Od 4 września zaczęły obowiązywać zmienione przepisy Ustawy Prawo o ruchu drogowym. Oznacza to w praktyce, że np. za nieprawidłowe parkowanie na drodze osiedlowej lub też za postawienie auta na miejscu wyznaczonym dla osoby niepełnosprawnej - można zostać ukaranym mandatem. Do tej pory znaki drogowe na drogach wewnętrznych, (jeżeli nie było tam strefy zamieszkania), miały jedynie charakter porządkowy, a ich lekceważenie nie było wykroczeniem. Teraz ma się to zmienić.
W Dzienniku Ustaw Nr 152 poz. 1018 opublikowana została Ustawa z dnia 22 lipca 2010r. o zmianie przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw. Dotychczas przepisy Prawa o ruchu drogowym stosowało się do ruchu odbywającego się na drogach publicznych oraz w strefach zamieszkania oraz na innych drogach w zakresie niezbędnym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Wprowadzone zmiany, które zaczęły obowiązywać od 4 września 2010r., rozszerzyły zakres stosowania przepisów ustawy o tak zwane „strefy ruchu”
Teraz strefa ruchu to „obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone będą odpowiednimi znakami drogowymi”. W chwili obecnej nie został jeszcze określony wzór znaku określającego „strefę ruchu”. Zostanie on określony w znowelizowanym rozporządzeniu w sprawie „znaków i sygnałów drogowych (…). Dotychczas to do właściciela terenu należało zapewnienie porządku na drogach wewnętrznych, które nie są położone w strefach zamieszkania. Po wprowadzeniu zmian egzekwowaniem przepisów porządkowych w ruchu drogowym w strefach ruchu zajmie się policja i straż miejska/gminna.
Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania, należało będzie do pomiotu zarządzającego tymi drogami (właściciel lub zarządca terenu). Ustalając organizację ruchu na tych drogach należało będzie stosować znaki i sygnały drogowe oraz zasady ich umieszczania wynikające z ustawy i jej przepisów wykonawczych. Koszt oznakowania drogi wewnętrznej ponosił będzie podmiot zarządzający drogą. Dostosowanie oznakowania dróg wewnętrznych do wprowadzonych zmian przez podmioty zarządzające nimi powinno nastąpić w ciągu 24 miesięcy od dnia, w którym te zmiany zaczną obowiązywać.
Do wojewody, tak jak to miało miejsce dotychczas, należy nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach: wojewódzkich, powiatowych, gminnych i drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu i w mieście stołecznym Warszawa, a ponadto, nadzór ten został rozszerzony na drogi wewnętrzne położone w strefach ruchu lub w strefach zamieszkania.
Ponadto, uczestnicy ruchu drogowego zostali zobowiązani do przestrzegania znaków i sygnałów drogowych, które są umieszczone na drogach publicznych i drogach wewnętrznych. W tym przypadku ustawodawca nie określił czasu przejściowego do wejścia w życie tych przepisów, dlatego zaczęły one obowiązywać od dnia 4 września.
Do tak zwanego „słowniczka pojęć ruchu drogowego”, które są określone w art. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zostały wprowadzone definicje pojęć „drogi publicznej” i „drogi wewnętrznej”, poprzez odwołanie się do tych definicji w brzmieniu określonym w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych Dz. U. z 2007r. nr 19, poz. 115, z późn. zm. (art. 1 – definicja drogi publicznej, art. 8 ust.1 – definicja drogi wewnętrznej – „drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi „).
Zmianie uległa również dotychczasowa definicja „skrzyżowania”. Po wprowadzeniu zmian „skrzyżowania” stanowić nie będzie „przecięcie, połączenie lub rozwidlenie drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną”. Przypominamy, że jako „skrzyżowanie” przepisy definiują „przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia”.
Jeżeli pojazd został czasowo wycofany z ruchu w (w trybie art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym), właściciel, posiadacz lub podmiot, któremu powierzono pojazd przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną został zobowiązany do zapewnienia postoju tego pojazdu poza drogą publiczna, strefą zamieszkania i strefą ruchu.
Wprowadzone także zostały zmiany do przepisu określającego usuwanie pojazdów z drogi (art. 130a). W przypadku, kiedy pojazd przekracza wymiary, dopuszczalną masę całkowitą lub naciski osi określone w przepisach ruchu drogowego, nie zostanie on usunięty z drogi, jeżeli będzie istniała możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu”.
Pojazd zostanie także usunięty z drogi, jeżeli będzie nieoznakowany kartą parkingową i pozostawiony w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej. Zgodnie z taryfikatorem, w przypadku nałożenia mandatu karnego, wysokość grzywny wynosi 500 zł. Taka sama sytuacja (dotycząca usuwania pojazdów z drogi) będzie miała miejsce także wtedy, gdy pojazd pozostawiony zostanie w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty z drogi na koszt właściciela. Dyspozycje usunięcia pojazdu z drogi, w wyżej wymienionych przypadkach, wydać może policjant oraz funkcjonariusz straży miejskich/gminnych.
Teraz strefa ruchu to „obszar obejmujący co najmniej jedną drogę wewnętrzną, na który wjazdy i wyjazdy oznaczone będą odpowiednimi znakami drogowymi”. W chwili obecnej nie został jeszcze określony wzór znaku określającego „strefę ruchu”. Zostanie on określony w znowelizowanym rozporządzeniu w sprawie „znaków i sygnałów drogowych (…). Dotychczas to do właściciela terenu należało zapewnienie porządku na drogach wewnętrznych, które nie są położone w strefach zamieszkania. Po wprowadzeniu zmian egzekwowaniem przepisów porządkowych w ruchu drogowym w strefach ruchu zajmie się policja i straż miejska/gminna.
Zarządzanie ruchem na drogach wewnętrznych, w tym w strefie ruchu i strefie zamieszkania, należało będzie do pomiotu zarządzającego tymi drogami (właściciel lub zarządca terenu). Ustalając organizację ruchu na tych drogach należało będzie stosować znaki i sygnały drogowe oraz zasady ich umieszczania wynikające z ustawy i jej przepisów wykonawczych. Koszt oznakowania drogi wewnętrznej ponosił będzie podmiot zarządzający drogą. Dostosowanie oznakowania dróg wewnętrznych do wprowadzonych zmian przez podmioty zarządzające nimi powinno nastąpić w ciągu 24 miesięcy od dnia, w którym te zmiany zaczną obowiązywać.
Do wojewody, tak jak to miało miejsce dotychczas, należy nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach: wojewódzkich, powiatowych, gminnych i drogach publicznych położonych w miastach na prawach powiatu i w mieście stołecznym Warszawa, a ponadto, nadzór ten został rozszerzony na drogi wewnętrzne położone w strefach ruchu lub w strefach zamieszkania.
Ponadto, uczestnicy ruchu drogowego zostali zobowiązani do przestrzegania znaków i sygnałów drogowych, które są umieszczone na drogach publicznych i drogach wewnętrznych. W tym przypadku ustawodawca nie określił czasu przejściowego do wejścia w życie tych przepisów, dlatego zaczęły one obowiązywać od dnia 4 września.
Do tak zwanego „słowniczka pojęć ruchu drogowego”, które są określone w art. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym, zostały wprowadzone definicje pojęć „drogi publicznej” i „drogi wewnętrznej”, poprzez odwołanie się do tych definicji w brzmieniu określonym w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych Dz. U. z 2007r. nr 19, poz. 115, z późn. zm. (art. 1 – definicja drogi publicznej, art. 8 ust.1 – definicja drogi wewnętrznej – „drogi, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg są drogami wewnętrznymi „).
Zmianie uległa również dotychczasowa definicja „skrzyżowania”. Po wprowadzeniu zmian „skrzyżowania” stanowić nie będzie „przecięcie, połączenie lub rozwidlenie drogi twardej z drogą gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze lub z drogą wewnętrzną”. Przypominamy, że jako „skrzyżowanie” przepisy definiują „przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia”.
Jeżeli pojazd został czasowo wycofany z ruchu w (w trybie art. 78a ustawy Prawo o ruchu drogowym), właściciel, posiadacz lub podmiot, któremu powierzono pojazd przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną został zobowiązany do zapewnienia postoju tego pojazdu poza drogą publiczna, strefą zamieszkania i strefą ruchu.
Wprowadzone także zostały zmiany do przepisu określającego usuwanie pojazdów z drogi (art. 130a). W przypadku, kiedy pojazd przekracza wymiary, dopuszczalną masę całkowitą lub naciski osi określone w przepisach ruchu drogowego, nie zostanie on usunięty z drogi, jeżeli będzie istniała możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu”.
Pojazd zostanie także usunięty z drogi, jeżeli będzie nieoznakowany kartą parkingową i pozostawiony w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej. Zgodnie z taryfikatorem, w przypadku nałożenia mandatu karnego, wysokość grzywny wynosi 500 zł. Taka sama sytuacja (dotycząca usuwania pojazdów z drogi) będzie miała miejsce także wtedy, gdy pojazd pozostawiony zostanie w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty z drogi na koszt właściciela. Dyspozycje usunięcia pojazdu z drogi, w wyżej wymienionych przypadkach, wydać może policjant oraz funkcjonariusz straży miejskich/gminnych.
KMP w Elblągu