Pomysł skrócenia i ułatwienia drogi wodnej z Elbląga na Zatokę Gdańską i dalej na Bałtyk nie jest nowy i powraca jak przysłowiowy bumerang przed każdymi wyborami, zwłaszcza w momencie, gdy po raz kolejny pojawiają się kłopoty ze swobodnym przepływem przez Cieśninę Pilawską.
Od wielu lat w regionie elbląskim mówi się o potrzebie zrealizowania inwestycji określanej jako przekop Mierzei Wiślanej. W piątek 4 sierpnia o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję dyskutowano na konferencji zorganizowanej przez Platformę Obywatelską pod hasłem „Zalew niewykorzystanych możliwości". W Kątach Rybackich odsłonięto symboliczny pomnik łopaty, która ma przypominać o konieczności przekopu Mierzei.
Natomiast na swojej konferencji prasowej prezydent Elbląga Henryk Słonina poinformował dziennikarzy o udziale w międzyresortowym spotkaniu na temat utrudnień w żegludze po Zalewie, które odbyło się w Ministerstwie Spraw Zagranicznych z udziałem ministra gospodarki morskiej. Na tym spotkaniu także rozmawiano o pomyśle przekopu Mierzei. Prezydent Elbląga zabiega o to, by pomysł przekopu Mierzei Wiślnej był zadaniem strategicznym państwa, a nie tylko regionu elbląskiego.
Platforma Obywatelska rozpoczęła zbiórkę podpisów pod „Deklaracją poparcia idei budowy kanału przez Mierzeję". A jednym z gości konferencji na temat niewykorzystanych możliwości Zalewu Wiślanego był prof. Tadeusz Jednorał, który już 10 lat temu opracował koncepcję budowy kanału przez Mierzeję, łączącego porty Zalewu Wiślanego z Morzem Bałtyckim. Prof. Jednorał uważa, że właśnie teraz, kiedy to po raz kolejny pojawiły się trudności ze swobodnym przepływem przez Cieśninę Pilawską, wytworzył się dobry klimat polityczny, by do konieczności budowy Kanału przekonywać władze w Warszawie. A zarówno działacze Platformy Obywatelskiej w Elblągu jak i prezydent Słonina podkreślają, że sprawa budowy kanału powinna być załatwiana ponad politycznymi podziałami.
Z prof. Tadeuszem Jednorałem, autorem koncepcji budowy kanału rozmawiała Marta Hajkowicz:
Natomiast na swojej konferencji prasowej prezydent Elbląga Henryk Słonina poinformował dziennikarzy o udziale w międzyresortowym spotkaniu na temat utrudnień w żegludze po Zalewie, które odbyło się w Ministerstwie Spraw Zagranicznych z udziałem ministra gospodarki morskiej. Na tym spotkaniu także rozmawiano o pomyśle przekopu Mierzei. Prezydent Elbląga zabiega o to, by pomysł przekopu Mierzei Wiślnej był zadaniem strategicznym państwa, a nie tylko regionu elbląskiego.
Platforma Obywatelska rozpoczęła zbiórkę podpisów pod „Deklaracją poparcia idei budowy kanału przez Mierzeję". A jednym z gości konferencji na temat niewykorzystanych możliwości Zalewu Wiślanego był prof. Tadeusz Jednorał, który już 10 lat temu opracował koncepcję budowy kanału przez Mierzeję, łączącego porty Zalewu Wiślanego z Morzem Bałtyckim. Prof. Jednorał uważa, że właśnie teraz, kiedy to po raz kolejny pojawiły się trudności ze swobodnym przepływem przez Cieśninę Pilawską, wytworzył się dobry klimat polityczny, by do konieczności budowy Kanału przekonywać władze w Warszawie. A zarówno działacze Platformy Obywatelskiej w Elblągu jak i prezydent Słonina podkreślają, że sprawa budowy kanału powinna być załatwiana ponad politycznymi podziałami.
Z prof. Tadeuszem Jednorałem, autorem koncepcji budowy kanału rozmawiała Marta Hajkowicz:
MH