
Chodzi o szlabany przy parkingach na osiedlu Władysława IV. Niezmotoryzowana mieszkanka osiedla protestuje przeciwko nim, bo czasem i jej potrzebny jest dojazd pod sam budynek. Administracja spółdzielni przekonuje, że za montażem szlabanów była większość mieszkańców osiedla, a piloty do nich mogą kupić także mieszkańcy nieposiadający samochodu.

Każde działanie remontowe lub modernizacyjne w danym osiedlu (poza pracami zapewniającymi bezpieczeństwo mieszkańcom) powstaje w oparciu o postulaty mieszkańców i jest szeroko konsultowane z mieszkańcami danej nieruchomości. Po wstępnych konsultacjach i zapoznaniu z zadaniem, prowadzone jest badanie sondażowe w postaci tzw. „ankietowania”, gdzie każdy członek spółdzielni zamieszkały w tej nieruchomości ma prawo złożenia własnego (bez jakichkolwiek sugestii) poglądu i własnej woli, co do wykonania planowanego zamierzenia. Decyzja o wprowadzeniu do planu i wyboru formy zabudowy lub przebudowy, lub budowy szlabanu, jest podejmowana w sposób demokratyczny, czyli decyduje większość – za daną forma musi wypowiedzieć się co najmniej 51 proc. ankietowanych, przy zwróceniu również minimum 51 proc. ankiet. Wyniki ankietowania są zawsze przekazywane mieszkańcom za pomocą ogłoszeń wywieszanych w tablicach ogłoszeniowych na klatkach schodowych. Regulamin dostępu do korzystania ze szlabanu upoważnia każdego członka zamieszkałego w danej nieruchomości, bez względu, czy posiada samochód, czy też nie, do zakupu pilota do szlabanu. W indywidualnych okolicznościach na wniosek lokatora istnieje możliwość zakupu dodatkowego pilota, np. gdy w mieszkaniu zamieszkują dwie rodziny lub posiadają dwa samochody do oddzielnego użytku. Do osiedli ze szlabanem mają swobodny dostęp służby techniczne, ratownicze i medyczne poprzez wyposażenie tych służb w uniwersalne piloty i karty magnetyczne. W osiedlu Władysława IV szlabany dodatkowo zawierają opcję połączenia z mieszkaniem za pomocą sieci domofonowej i po wykupieniu nowego, dwufunkcyjnego unifonu można bez posiadania pilota również dysponować szlabanem, co usuwa wszelkie „utrudnienia”, jakie przedstawiono w tym piśmie. Na dzień dzisiejszy w zasobach Spółdzielni zamontowanych jest 27 szlabanów i wszystkie szlabany zostały zamontowane na wniosek mieszkańców i za zgodą mieszkańców, wyrażającą się w większości. Niezrozumiałym jest twierdzenie, że „jest to kolejny przykład, gdy wbrew woli mieszkańców taki parking ze szlabanami zostaje wykonany”. Dla udogodnienia i poprawy warunków parkowania na osiedlu Władysława IV posiadających dwa wjazdy, piloty do dwóch szlabanów zastały tak zaprogramowane, że za pomocą jednego pilota można wjechać na każdy z tych parkingów. Tak więc zarzuty zawarte w piśmie nie potwierdzają się z rzeczywistością ani nie wynikają z opinii większości zamieszkałych, bowiem administracja spółdzielni jest zobowiązana do realizowania postulatów i koncepcji akceptowanych przez większość. Z poważaniem administracja Spółdzielni” Sprawa ma szerszy wymiar. Ciekawi jesteśmy, co sądzicie o pomyśle szlabanów przy osiedlowych parkingach, realizowanym przez ESM „Sielanka”. Z jednej strony zapewnia to mieszkańcom miejsce parkingowe, ale z drugiej – jest to jednak dość poważna ingerencja w miejską przestrzeń. Temat jest na pewno wart tego, by zajęła się nim Rada Miejska.