UWAGA!

Stawiają na koła i gąsienice

 Elbląg, Tu naprawiają to, co jeździ na kolach i na gąsienicach
Tu naprawiają to, co jeździ na kolach i na gąsienicach (fot. Michał Skroboszewski)

Ile waży czołg? Czy często się psuje? Czy trudniej go naprawić niż seata? W 16. Żuławskim Batalionie Remontowym nie boją się ciężkich (i to dosłownie) tematów, poradzą sobie i z gąsienicami, i ze sprzętem kołowym. Naprawią „Twardego” i mercedesa, ale także broń. Już czekają na moment, gdy przeformują się w pułk logistyczny, bo przy ul. Łęczyckiej powstanie nowoczesna hala, w której fachowcy – remontowcy pokażą, co jeszcze potrafią. Zobacz fotoreportaż.

Jak mówi dowódca 16. Żuławskiego Batalionu Remontowego w Elblągu ppłk. Piotr Pankowski: „Logistyka nie jest wszystkim, ale wszystko bez logistyki jest niczym”. I dużo w tym prawdy, bo co z tego, że wojsko dysponuje coraz bardziej nowoczesnym sprzętem, jeśli nie potrafiłoby go naprawić? Czy wojskowi mechanicy poradzą sobie z każdą usterką? Ile trwa remont czołgu? Skąd biorą części?
      
       Agata Janik: - Przy ul. Królewieckiej remontujecie sprzęt wielu jednostek.
       Kpt. Marcin Piórkowski, Szef Sekcji Kontroli Technicznej w 16. Żuławskim Batalionie Remontowym: - Remontowany jest cały sprzęt, głównie 16. Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej. Od wyposażenia żołnierza, czyli broń, sprzęt optyczny, noktowizyjny, po sprzęt kołowy i gąsienicowy.
      
       - Dużo jest tych napraw?

       - Można liczyć w setkach, a jeśli chodzi o broń i sprzęt optyczny to nawet w tysiącach.
      
       - Sprzęt kołowy wojskowy trzeba serwisować tak, jak pojazdy cywilne?
      
- Obowiązuje taka sama zasada. Wojskowy nawet częściej, bo jest więcej obsług (obsługi bieżące, okresowe, specjalne itp.) dodatkowo sprzęt jest obsługiwany po wszystkich ćwiczeniach.
      
       - Części do aut prywatnych pozyskujemy w zwykłym sklepie motoryzacyjnym, a do pojazdów wojskowych?
      
- Na rynku prywatnym są one może nie do pozyskania, ale są firmy, które się tym zajmują specjalnie dla wojska. Części są też dostępne w Regionalnych Bazach Logistycznych i wojskowych oddziałach gospodarczych.
      
       - Długo trwa naprawa czołgu?
      
- 200-250 roboczogodzin, czyli ok. 2 tygodni. Jest to jednak związane z dostępnością części, z ich pozyskaniem, bo np. czasem trzeba je sprowadzić z magazynów rozlokowanych w różnych częściach Polski.
      
       - Czy mechanik cywilny może być mechanikiem w wojsku?
      
St. szer. Karol Kulig, kierowca – elektromechanik: – Może, ale przeszkolenie musi mieć. My na co dzień naprawiamy sprzęt ale przede wszystkim jesteśmy żołnierzami. Pojazdy wojskowe jednak troszkę różnią się od cywilnych. Niby silnik, skrzynia biegów, wały, mosty wyglądają tak samo, ale różnią się. Sprzęt wojskowy przeznaczony jest do specyficznych zadań, większych obciążeń.
      

  Elbląg, Kpt. Marcin Piórkowski, obok czołg po remoncie
Kpt. Marcin Piórkowski, obok czołg po remoncie (fot. MS)


       - Trzeba wymieniać opony na zimowe?
      
Kpt. Marcin Piórkowski: - Zależy w jakich pojazdach, w ciężarowych są opony uniwersalne.
      
       - Jak ciężki sprzęt przyjeżdża na warsztat przy ul. Królewieckiej?
       Kpt. Marcin Piórkowski:
- Ciężki, gąsienicowe (czołg może ważyć około 45 ton) przywożony jest na zestawach niskopodwoziowych. Kołowy różnie – nieraz jest w stanie przyjechać na własnych kołach, w innych przypadkach jest przywożony bądź holowany.
      
       - Co jest trudniej naprawić: czołg czy seata?
       St. szer. Karol Kulig:
- To dwa różne pojazdy. Tak, jak do pojazdów osobowych i ciężarowych są różni mechanicy, tak i do wojskowych są inni. Na pewno ktoś, kto robi na pojazdach kołowych nie poradzi sobie z czołgiem bez specjalistycznego przeszkolenia.
      
       - Pan sobie poradzi?
      
- Ja jestem na kołówce.
       Kpt. Marcin Piórkowski: - Na pewno wchodzi w grę suwnica, by dostać się do części silnikowej, należy zdjąć pokrywę nad przedziałem napędowym z chłodnicami „tzw. transmisję” , która wraz z chłodnicą waży kilkaset kilo. O ile dobry elektryk poradzi sobie z czołgiem, o tyle mechanik lepiej, by miał przeszkolenie. Czołg jest bardziej skomplikowanym pojazdem. Wszystko jest kwestią wprawy.
      
       - Wojsko otwiera się na nowych, czy poszukiwani są również mechanicy?
       - Kpt. Marcin Piórkowski:
- Jest spory problem ze specjalistami, mechanikami, elektromechanikami, lakierników też nie tak łatwo pozyskać.
       St. szer. Karol Kulig: - Łatwiej jest wyspecjalizować kogoś, kto ma już pojęcie o mechanice pojazdowej.
      
       - Gdy będziecie pułkiem, a to już niedługo, będziecie mieli do dyspozycji nowoczesną halę remontową przy ul. Łęczyckiej. Podobną najnowocześniejszą w siłach zbrojnych.
       Kpt. Marcin Piórkowski:
- To na pewno usprawni nam pracę. Wszystko będzie w jednym miejscu: warsztaty ślusarskie, spawalnicze, kilkanaście stanowisk naprawczych, magazyny, diagnostyka, myjnia. Wszystko pod jednym dachem.
      
       - Remontowcy to ważne ogniwo w wojskowej hierarchii, bo bez nich nic nie pojedzie.
       Kpt. Marcin Piórkowski:
- Nas może nie widać, ale pomagamy zaoszczędzić sporo pieniędzy. Naprawa u nas wychodzi taniej niż w warsztatach poza wojskiem. Sprzęt jest coraz nowszy, ale ten stary jest specyficzny. Nie wszyscy chcą się podjąć jego naprawy i my musimy się z tym uporać.
      


Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • "Prokuratura umorzyła śledztwo w sprawie polowania nad Zalewem Wiślanym. Przez dziesięć dni w okolicy wsi Nowa Pasłęka (województwo warmińsko-mazurskie) sześciu włoskich myśliwych zastrzeliło kilkaset ptaków. ( Biedne pieski w schroniskach biedne drzewa z przekopu a ptaki to sie zje.
  • To obchodzi tylko pseudoekologów.
  • No tak pierw likwidować, burzyć, przenosić a teraz na nowo odbudowywać. .. ahhh te nasze władze. ..
  • No i super. Tak trzymać i rozwijać, budować i unowocześniać. Polska musi mieć silne wojsko.
  • Jestem porażony poziomem zaawansowania technologicznego i infrastruktury warsztatowej. Jeden spray z aplikatorem w dodatku najsławniejszy szajs do wszystkiego i niczego. Pewnie żeby go wydali trzeba wypisać pięćdziesiąt dokumentów rozchodu i postawić tyle samo pieczątek. Narzędzia najgorsza półka rozpoznaję te czerwone wózki Taiwan udający dobrą markę i decha z kluczami na gwoździach mnie urzekła, wszędzie bieda aż piszczy. Niejeden Zenek garażowiec ma u siebie lepiej i więcej. Współczuje Panowie, ku chwale. ..
  • Pani AGATO od kiedy stopnie wojskowe piszemy z DUŻEJ litery? Oczy bolą patrząc na te Pani BABOLE.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2
    2
    żołnierz 16 brem. (2019-05-08)
  • Widzę że jak za dawnych czasów szerogowy zapindala a kadra chowa się po zakamarkach
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    1
    Pozdro dla szeregowych(2019-05-08)
  • Od razu widać że te stare trupy to idą na żyletki a nie do naprawy.
  • redaktor @żołnierz 16 brem. - Nie wiem, czy Pan zauważył, ale stopień jest początkiem zdania, dlatego jest pisany wielką literą. Pozdrawiam
  • Tak tworzą pułk ludzie pozdawali 2 miesiące temu testy a tu ani widu ani słuchu. Pozdrawiam
Reklama