UWAGA!

Swoje chwalicie, cudzego nie znacie... (felieton)

 Elbląg, Statek na kanale Gotyjskim, akwedukt
Statek na kanale Gotyjskim, akwedukt (fot. Patrik Nylin - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=41044144

- Utrzymywane od lat jest twierdzenie, że podobne system urządzeń hydrologicznych jak Kanał Elbląski , ale o mniejszym zakresie i wykorzystaniu, występuje w USA. W takim przekonaniu jako elblążanin z urodzenia żyłem do niedawna. Przypadek zrządził, gdy penetrując Internet, natknąłem się na informację, że w Szwecji jest jakiś kanał Gota, znany też jako Kanał Gotyjski. Z ciekawości zacząłem szukać danych na jego temat. Przyznaję, że osłupiałem, konfrontując go z naszym - pisze nasz Czytelnik.

Jedną z największych atrakcji naszego regionu jest Kanał Elbląski, z pochylniami i śluzami po których pływają statki „po trawie”. W sezonie żeglugowym liczne wycieczki z kraju i zagranicy, podziwiają to cudo inż. Steenke wykonane w latach 1844-1860, które ma długość 80 km i statki pokonują wysokość 99,5 m, czyli mniej więcej tyle tyle, ile ma wysokość kościoła św. Mikołaja w Elblągu.

Utrzymywane od lat jest twierdzenie, że podobne urządzenie hydrologiczne, ale o mniejszym zakresie i wykorzystaniu występuje w USA. W takim przekonaniu jako elblążanin z urodzenia żyłem do niedawna. Przypadek zrządził, gdy penetrując Internet, natknąłem się na informację, że w Szwecji jest jakiś kanał Gota, znany też jako Kanał Gotyjski. Z ciekawości zacząłem szukać danych na jego temat. Przyznaję, że osłupiałem, konfrontując go z naszym.

Kanał Gotyjski to także konstrukcja hydrotechniczna, ale deklasująca naszą. Kanał powstawał w latach 1809-1823, później został rozbudowywany i w obecnym kształcie istnieje od 1861 r. Łączy miejscowość Sjotorp nad jeziorem Vanerm z miasteczkiem Mem nad Bałtykiem, z bazami czarterowymi na jego szlaku. Kanał posiada 58 śluz, stopniowo różnicujących do najwyższej wysokości 91,8 n.p.m. w Viken. Ma 190,5 km, a 87 km stanowią odcinki sztuczne.

Jedną z najbardziej imponujących tam budowli hydrotechnicznych są tzw. Schody Carola Johnsona – system 7 połączonych śluz w miejscowości Berg nad jeziorem Roxen, zaś atrakcją jest także to że w dwóch miejscach kanał biegnie akweduktami nad szosą szybkiego ruchu!

Według firm turystycznych, na przepłyniecie kanału wystarcza tydzień,…a żeby bliżej poznać atrakcje jakimi są okoliczne miasteczka, jezioro Vattern i jego polodowcowe skaliste wysepki, trzeba dodać ze dwa dni do czasu rejsu…

Ruch jednostek pasażerskich, barek- house boatów, jachtów i kajaków, na tle naszego niemalże martwego kanału – przekopu przez Mierzeję Wiślaną to jak autostrada, w porównaniu do drogi przez las…

Zainteresowanych odsyłam do Internetu, gdzie publikowany jest szeroki materia fotograficzny, pokazujący całą niesamowitą infrastrukturę i trasę tego kanału.

Cieszmy się że mamy Kanał Elbląski, chrońmy i konserwujmy jego infrastrukturę. Ale pamiętajmy, że podobna i ciekawsza budowla hydrotechniczna jest niedaleko nas, bo w Szwecji. Są oferty turystyczne na wyprawy z Polski, z których mogą skorzystać turyści, zapaleńcy i żeglarze.

Sławomir J. Czerniak


Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Jak wygląda sieć rozwinietych kanałów można było zobaczyć we francusko-wloskiej komedii MAŁY PŁYWAK z 1968 roku, z Louisem de Fines w roli głównej.
  • @Piaski 15.10 - W punkt-; ))) nie dość, że komedia fantastyczna to piękne widoki kanałów
  • Ciekawsza wg. ciebie, nieciekawa wg. mnie. I co z tym zrobisz? A teraz znajdź drugi kanał z działającymi pochylniami. I to nie będzie subiektywne, rozumiesz baranku
  • Tak rozumiem osiołku
  • Urządzenie hydrotechniczne to raz, nic nie jest utrzymywane, tylko to najprawdziwsza prawda to dwa a trzy to czy Portel pogięło publikować takie kocopoły niejakiego Czerniaka, co się urwał z choinki ?
  • To teraz siadaj do korekty, łosiu
  • @Piaski 15.10 - z Louisem de Funèsem, jak by co nie Finesem
  • Dobrze leszczu
  • Drogi Autorze - budowniczy naszego kanału właśnie chciał uniknąć kilkudziesięciu tradycyjnych śluz, bo tyle trzeba ich wybudować by pokonać różnicę wysokości bliską 100 metrów. Zamiast kilkudziesięciu śluz zbudował 5 pochylni wyposażonych w unikalne mechanizmy linowe do transportu jednostek pływających na platformach, a wszystko to napędzane turbinami wodnymi lub kołami wodnymi na które działa różnica poziomów wody. I na tym polega wyjątkowość naszego kanału. To co Pan przytoczył to klasyczny kanał, których sporo w Holandii natomiast kilkadziesiąt śluz do pokonania różnicy poziomów to klasyczny i ekstensywny sposób.5 pochylni deklasuje 50 zwykłych śluz
  • Ja jeszcze nie skorzystałem z pochylni w Elblągu a mieszkam od urodzenia a ten pisze o jakimś kanale w Szwecji. No cóż.
  • Tu administrują POwcy więc nic nie powstanie. Jak PiS zaczął budowę przekopu to towarzysze z PO PSL Lewica blokowali. Jak powstał przekop to towarzysze z PO PSL Lewica zaczęli blokować budowę portu, jak im się udało zablokować budowę portu to wyszedł ropuch i ogłosił nokaut. Tyle w temacie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    18
    Lustfer(2025-03-30)
  • Jedyne z czym się zgadzam w tym artykule to komentarz, że kanał elbląsko-ostródzki nie jest wystarczająco rozpropagowany i mógłby być częściej uczęszczany. Ale i tego się doczekamy. Coraz więcej turystów wodnych będzie do nas przypływało z morza przez Nowy Świat chcąc zobaczyć ten cud hydrotechniki. Reszta to niestety nietrafiona narracja i nieuzasadniona egzaltacja 50 śluzami, bo przecież budowniczemu J. Steenke chodziło właśnie o to by ich uniknąć. Dzięki temu zminimalizował długość przekopów, wykorzystał naturalne zbiorniki wody, a różnicę poziomów wykorzystał w mechanizmie napędowym pochylni
Reklama