UWAGA!

"To przyszłość żeglugi rekreacyjnej". ECO AWF zacumował w Elblągu

 Elbląg, Na trasie ECO AWF był również Elbląg,
Na trasie ECO AWF był również Elbląg, fot. Anna Dembińska

Dawniej była szalupą ratunkową radzieckiego zbiornikowca, dziś ma wskazywać kierunek dla ekologicznego transportu śródlądowego. ECO AWF to pierwsza w Polsce łódka naukowo-badawcza, wyposażona w napęd elektryczny, która wykorzystuje energię słoneczną. W środę (14.07) zacumowała przy bulwarze Zygmunta Augusta w Elblągu. Zobacz zdjęcia.

Łódka wyposażona jest w napęd elektryczny oraz panele fotowoltaiczne. Rejs z udziałem studentów Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach, Politechniki Częstochowskiej i Uniwersytetu Śląskiego, którzy zmieniają się co kilka dni, pod opieką dr hab. inż. Stefana Nowaka rozpoczął się 8 maja w Raciborzu, a zakończy w sierpniu na Mazurach. W środę łódka zacumowała przy bulwarze Zygmunta Augusta w Elblągu.

- Projekt łódki jest w pewnym sensie jakąś formą recyklingu. Powstała na bazie szalupy ratunkowej, którą wcześniej eksploatowano na zbudowanym w 1981 roku radzieckim zbiornikowcu „Che Guevara". Ostatecznie szalupa miała zostać zezłomowana, ale rozkład materiałów, z których była stworzona, trwa wiele lat. Postanowiłem więc wykorzystać ją inaczej. Część łódki jest zaprojektowana przeze mnie jako houseboot - mówi dr hab. inż. Stefan Nowak, organizator ekspedycji.

Celem rejsu jest także sprawdzenie przygotowania szlaków wodnych do ekoturystyki i skontrolowanie jakości powietrza, wody, osadów, jak również czystości trasy.

  Elbląg, Trasa rejsu,
Trasa rejsu, fot. arch. ECO AWF

- W miastach, przez które płyniemy, pobieramy próbki wody i powietrza do naszych badań, potem wykonujemy ich analizy. W projekt badawczy zaangażowane są trzy uczelnie: Akademia Wychowania Fizycznego w Katowicach, Politechnika Częstochowska i Uniwersytet Śląski. Przede wszystkim chcę przekonać wodniaków, że pływanie na "elektryku" jest możliwe, no i jest tanie. Starałem się pokazać, jak można w prosty i tani sposób przekształcić stare i nieużywane łódki w bardziej ekologiczne, które są przyjazne środowisku. Jest to przyszłość żeglugi rekreacyjnej. Panele fotowoltaiczne, które są zamontowane na dachu, dają mi bez problemu możliwość pływania, 3 - 4 godziny dziennie, nie muszę korzystać z dodatkowego prądu na przystaniach - wyjaśnia dr hab. inż. Stefan Nowak.

Jak przebiega rejs ECO AWF można śledzić na Facebooku.

Anna Dawid

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama