowej, która jest prawomocna, a nie jedynie posiadająca rygor natychmiastowej wykonalności. Powinien mieć to na względzie zarówno inwestor, jak i sami wykonawcy.
Co dzieje się w miejscu przekopu?
Tymczasem budowa kanału przez Mierzeję trwa w najlepsze. Obecnie w rejonie Zatoki Gdańskiej kontynuowane są prace związane z pogrążaniem ścianki szczelnej nabrzeża południowego. Wykonany został już odcinek o długości 250 metrów. Zakończono pogrążanie ścianki szczelnej na nasadzie falochronu zachodniego - jej długość to 230 metrów. Teraz wykonywana jest jego część zasadnicza, do której użyty będzie sprzęt pływający. Rozpoczęto również budowę falochronu wschodniego. Wykonawca - konsorcjum NDI/Besix - pracuje przy tzw. zalądowianiu (jak również pogłębianiu od strony wody) portu osłonowego a w szczególności nabrzeża południowego . Posłuży ono do odbioru dostaw kamienia hydrotechnicznego na potrzeby budowy falochronów.
Łączna masa ścian stalowych niezbędnych do wykonania prac na morzu to 4,5 tysiąca ton. - W rejonie kanału żeglugowego wykonywane są roboty ziemne. Materiał uzyskany z prac jest hałdowany na terenie przekopu, a w przyszłości jego część zostanie użyta do wykonania obwiedni sztucznej wyspy oraz zalądowienia obszaru nabrzeża południowego – mówił kilka dni temu Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.
Pod przyszłymi mostami zakończyły się prace związane z wykonaniem posadowienia obiektów, polegające na pogrążaniu pali prefabrykowanych, trwają roboty żelbetowe w zakresie podpór mostu południowego. Obiekt zostanie uruchomiony jako pierwszy wiosną 2021 roku, z uwagi na konieczność utrzymania ciągłości ruchu na drodze wojewódzkiej 501 oraz umożliwienia wykonywania prac w zakresie kanału żeglugowego.
Od strony Zalewu Wiślanego zakończono budowę tymczasowej grobli wraz z konstrukcją tymczasowego nabrzeża przeładunkowego zbudowanego z grodzic stalowych pogrążonych w gruncie (nasypanym piasku). To nabrzeże posłuży do przeładunku materiałów potrzebnych do budowy wyspy. Teren w rejonie wyspy został oczyszczony z materiałów ferromagnetycznych. Rozpoczął się transport materiału ziemnego pozyskanego z przekopu na teren, gdzie powstanie wyspa.
W najbliższych tygodniach kontynuowane będą prace przy wbijaniu ścianek szczelnych na falochronach oraz prace pogłębiarskie w okolicach portu osłonowego od Zatoki Gdańskiej. Wykonywane będą też kolejne mikropale wzdłuż nabrzeża południowego oraz wzdłuż ścianek na falochronach wschodnim i zachodnim. Wkrótce rozpocznie się wbijanie ścianek stalowych w zakresie powstającego kanału żeglugowego. W rejon wyspy transportowane będzie materiał pozyskany z przekopu. Na terenie powstającej wyspy zostanie wykonana tymczasowa baza techniczna służąca realizacji prac. Rozpoczną się prace fundamentowe przy budynku administracyjnym, przeznaczonym dla służb Urzędu Morskiego w Gdyni.