UWAGA!

Stacja CNG w Elblągu

 Elbląg, Stacja CNG w Elblągu
(fot. MW)

W Elblągu ruszyła pierwsza stacja tankowania samochodów sprężonym gazem ziemnym (CNG). Znajduje się przy „siódemce”, przy wyjeździe w kierunku Warszawy. Koszt przejechania 100 km samochodem osobowym wyposażonym w instalację CNG wynosi około 16 zł.

Przywykliśmy już do samochodów zasilanych propan-butanem (LPG). Instalacje CNG są nowością na naszym rynku. Są dwa główne powody, które skłaniają do zastosowania tego paliwa w samochodzie. Pierwszy to ekonomia. CNG jest znacznie tańszy od benzyny a nawet od LPG. Na elbląskiej stacji metr sześcienny gazu kosztuje 1,81 zł. Przejedziemy na nim mniej więcej tyle samo kilometrów, co na litrze benzyny. Drugi powód, który może nas zachęcić do stosowania gazu ziemnego to troska o środowisko naturalne. Spalanie tego
     paliwa powoduje znaczną redukcję emisji szkodliwych substancji w porównaniu do benzyny.
     Zasilanie CNG ma również minusy. W przypadku samochodów osobowych głównym problemem jest ciężar butli, którą trzeba zamontować w pojeździe. Zbiornik, który pozwala na przejechanie ok. 120 km, waży 70 kg. Sama instalacja jest dość droga - ceny zaczynają się od 4 tys. zł. Problemem jest też mała dostępność stacji tankujących gaz oraz trudności w obsłudze serwisowej tak zasilanego samochodu.
     Sprężony gaz ziemny jest idealnym paliwem do autobusów miejskich oraz aut dostawczych. Wykonują one duże przebiegi i w tym wypadku zarówno ekonomia, jak i troska o środowisko mają duże znaczenie. W Polsce najwięcej autobusów napędzanych CNG jeździ po Rzeszowie - jest ich tam 40. Elbląg też nie ma się czego wstydzić - firma ALP eksploatuje 10 autobusów zasilanych gazem ziemnym. Większość z nich spełnia wymogi normy czystości spalin Euro VI, która zacznie obowiązywać dopiero w 2014 roku.
     

 


     W wielu krajach osoby oraz firmy transportowe używające ekologicznych pojazdów wyposażonych w instalacje CNG korzystają z ulg podatkowych oraz refundacji - np. w USA można liczyć na zwrot 80 proc. kosztów przeróbki auta na CNG. W Polsce brak, niestety, ustawodawstwa, które zachęcałoby np. firmy komunikacyjne do zakupu autobusów zasilanych CNG. A koszt eksploatacji tych pojazdów - mimo niższej ceny paliwa - jest bardzo wysoki. Sam sprzęt jest drogi, poza tym wymaga fachowego serwisu oraz wysokiej kultury technicznej podczas codziennej obsługi.

MW

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • oho pan stojek zainwestowal :) szacunek dla tego czlowieka :) zreszta Spoko szef Kiedys Był (praktyki zawodowe)
  • teraz tylko czekac jak zaczna zakladac instalacje gazowe do Tico i innych "paliwozernych"aut. A butle na gaz beda wozic na dachu. Ha ha ha
  • Przyjemność jaką niewątpliwie jest samochód kosztuje. Paliwo, eksploatacja, przeglądy. .. Kto tego nie rozumie nie powinien mieć samochodu. Dla biednych jest komunikacja miejska.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    freshmind(2008-01-08)
  • Dla osoby, firmy dysponującej flotą kilku samochodów które miesięcznie przejezdzają razem ponad 100.000 km rachunek jest prosty, im wiecej zaoszczędzonych na paliwie pieniędzy tym lepiej, zaoszczędzone pieniądze inwestujesz albo. .. robisz sobie z nimi co chcesz. Pieniądz robi pieniądz.
  • CNG TAK!!!! LPG WON!!!! SIO!!!! :):) Generalnie Polska dla Polakow a gazownicy do gazu!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Gadzisko(2008-01-08)
  • mam samochód na LPG i CNG i benzynę, zastanwiam się czy nie założyć sobie ropniaka? auto to robur, miejsca mam tam sporo na jeszcze jeden silnik,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    cudotwórca(2008-01-09)
Reklama