UWAGA!

Letnie porady dla rowerzystów

 Elbląg, Kontrpasem poruszamy się rowerem w kierunku przeciwnym do ruchu samochodowego,
Kontrpasem poruszamy się rowerem w kierunku przeciwnym do ruchu samochodowego, fot. nadesłana

Rozpoczynamy serię letnich porad dla rowerzystów, w których to policjant ruchu drogowego kom. Andrzej Śliwiński będzie tłumaczył oraz wskazywał jak bezpiecznie poruszać się rowerem po Elblągu.

Pokażemy konkretne miejsca, oraz rozwiejemy wszelkie wątpliwości co do tego kto w tych miejscach ma pierwszeństwo przejazdu. Powiemy także jak należy (zgodnie z kodeksem drogowym) poruszać się rowerem po ścieżkach, jezdniach, chodnikach a także kontrapasach.
       Kontrapas to coś innego niż ścieżka rowerowa

       W Elblągu znajduje się jak na razie jeden kontrapas rowerowy i jak sama jego nazwa wskazuje poruszać się nim można w kierunku przeciwnym do ruchu jaki odbywa się na jezdni.

  Elbląg, Rowerzyści jadący ul. Kościuszki w kierunku ul. Agrykola nie mogą korzystać z kontrapasa,
Rowerzyści jadący ul. Kościuszki w kierunku ul. Agrykola nie mogą korzystać z kontrapasa, fot. nadesłana

- Kontrapas to inaczej wydzielony odcinek jezdni przeznaczony dla rowerzystów – mówi kom. Andrzej Śliwiński. – Jest on odpowiednio oznakowany a poruszający się nim rowerzyści mogą jechać „pod prąd” w stosunku do ruchu odbywającego się na tej jezdni. To coś innego niż ścieżka rowerowa. Ci natomiast rowerzyści, którzy ulicą Kościuszki w Elblągu jadą w kierunku ul. Agrykola nie mogą korzystać z kontrapasa. W takim przypadku zgodnie z przepisami ruchu drogowego rowerzysta powinien jechać przy prawej krawędzi jezdni.
       Elbląski kontrapas rowerowy jest odpowiednio oznakowany: mowa tu o znakach poziomych oraz pionowych. W tym przypadku jest to znak B2 (zakaz wjazdu) oraz tabliczką pod nim Nie dotyczy rowerów. Ta ostatnia wskazuje, że nikt inny nie może się poruszać tym wydzielonym odcinkiem - tylko rowerzyści.
      

mł. asp. Krzysztof Nowacki oficer prasowy KMP w Elblągu

Najnowsze artykuły w dziale Poradnik

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Dodałbym jeszcze, że drogi dla rowerów są jednokierunkowe - trzeba jechać tak aby rowerek namalowany na drodze nie stał na kierownicy z kołami w górę. Ponadto zalecałbym stosowanie lusterek jeżdżąc drogami w terenach zalesionych i krętych jak np. fromborska w kierunku Kadyn. Podkreśliłbym również, że jeździć obok siebie można jeśli jest się rodzicem z dzieckiem które jedzie przy krawężniku lub jeśli trenuje się jazdę w peletonie. I tu zastanawiam się czy mamy aż tak wielu sportowców - kolarzy, bo prawie każda grupka rowerzystów na naszych drogach trenuje w peletonach a jak się im zwróci uwagę to uszy więdną. Apel do policjantów aby dbali również o przestrzeganie przepisów przez rowerzystów i chodzi mi o egzekwowanie mandatów lecz o pouczenia mające zwiększyć bezpieczeństwo.
  • po dojechaniu do końca kontrapasa należy wziąc rower na plecy i dalej kontyuowac drogę niosiąc go chodnikiem do ulicy Bema, . .. przy okazji bardzo proszę policję aby idiotę który wymalował na ulicy Tysiąclecia oznakowanie scieżki rowerowej prosta na słup ( Tysiąclecia- Rycerska) oskarżyła o narażenie rowerzystów na uszkodzenie ciała, oznakowanie tego miejsca nie dość, ze ośmiesza Elbląg w oczach mieszkańców innych miast ( zdjęcia krążą w necie) to jeszcze jest najnormalniej niebezpieczne i tworzy zagrożenie, że ktoś zagapi się i walnie w ten słup, na co czeka miasto i policja? aż ktoś faktycznie się tam rozłupie, połamie i wybije zęby? jest w tym mieście ktoś kto debila odpowiedzialnego za namalowanie tego idiotyzmu nauczy, że takie kawały kosztują ? jak chce je robić to niech zapłaci karę plus koszt zamalowania tego idiotyzmu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    erdeed(2013-06-11)
  • po dojechaniu do końca kontrapasa należy wziąc rower na plecy i dalej kontyuowac drogę niosiąc go chodnikiem do ulicy Bema, . .. przy okazji bardzo proszę policję aby tego który wymalował na ulicy Tysiąclecia oznakowanie scieżki rowerowej prosta na słup ( Tysiąclecia- Rycerska) oskarżyła o narażenie rowerzystów na uszkodzenie ciała, oznakowanie tego miejsca nie dość, ze ośmiesza Elbląg w oczach mieszkańców innych miast ( zdjęcia krążą w necie) to jeszcze jest najnormalniej niebezpieczne i tworzy zagrożenie, że ktoś zagapi się i walnie w ten słup, na co czeka miasto i policja? aż ktoś faktycznie się tam rozłupie, połamie i wybije zęby? jest w tym mieście ktoś kto osobę odpowiedzialną za namalowanie tego idiotyzmu nauczy, że takie kawały kosztują ? jak chce je robić to niech zapłaci karę plus koszt zamalowania tego idiotyzmu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    erdeed(2013-06-11)
  • należy pamiętać, że na rowerze nie ma opiedralnia. Trzeba dawać z siebie wszystko i zawsze pędzić jak wicher.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    nażwawrzniejszy(2013-06-11)
  • I dodam jeszcze, że mam głęboko w odbycie ten wasz chory kontrpas i skręcam normalnie ze wspólnej w lewo z lewej, stojąc centralni na tym poronionym pasie i nie blokuję tym samy aut stojących za mną, które chcą skręcić w prawo. I wszystko tylko dlatego, że może raz na tydzień albo dwa, ktoś ma ochotę pojechać rowerem przez wspólną. Ludzie się wypowiedzieli już dawno co myślą o tym pomyśle, ile pieniędzy to kosztowało, jakie utrudnienia w ruchu sprawia, jaka jest z tego korzyść (ZEROWA), a to badziewie nadal straszy.
  • Ten kontrapas to nic innego jak zagrożenie dla zdrowia i życia rowerzysty a wystarczy wstawić słupki jak na drugim zdjęciu ale od strony jezdni i bezpieczeństwo roweżysty wzrasta o 95% ale czy ktoś potrafi myśleć ?. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Adaś Słodowy(2013-06-11)
  • proponuję wprowadzić na ul Kościuszki ograniczenie do 10km/godz nie trzeba będzie zmieniać biegów(wszyscy na jedynce) i autobusy miejskie zaczną być konkurencyjne ze względu na prędkość (jest szansa, że dadzą radę utrzymać taką prędkość)
  • Ten kontrapas to jedno wielkie nieporozumienie
  • i bardzo dobrze! bardzo sie ciesze ze powstała taka seria artykułów dla rowerzystów bo niektórzy to rzeczywiście nie powinni siadać na rower. Jestem rowerzysta od lat i z roku na rok zauważam wzrost liczby cyklistów ale i zauwarzam coraz więcej niebezpiecznych sytuacji stwarzanych przez samych rowerzystów. jak chociaż prozaiczne wymijanie sie z prawej strony, czy bez sprawdzenia czy ktoś za nami jedzie nagle bez wystawienia reki skręcają jak im wygodnie. teraz jeszcze sie człowiek poruszy miedzy rowerzystami ale za parę lat jak ich liczba wzrośnie kilkakrotnie to juz będzie niebezpiecznie jeździć rowerem :( a propozycja moja na kontra pas to jest ulica okrężna odcinek jednokierunkowy oraz podchorążych
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    rowerzysta od lat(2013-06-12)
Reklama