W stoczni w Finlandii zwodowano statek-pogłębiarkę, którą zamówił Urząd Morski w Gdyni. Ma pracować na drodze wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, będzie też wykorzystywana do utrzymania torów podejściowych do portów morskich. Zobacz film.
- Wprowadzenie do eksploatacji własnej pogłębiarki pozwoli na dokonanie oszczędności w zakresie prac czerpalnych, a także przyspieszy ich wykonywanie, szczególnie tam, gdzie wymagane będą pilne podczyszczenia – mówi Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury.
Pogłębiarka jest budowana w stoczni w Finlandii. 19 września jednostka została zwodowana, zaawansowanie prac wynosi około 70 procent. Umowę na budowę statku podpisano w marcu 2022 roku. Wartość kontraktu to 116,5 mln zł.
- Pod koniec października 2022 roku miała miejsce uroczystość położenia stępki, a niecały rok później pogłębiarka, dla której wybraliśmy imię URSA, została zwodowana. Jednostka eksploatacyjnie powinna dołączyć do naszej floty do końca pierwszego kwartału 2024 roku – mówi Wieslaw Piotrzkowski, Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Statek jest budowany przez fińską stocznię Tyovene Oy, która przy tym projekcie współpracuje również z firmami z Holandii. Kontrakt obejmuje także dostarczenie systemu rurociągów refulacyjnych. Dostawa tego sprzętu odbędzie się wraz z kontenerami transportowymi i systemem kotwiczenia końcówki przeznaczonej do połączenia z systemem wyładowczym pogłębiarki.
- Takiej pogłębiarki jak URSA nie można zamówić jako gotowy produkt z katalogu internetowego. Jest to jednostka zaprojektowana oraz zbudowana pod konkretnego klienta, według konkretnej specyfikacji, bardzo spersonalizowana, jedyna w swoim rodzaju, spełniająca wysokie wymagania zamawiającego oraz wszystkie obowiązujące przepisy. URSA jest wyjątkowa! – mówi Juha Granqvist, dyrektor zarządzający Tyovene OY.
Parametry pogłębiarki to: 62 m długości, 12 m szerokości, powyżej 950 m sześciennych ładowni na najwyższym poziomie przelewu, maksymalna głębokość pogłębiania poniżej linii wody to 18 metrów.