UWAGA!

W trosce o wysoką jakość i komfort życia osób niepełnosprawnych

W nowym roku akademickim 2015/2016 w Instytucie Pedagogiczno-Językowym Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu uruchomiony zostanie kierunek Pedagogika specjalna, na którym kandydat będzie miał do wyboru dwie specjalności: logopedię z terapią pedagogiczną oraz oligofreno-pedagogikę z socjoterapią.

Pedagogika specjalna to specyficzny dział pedagogiki, który propaguje humanistyczne wypełnianie swojej misji w pracy z osobami z różnego rodzaju niepełnosprawnościami i/lub dysfunkcjami. Praca ta wymaga wyjątkowej postawy oraz umiejętności w działaniach na rzecz podopiecznych. Stawia przed pedagogami ogromne wyzwanie, jakim jest szczególna troska o najsłabsze jednostki społeczne, które zmagają się z różnego rodzaju niepełnosprawnością. Z roku na rok rośnie liczba osób niepełnosprawnych, zagrożonych niedostosowaniem czy niedostosowanych społecznie, wymagających wsparcia oraz pomocy w samorealizacji i uzyskaniu autonomii. Osoby takie wymagają szczególnego – profesjonalnego oraz specjalistycznego podejścia.
      
       W Instytucie Pedagogiczno-Językowym PWSZ w Elblągu zamierzamy uruchomić kierunek Pedagogika specjalna o profilu praktycznym. Studia skierowane są do osób zainteresowanych zdobyciem wszechstronnej wiedzy dotyczącej specyfiki pracy z osobami niepełnosprawnymi i z różnego rodzaju deficytami rozwojowymi. Studia na tym kierunku dają możliwość uzyskania wysokich kwalifikacji i kompetencji zawodowych. Atutem naszych studiów jest dwuspecjalizacyjny charakter poszczególnych specjalności. Rozszerza to w znacznym stopniu możliwości zatrudnienia absolwentów. W ramach pedagogiki specjalnej zamierzamy uruchomić dwie specjalności. Pierwsza z nich, to „oligofrenopedagogika z socjoterapią”, druga - „logopedia z terapią pedagogiczną”.
      
mgr Teresa Kubryń – dyrektor IPJ

      
       Studenci pierwszej specjalności - „oligofrenopedagogiki z socjoterapią” będą przygotowani nie tylko do edukacji i rehabilitacji osób niepełnosprawnych intelektualnie (o czym informuje pierwszy człon nazwy tej specjalności), ale także do prowadzenia zajęć specjalistycznych z dziećmi i młodzieżą zagrożoną niedostosowaniem społecznym (socjoterapia).
       Z kolei studenci „logopedii z terapią pedagogiczną” będą przygotowani do prowadzenie zajęć logopedycznych, których celem jest przede wszystkim usuwanie różnorodnych zaburzeń mowy dzieci oraz do prowadzenia terapii pedagogicznej z dziećmi tzw. ryzyka dysleksji i uczniami dyslektycznymi.
      
dr Iwona Kijowska – z-ca dyrektora IPJ

      
       W opracowaniu programu kształcenia tego kierunku uczestniczyli pedagodzy specjalni - praktycy oraz nauczyciele akademiccy. Program koncentruje się na wyposażeniu studentów w podstawową wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne w pracy pedagoga specjalnego.
      
       Oceny przydatności treści (przedmiotów) zawartych w programie studiów dokonali również dyrektorzy niektórych placówek oświatowych. Oto fragmenty ich wypowiedzi:
      
       Fragment wypowiedzi mgr Joanny Żbikowskiej - dyrektora Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Elblągu:
      
       …Zaproponowane przez PWSZ w Elblągu specjalności kształcenia specjalnego wydają się być trafną odpowiedzią na wymagania stawiane szkołom i placówkom edukacyjnym w odniesieniu do dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
       1. Przewidują wieloaspektowe przygotowanie potencjalnych realizatorów różnorakich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które powinny być organizowane w środowisku edukacyjnym ucznia i skoordynowane z działaniami dydaktyczno-wychowawczymi.
       2. Zapewniają rzetelne przygotowanie przyszłych nauczycieli do pracy w szkołach i placówkach ogólnodostępnych, integracyjnych i specjalnych, w których mogą pobierać naukę, wychowanie i opiekę dzieci i młodzież z upośledzeniem umysłowym różnego stopnia, a także uczniowie zagrożeni niedostosowaniem społecznym.
       3. Tworzą warunki do kształtowania u studentów – przyszłych specjalistów – takiego spojrzenia na potrzeby ludzkie, edukację i szeroko rozumiany rozwój (w tym własny), które uwzględnia element zmiany, walory kumulacji i kontinuum doświadczeń.
      
       Fragment wypowiedzi mgr Leszka Iwańczuka – dyrektora SOSW nr 1 w Elblągu:
       …Program kierunku pedagogika specjalna wychodzi naprzeciw potrzebom środowiska lokalnego w zakresie profesjonalnego przygotowania wykwalifikowanej kadry, jeśli chodzi o szkolnictwo specjalne. (…) Na szczególną uwagę zasługuje duża liczba godzin praktyk, co wydaje się być gwarantem dobrego wyposażenia absolwentów w niezbędne umiejętności….
      
       Fragment wypowiedzi mgr Beaty Peplińskiej-Strehlau – Prezesa Polskiego Stowarzyszenia na …Rzecz Osób Upośledzonych Umysłowo Koło w Elblągu:
       Połączenia oligofrenopedagogiki z socjoterapią czy logopedii z terapią pedagogiczną zawierają się w szeroko pojmowanej rewalidacji. Specjalista prowadzący zajęcia z dzieckiem wyposażony w wiedzę merytoryczną i metodyczną z obu obszarów (…) ma możliwość modyfikowania terapii do aktualnych potrzeb i możliwości dziecka…
      
       Fragment wypowiedzi mgr Iwony Ratajczyk-Zyśk – dyrektora Szkoły Podstawowej nr 6 w Elblągu:
       …Dwuspecjalizacyjne wykształcenie absolwentów tych studiów będzie dodatkowym atutem przy zatrudnieniu w szkłach integracyjnych, placówkach opiekuńczo-rewalidacyjnych, kształcenia specjalnego, biorąc pod uwagę zmieniające się potrzeby edukacyjno-terapeutyczne uczniów z dysfunkcjami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

      
       Absolwent specjalności: oligofrenopedagogika z socjoterapią może zajmować stanowisko nauczyciela w przedszkolach specjalnych, szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, a także prowadzić zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z dziećmi i młodzieżą z upośledzeniem umysłowym w różnym stopniu. Ponadto może pracować jako nauczyciel wspomagający w grupach i klasach integracyjnych szkół różnego typu, w których uczą się zarówno uczniowie niepełnosprawni, z różnego typu dysfunkcjami (w tym osoby upośledzone umysłowo), jak i osoby z normą intelektualną.
      
       Natomiast absolwent specjalności: logopedia z terapią pedagogiczną uzyskuje kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela – logopedy i terapeuty pedagogicznego w przedszkolach, szkołach i innych placówkach oświatowych.
      
       Absolwenci wyposażeni w profesjonalne umiejętności edukacyjno-wychowawcze oraz diagnostyczno-terapeutyczne będą przyczyniać się nie tyko do sukcesów edukacyjnych uczniów, ale również dbać o podniesienie jakości i komfortu ich życia.
      
       Oprócz nowego kierunku Pedagogika specjalna w ofercie kształcenia Instytutu Pedagogiczno-Językowego kandydat na studia znajdzie inne ciekawe specjalności, m.in.: wczesna edukacja, pedagogika opiekuńczo-wychowawcza z pomocą rodzinie (Pedagogika), lingwistyka stosowana, języki obce w biznesie (Filologia) oraz dziennikarsko-publicystyczna (Filologia polska). Rekrutacja na rok akademicki 2015/16 w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Elblągu rozpocznie się już 1 czerwca. Zachęcamy do zapoznania się z pełną ofertą kształcenia na stronie: www.pwsz.elblag.pl.
      
       Oferta studiów podyplomowych w Instytucie Pedagogiczno-Językowym:
       • Logopedia,
       • Terapia pedagogiczna,
       • Przygotowanie pedagogiczne,
       • Socjoterapia,
       • Oligofrenopedagogika,
       • Surdopedagogika,
       • Kształcenie tłumaczy języka niemieckiego,
       • Polonistyka dla nauczycieli,
       • Asystent rodziny,
       • Kynoterapia w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami starszymi.
      
------- Reklama -------

Najnowsze artykuły w dziale Szkoły i uczelnie

Artykuły powiązane tematycznie