UWAGA!

Kanał przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do użytku do 2022 r.?

 Elbląg, Kanał przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do użytku do 2022 r.?
(fot. arch. portEl, WS)

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną może być oddany do eksploatacji w latach 2021-2022 - podano w Gdyni po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Koszt realizacji inwestycji szacowany jest na ok. 656 mln zł - informuje tokfm.pl.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, Marek Gróbarczyk podczas konferencji prasowej w Gdyni, po posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej powiedział, że kanał może być oddany do użytku w latach 2021-2022. - 2021-2022 tak to jest ujęte, ale to wszystko jest zdeterminowane tym pierwszym etapem przygotowania projektu, czyli przygotowaniem raportu oddziaływania na środowisko, projektu i studium wykonalności, co jest nieodzowne do uzyskania pozwolenia na budowę - tłumaczył.
       Gróbarczyk ocenił, że "samo wykonanie nie będzie nastręczało aż tak dużo problemów dlatego cały proces jest uzależniony od pierwszej części projektowej i dokumentacyjnej". - Zakładamy, że ten pierwszy okres realizacji projektu potrwa dwa lata, ale jesteśmy w stanie realnie skrócić go do roku, przy czym ostateczne decyzje zostaną podjęte po przyjęciu raportu oddziaływania na środowisko - tłumaczył.
       Poinformował, że obecnie prowadzone są szczegółowe uzgodnienia z Komisją Europejską w tej sprawie. "Podczas wizyty Komisarza UE ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa Karmenu Vella w styczniu w Polsce ustaliliśmy, że stworzymy zespół bilateralny do rozwiązywania wszelkich nieścisłości zw. z realizacją przedsięwzięcia" - podał. Powiedział, że najbliższe spotkanie ma się odbyć 8 marca. - Zintensyfikowaliśmy rozmowy z KE w obszarze uzgodnień międzyresortowych ażeby w tym roku rozpocząć już inwestowanie - dodał.
      
       (...)
       Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni podczas posiedzenia komisji podała, że planowane jest rozpoczęcie budowy w 2018 roku. Poinformowała, że w ramach inwestycji zbudowane mają być dwa mosty zwodzone, które mają zapewnić stały ruch pojazdów. Poinformowała, że dzięki przekopowi droga morska relacji Elbląg-Trójmiasto skróci się o 52 mile morskie. - To skrócenie drogi wodnej daje bardzo duże oszczędności na tym odcinku i to też powoduje, że projekt broni się pod względem ekonomicznym - dodała.
      
       Kolosalne koszty, ale "się zwrócą"
       Poinformowała, że koszt budowy kanału to ok. 656 mln zł. - Mamy szansę, że przy zwiększeniu przeładunków portu Elbląg (dzięki budowie kanału) do 3,5 mln ton do 2045 r. ekonomicznie to przedsięwzięcie się zwróci - tłumaczyła. Podała, że roczny koszt utrzymania kanału szacowany jest na 4-6 mln zł i byłyby to głównie koszty pogłębień.
       Dzięki budowie kanału do portu w Elblągu mają wpływać statki o zanurzeniu 4 metrów, dł. 100 m i szerokości 20 m.
       Prezydent Elbląga, Witold Wróblewski podczas posiedzenia komisji podkreślił, że kanał przez Mierzeję Wiślaną ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Elbląga ale również dla całego basenu Zalewu Wiślanego, dla wielu portów np. Krynicy Morskiej i Tolkmicka.
      
      
       źródło: www.tokfm.pl
      
      

Najnowsze artykuły w dziale Prasówka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Nie zwróci się.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9
    15
    ekspertds.przekopu(2016-02-23)
  • Ja bym zaangażował więźniów łopaty dać niech kopią
  • Trza ruskom nosa przytrzeć niech chlopy kopio
  • Zrobić przekop i za uszczelnienie granicy z Rosją zadbać a nie przemytnicy ich dorabiają jeżdżą passatami starymi i polske okradają
  • Ileż to już dat podawano dla uciech gawiedzi? Iluż błaznów dawało się na to nabrać? Może w końcu pora porozmawiać o konkretach czyli za ile i dla kogo ten przekop mamy sfinansować?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10
    5
    Kat.Na.Idiotów(2016-02-23)
  • Czyli zgodnie z opracowaniem /PO/przedniego Rządu.
  • Kopcie albo będzie stracony czas i PiS zyska uznanie.jeśli nie będzie przekopu stracicie poparcie i pa
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10
    2
    wasz wyborca(2016-02-23)
  • Kopcie albo będzie stracony czas i PiS zyska uznanie.jeśli nie będzie przekopu stracicie poparcie i pa
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10
    2
    wasz wyborca(2016-02-23)
  • To sa kolosalne koszty w porównaniu z zaginionymi miliardami z dróg krajowych i autostrad.
  • Ponoc do przekopu zgłosili się już Bolek Totolotek z Mieckiem. i Rychu z cmentarza.
  • Przykre ale prawdziwe. Tyle czasu czekaliśmy że to PIS wreszcie ziści marzenia o 4 porcie RP i co g***o obietnice. Tylko PIS zapomina że czas szybko ucieka i wybory następne będą i może być różnie????Posłowie a senatorzy z Elbląga ocknijcie sie czy tego nie widzicie co się wyprawia?????
  • Przekop to pewnie będą budować tak jak zaporę w Świnnej Porębie. Jak zaczęli w 86r. tak skończyć nie mogą do dziś. Mistrzostwo świata w realizacji projektów hydrotechnicznych i pewne miejsce w księdze G. Co prawda w październiku 2015 r. po 39 latach żmudnej budowy oficjalnie otwarto wybudowaną zaporę, jednak zalanie wodą zbiornika okazało się niemożliwe. Brakuje odpowiedniej infrastruktury wokół zapory. Polska specjalność w inwestycjach to tylko drogi i bramki wjazdowe na autostrady, nadające się po kilku latach do gruntownego remontu i wymiany. Wiara w budowę przekopu i zbawienie miasta po wykopaniu zasługuje na miano lokalnej religii. Wierzący w oddanie gotowca do 2022 r. w każdą niedzielę powinni odprawiać modły na intencję przekopu, w kościele Św Mikołaja o godz. 6-00 Może przyniesie to jakiś skutek. Czerwony
Reklama