
W długi weekend zawitała do Elbląga firma znana już niemal w całym kraju. Mowa o Centrum Energetycznym z Radomia, którego akwizytorzy chodzili po mieszkaniach i namawiali do zawierania umowy na prąd, m.in. na ul. 12 Lutego. Działaniami tej firmy zajął się już rzecznik UOKiK z Lublina. Grupa Energa wydała natomiast oświadczenie.
Jak działają?
Młodzi ludzie pukają do drzwi mieszkań, przedstawiają się jako „energetyka” lub „centrum energetyczne”, oferują rzekomo korzystne opłaty za prąd, po czym proszą o dokumenty i szybko podsuwają umowy do podpisania. Wiele osób myśli, że to ktoś z zakładu energetycznego lub z firmy Energa i decyduje się na podpisanie nowych umów.
W efekcie ich podpisania konsument może opłacać dwa rachunki (za przesył prądu i za abonament) i naraża się na dodatkowe koszty obowiązkowego ubezpieczenia, a przy spóźnieniu z zapłatą za fakturę – np. jeśli firma wyśle SMS-a z przypomnieniem o należnościach – klient płaci 3 zł, jeśli firma zadzwoni – 10 zł, jeśli wyśle monit – 15 zł, a ponaglenie – 30 zł.
Praktykami osób z Centrum Energetycznego zajmowały się w ostatnim czasie lokalne media z miast, gdzie zamieszkuje najwięcej osób, które czują się poszkodowane i zgłosiły się do miejskiego rzecznika konsumentów. Najwięcej takich osób mieszka w Trójmieście, Płocku, Częstochowie, Wrocławiu, Toruniu i w Lublinie.
Jak wynika z prawa, osoby, które zawarły w ostatnim czasie taką umowę, mogą odstąpić od niej w ciągu 10 dni od podpisania jej bez ponoszenia kosztów. Należy to uczynić w formie pisemnej, wysyłając list polecony na adres firmy.
Energa ostrzega
W związku z działaniami Centrum Energetycznego Rzecznik Prasowy Grupy Energa Beata Ostrowska wydała oświadczenie:
W związku z informacjami i reklamacjami naszych klientów na działania akwizytorów namawiających mieszkańców Trójmiasta oraz Płocka do zmiany umowy sprzedaży energii elektrycznej, Energa oświadcza, że nie prowadzi w domach klientów żadnej akcji podpisywania lub aneksowania umów.
Szanując prawo klientów do zawierania umów zgodnie z ich wolą, prosimy i zalecamy naszym klientom przed podpisaniem umowy o dokładne zapoznanie się z warunkami składanych ofert, tak, aby upewnić się:
– z jaką firmą jest podpisywana umowa
– ile wynosi opłata za energię elektryczną
– jaki będzie koszt opłaty przesyłowej
– czy końcowa cena będzie zawierać opłaty dodatkowe, takie jak np. formy stałych opłat abonamentów.
Klienci na terenie Trójmiasta i Płocka informują, iż przedstawiane im do podpisu umowy mogą wprowadzać w błąd i być niezrozumiałe dla części osób. W razie wątpliwości co do przedstawianych ofert i ich warunków zalecamy przed ich podpisaniem kontakt z Biurem Obsługi Klienta lub Telefonicznym Biurem Obsługi Klienta (tBOK) pod numerem 801 555 500.
Jednocześnie Energa zapewnia, że dotychczasowe umowy na sprzedaż i dostawę energii elektrycznej są aktualne. Standardowo umowy podpisywane są na czas nieokreślony, a spółka występuje o podpisanie nowej umowy jedynie w sytuacji zmiany warunków przyłączenia lub podczas zmiany grupy taryfowej klienta. W obu przypadkach czynności podejmowane są na wniosek klienta. Natomiast Energa wszelkie informacje dostarcza na piśmie. Pracownicy spółki w sprawach związanych z aktualizacją umowy nie odwiedzają klientów w ich domach.
Energa przypomina, że o wszelkich akcjach promocyjnych informuje na swojej stronie internetowej www.energa.pl oraz w Biurach Obsługi Klienta. Sprawy związane z podpisaniem umowy, wysokością rachunków lub płatnościami można wyjaśnić w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta (eBOK) pod adresem ebok.energa.pl/ lub w Telefonicznym Biurze Obsługi Klienta (tBOK).
Gdzie się zgłosić po pomoc?
Osoby, które zawarły podobne umowy, a chcą z nich zrezygnować i mają problem z ich rozwiązaniem, mogą skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu.
Kontakt:
Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat.elblag.pl.
Młodzi ludzie pukają do drzwi mieszkań, przedstawiają się jako „energetyka” lub „centrum energetyczne”, oferują rzekomo korzystne opłaty za prąd, po czym proszą o dokumenty i szybko podsuwają umowy do podpisania. Wiele osób myśli, że to ktoś z zakładu energetycznego lub z firmy Energa i decyduje się na podpisanie nowych umów.
W efekcie ich podpisania konsument może opłacać dwa rachunki (za przesył prądu i za abonament) i naraża się na dodatkowe koszty obowiązkowego ubezpieczenia, a przy spóźnieniu z zapłatą za fakturę – np. jeśli firma wyśle SMS-a z przypomnieniem o należnościach – klient płaci 3 zł, jeśli firma zadzwoni – 10 zł, jeśli wyśle monit – 15 zł, a ponaglenie – 30 zł.
Praktykami osób z Centrum Energetycznego zajmowały się w ostatnim czasie lokalne media z miast, gdzie zamieszkuje najwięcej osób, które czują się poszkodowane i zgłosiły się do miejskiego rzecznika konsumentów. Najwięcej takich osób mieszka w Trójmieście, Płocku, Częstochowie, Wrocławiu, Toruniu i w Lublinie.
Jak wynika z prawa, osoby, które zawarły w ostatnim czasie taką umowę, mogą odstąpić od niej w ciągu 10 dni od podpisania jej bez ponoszenia kosztów. Należy to uczynić w formie pisemnej, wysyłając list polecony na adres firmy.
Energa ostrzega
W związku z działaniami Centrum Energetycznego Rzecznik Prasowy Grupy Energa Beata Ostrowska wydała oświadczenie:
W związku z informacjami i reklamacjami naszych klientów na działania akwizytorów namawiających mieszkańców Trójmiasta oraz Płocka do zmiany umowy sprzedaży energii elektrycznej, Energa oświadcza, że nie prowadzi w domach klientów żadnej akcji podpisywania lub aneksowania umów.
Szanując prawo klientów do zawierania umów zgodnie z ich wolą, prosimy i zalecamy naszym klientom przed podpisaniem umowy o dokładne zapoznanie się z warunkami składanych ofert, tak, aby upewnić się:
– z jaką firmą jest podpisywana umowa
– ile wynosi opłata za energię elektryczną
– jaki będzie koszt opłaty przesyłowej
– czy końcowa cena będzie zawierać opłaty dodatkowe, takie jak np. formy stałych opłat abonamentów.
Klienci na terenie Trójmiasta i Płocka informują, iż przedstawiane im do podpisu umowy mogą wprowadzać w błąd i być niezrozumiałe dla części osób. W razie wątpliwości co do przedstawianych ofert i ich warunków zalecamy przed ich podpisaniem kontakt z Biurem Obsługi Klienta lub Telefonicznym Biurem Obsługi Klienta (tBOK) pod numerem 801 555 500.
Jednocześnie Energa zapewnia, że dotychczasowe umowy na sprzedaż i dostawę energii elektrycznej są aktualne. Standardowo umowy podpisywane są na czas nieokreślony, a spółka występuje o podpisanie nowej umowy jedynie w sytuacji zmiany warunków przyłączenia lub podczas zmiany grupy taryfowej klienta. W obu przypadkach czynności podejmowane są na wniosek klienta. Natomiast Energa wszelkie informacje dostarcza na piśmie. Pracownicy spółki w sprawach związanych z aktualizacją umowy nie odwiedzają klientów w ich domach.
Energa przypomina, że o wszelkich akcjach promocyjnych informuje na swojej stronie internetowej www.energa.pl oraz w Biurach Obsługi Klienta. Sprawy związane z podpisaniem umowy, wysokością rachunków lub płatnościami można wyjaśnić w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta (eBOK) pod adresem ebok.energa.pl/ lub w Telefonicznym Biurze Obsługi Klienta (tBOK).
Gdzie się zgłosić po pomoc?
Osoby, które zawarły podobne umowy, a chcą z nich zrezygnować i mają problem z ich rozwiązaniem, mogą skorzystać z pomocy miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów w Elblągu.
Kontakt:
Miejski Rzecznik Konsumentów, ul. Łączności 1, tel. 55 239 34 56
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, ul. Saperów 14a, tel. 55 239 49 27, e-mail: rzecznikkonsumentow@powiat.elblag.pl.
mk