UWAGA!

Jaka przyszłość przed elbląskim portem?

 Elbląg, Jaka przyszłość przed elbląskim portem?
fot. Mikołaj Sobczak (arch. portEl.pl)

Na jakim etapie są rozmowy z rządem na temat "100 mln zł" dla elbląskiego portu? Kto powinien pogłębić dostępowy tor wodny do niego i dlaczego jest to zadanie rządu? To tylko niektóre kwestie, jakie wyjaśniał prezydent Elbląga Witold Wróblewski na konferencji prasowej, która odbyła się 7 września.

- Od początku Elbląg dążył do tego, aby Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną powstał. Dziś jesteśmy na ostatniej prostej. Zawsze, wszyscy prezydenci Elbląga, wszyscy radni ukierunkowani byli na to, żeby Elbląg i port w Elblągu rozwijał się. Dziś Kanał Żeglugowy jest dla miasta istotnym przedsięwzięciem, bo przestaje istnieć główna przeszkoda, czyli kaprys Rosjan, który statek do Elbląga wpłynie, a który nie - mówił Witold Wróblewski, prezydent Elbląga,. Ale „efekt kanału“ może być zbyt mały, jak na jego potencjał. Potrzebne są inwestycje, które wzmocnią „siłę“ elbląskiego portu.

 

Niedokończony tor wodny.

Dostępowy tor wodny do portu w Elblągu kończy się niecały kilometr przed portem. Ministerstwo Infrastruktury i elbląski ratusz przerzucają się argumentami: kto powinien pogłębić ostatni odcinek. MI twierdzi, że powinien to zrobić samorząd Elbląga, władze miasta odpowiadają, że to zadanie rządu. Dokończenie pogłębiania toru spowoduje, że do portu będą mogły wpłynąć statki o wyporności do 6 tys. ton.

- Prawnicy samorządowi i z Izby Morskiej wskazują, że pogłębienie toru wodnego, który jest na gruncie Skarbu Państwa jest w gestii Urzędu Morskiego. Z jakiś przyczyn do oczyszczalni tor jest pogłębiany, a zaraz za nią nie jest pogłębiany. Oba odcinki, zarówno ten przed oczyszczalnią, jak i ten za nią są na terenie miasta. Nikt do tej pory nie potrafił mi wyjaśnić tego fenomenu, o co tu chodzi? Ale każdy z nas się domyśla, o co chodzi. Pewnie o to, że nie jestem prezydentem z odpowiedniej opcji politycznej - mówił Witold Wróblewski.

Prezydent zaznaczył, że port będzie funkcjonował bez względu na to czy tor dostępowy będzie pogłębiony, czy nie i przez kogo. - Gdybym z Radą Miasta podjął decyzję: pogłębiamy ten tor, to pewnie przekonałbym się jak szybko ktoś napisałby wniosek o niegospodarność prezydenta, który za publiczne pieniądze buduje rzeczy, które nie są w jego kompetencji - kontynuował prezydent.

 

Rząd chce zainwestować w port do 100 mln zł

- W granicach administracyjnych portu są 404 ha znajdujące się na terenie miasta Elbląg i na terenie gminy Elbląg. - mówi Witold Wróblewski. - W porcie 46 proc. jest własności prywatnej, 30 proc. komunalnej, reszta należy do Skarbu Państwa. Częścią komunalną zarządza Zarząd Portu. Wody morskie tak naprawdę kończą się dopiero na wiadukcie i są Skarbu Państwa. - wyjaśniał Witold Wróblewski.

W sierpniu wiceminister aktywów państwowych Andrzej Śliwka poinformował, że rząd jest gotów zainwestować do 100 mln zł w elbląski port. W piątek (9 września) ma odbyć się kolejne spotkanie strony samorządowej z rządową na ten temat. Stronę samorządową reprezentują dyrektor Zarządu Portu, dyrektor Departamentu Gospodarki Miasta oraz dyrektor Departamentu Gospodarki Nieruchomościami i Geodezji. Ze strony rządowej przedstawiciele administracji.

- Nie jest tajemnicą, że spółka Zarząd Portu ma kapitał 1,7 mln zł. Rząd proponuje wejście do spółki i podwyższenie kapitału o 100 mln zł - mówił prezydent. - Chcemy, aby rząd przedstawił swoje propozycje, które w porcie mogą zostać zrealizowane. Dziś trudno mi na ten temat więcej mówić, bo jesteśmy dopiero po pierwszym spotkaniu. Negocjacje się dopiero rozpoczęły.

 

Większa obrotnica = większe statki

W Regionalnym Programie Operacyjnym na lata 2020 - 2027 jest zapisane 200 mln zł na potrzeby elbląskiego portu. - Wystąpimy do marszałka województwa, aby m. in. budowę obrotnicy umieścić w Regionalnym Programie Operacyjnym. Na dziś jest to wpisane. Wiemy, że na razie programy operacyjne są podpisane jedynie przez ministra - mówił Witold Wróblewski. - Musi być jeszcze podpisane porozumienie.

W planach jest powiększenie istniejącej obrotnicy (z której mogą korzystać jednostki o długości do 80 metrów), tak aby mogły na niej zawracać jednostki o długości 120 - 130 metrów. - Mogłoby być to wspólne przedsięwzięcie samorządu i rządu. Przekazałem ministrowi Gróbarczykowi taką propozycję - mówił prezydent.

 

Władze Elbląga bez zaproszenia

Otwarcie Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną zostało zaplanowane na 17 września. Rząd wielokrotnie mówił, że to Elbląg będzie głównym beneficjentem kanału. Tymczasem do ratusza zaproszenia na otwarcie inwestycji do 7 września nie dotarły. - Potwierdzam tę informację. Ani ja, ani przewodniczący Rady Miejskiej zaproszeń nie otrzymaliśmy - poinformował Witold Wróblewski. - Dla mnie najważniejsze jest, że przekop jest zrobiony. Jego już nikt nie zasypie. Tor wodny w końcu ktoś pogłębi. Gospodarka nie znosi próżni.

W dniach 13 - 14 września w Elblągu odbędzie się konferencja poświęcona możliwościom rozwoju Elbląga i regionu w kontekście otwarcia Kanału Żeglugowego. W jej trakcie zostanie podpisana umowa o współpracy pomiędzy portami w Elblągu i duńskim Vordingborg.

SM

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Proszę o rozpisanie co zrobił Wróblewski przez całą swoją kadencję aby port w Elblągu się rozwijał. Proszę też o rozpisanie co Wróblewski zrobił w temacie bezrobocia w Elblągu i ile osób dostało z tego powodu DOBRĄ pracę. Dziękuję.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    86
    28
    czytelnik_rzetelnik(2022-09-08)
  • te władze po zbudowaniu wspaniałego Parku technologicznego na Modrzewinie dzięki któremu zniknęło bezrobocie, po wdrożeniu budowy kotłowni na gaz dzięki czemu będzie niesłychanie ciepło i 20 procent taniej, mają plan rozbudowy portu, czego nie rozumiecie? co może pójść nie tak?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    60
    14
    6uhnn(2022-09-08)
  • Jak sie nie jest za to sie jest przeciw i wtedy nie ma zaproszen. Tam i tak dla kolegow zadnego przetargu nie ugracie; )
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    36
    12
    Momonir(2022-09-08)
  • Bez pieniędzy żadna! Co to za pytanie? A przez tyle lat jakie mamy zyski z niego? Przepraszam nie zauważyłem!
  • 100 milionów to ledwo na prąd starczy...
  • Internet pamięta! Wróblewski i Wcisła za a nawet przeciw. Co za dyrdymały opowiada. Teraz gdy przekop gotowy to opowiada bajki o swoim poparciu a jak wbijano pierwszą łopatę to się naśmiewał po co to i że to taka inwestycja widmo!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    53
    10
    internetpamieta(2022-09-08)
  • To juz agonia wszystkiego!
  • "Dla mnie najważniejsze jest, że przekop jest zrobiony. Jego już nikt nie zasypie. Tor wodny w końcu ktoś pogłębi" Ciekaw jestem kosztów utrzymania tego wszystkiego po roku czy 10 latach i ile to realnie przyniesie.... Na te chwile to wydaje się jedynie studnia bez dna...
  • Jak w skeczu grupy Ani Mru-Mru o "Smoku" wszyscy w wiosce wiedzą, ja wiem, żona moja wie, mój syn i dziadek zakała rodziny, że port zostanie dofinansowany i wspólnikiem samorządu naszego będzie Państwo, które zagwarantuje rozładunek towarów ku uciesze gawiedzi i na pohybel senatorkowi.... he he he
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    11
    10
    Fan_Gargamela_z_PO(2022-09-08)
  • Z tym rządem żadna.
  • Czy naprawdę nikt nie widzi faktycznego celu przekopu. Nigdy inwestycja ta nie była przeznaczona na rozwój gospodarczy regionu. Na żadnym etapie planowania nie było uwzględnienia tego przekopu jako środka pod rozwój portu morskiego w Elblągu. Zawsze dobitnie akcentowano, że jest to zadanie z dziedziny obronności państwa i tym samym uniezależni nas od Rosji. Bo to był cel podstawowy. Wybór 17 września, bo w tym dniu 1939 roku nastąpiła agresja ZSRR na Polskę, na uroczystość otwarcia przekopu potwierdza jednoznacznie, że wszystko to służy ogólnej polityce mającej całkowicie uniezależnić nas od Rosji. A te dyskusje o porcie, rozwoju turystycznym to po prostu zwykłe "mydlenie oczu" po to, aby wykazać wagę i potrzebę tej inwestycji. W rzeczywistości port w Elblągu to daleka przyszłość i niewykluczone, że nigdy go nie będzie, przynajmniej w takim rozmiarze o jakim wszyscy myślą.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    23
    22
    Tylko nie ruski troll.(2022-09-08)
  • Tu cytuję "... Prawnicy samorządowi... " sorry mam pytanie to ci sami, którzy reprezentowali Wielkiego Ptaka w przegranych procesach? To jestem spokojny statki ie wpłyną....
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15
    6
    Kat_Na_Idiotów(2022-09-08)
Reklama