Przed zimowym wyjazdem na narty lub - jak kto woli - podróżą do ciepłych krajów warto zapoznać się z radami inspektorów elbląskiej delegatury Państwowej Inspekcji Handlowej dotyczącymi korzystania z ofert biur turystycznych.
W Polsce działa około 4 tysięcy biur i agencji turystycznych zajmujących się organizacją i sprzedażą różnych usług. By dobrze odpocząć, warto zastanowić się, z której oferty skorzystać.
- Wybierając ofertę konkretnego organizatora w pierwszej kolejności należy sprawdzić czy jest on wpisany do rejestru - radzą inspektorzy. - Taką informację możemy uzyskać w departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie lub w Oddziale Turystyki przy urzędzie wojewódzkim właściwym ze względu na siedzibę organizatora.
Kolejną czynnością przed zawarciem umowy jest dokładne zapoznanie się z prawami i obowiązkami stron. Warto dowiedzieć się na przykład, jakie są warunki rezygnacji z usługi, czy oferta dotyczy ubezpieczenia na czas podróży, a także jak można dokonać ewentualnej reklamacji. W razie wątpliwości należy zwrócić się do organizatora o wyjaśnienie zapisów umowy.
Istotnym warunkiem - żeby nie powiedzieć decydującym - jest cena podróży i pobytu.
- Biuro podróży przedstawiając ofertę musi podać jej cenę - twierdzą inspektorzy. - Mamy prawo sądzić, że obejmuje ona wszystkie opłaty związane z wycieczką. Jeżeli jest inaczej, organizator jest zobowiązany wyraźnie to określić. Cena podana w ofercie nie może być zmieniona z chwilą, gdy klient ją przyjął.
- Cena ustalona w umowie nie może być podwyższona - zastrzegają inspektorzy. - Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w umowie zapisana jest taka możliwość związana z np. wzrostem kosztów transportu, opłat urzędowych czy podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe czy załadunkowe w portach morskich i lotniczych. Zmiana ceny może być także związana ze wzrostem kursów walut.
Jednak ustalona cena nie może być podwyższona w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. W przypadku zmian organizatora poinformowany klient ma prawo przyjąć nową ofertę lub odstąpić od umowy za zwrotem wszystkich wpłaconych należności.
- Jednym z najbardziej powszechnych przykładów niewykonania lub nienależytego wykonania umowy jest kwestia programu imprezy - dodają inspektorzy. - Ustawowo organizator nie odpowiada za zmiany, gdy klient sam zrezygnuje z udziału w wybranych punktach imprez, gdy spowodują je osoby trzecie lub gdy zadziała tzw. siła wyższa - chodzi tu o zdarzenia, którym nie udało się zapobiec lub ich przewidzieć.
Warto również wiedzieć, że zarówno przed jak i w trakcie wycieczki mamy prawo z niej zrezygnować.
- Jeżeli nastąpiło to z powodu okoliczności leżących po stronie biura podróży np. zmiany istotnych warunków umowy, jak cena, termin, miejsce pobytu i standardu zakwaterowania, środka transportu, trasa wycieczki turyście należy się zwrot pełnej wpłaconej kwoty bez żadnych potrąceń - wyjaśniają inspektorzy. - W razie, gdy za okoliczności te ponosi odpowiedzialność biuro podróży przez np. mylną informację o terminie wyjazdu, można żądać także odszkodowania.
Jednak, gdy to turysta rezygnuje z wycieczki z różnych powodów musi zapłacić umówioną. Organizator może również zażądać potrąceń.
Ich wysokość zależy od terminu rezygnacji z wycieczki. Jest to rodzaj kary umownej, zastrzeżonej na przypadek niewykonania zobowiązania przez uczestnika. Dlatego zawierając umowę z organizatorem, warto rozważyć możliwość zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej.
- Wybierając ofertę konkretnego organizatora w pierwszej kolejności należy sprawdzić czy jest on wpisany do rejestru - radzą inspektorzy. - Taką informację możemy uzyskać w departamencie Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy w Warszawie lub w Oddziale Turystyki przy urzędzie wojewódzkim właściwym ze względu na siedzibę organizatora.
Kolejną czynnością przed zawarciem umowy jest dokładne zapoznanie się z prawami i obowiązkami stron. Warto dowiedzieć się na przykład, jakie są warunki rezygnacji z usługi, czy oferta dotyczy ubezpieczenia na czas podróży, a także jak można dokonać ewentualnej reklamacji. W razie wątpliwości należy zwrócić się do organizatora o wyjaśnienie zapisów umowy.
Istotnym warunkiem - żeby nie powiedzieć decydującym - jest cena podróży i pobytu.
- Biuro podróży przedstawiając ofertę musi podać jej cenę - twierdzą inspektorzy. - Mamy prawo sądzić, że obejmuje ona wszystkie opłaty związane z wycieczką. Jeżeli jest inaczej, organizator jest zobowiązany wyraźnie to określić. Cena podana w ofercie nie może być zmieniona z chwilą, gdy klient ją przyjął.
- Cena ustalona w umowie nie może być podwyższona - zastrzegają inspektorzy. - Wyjątkiem jest sytuacja, gdy w umowie zapisana jest taka możliwość związana z np. wzrostem kosztów transportu, opłat urzędowych czy podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe czy załadunkowe w portach morskich i lotniczych. Zmiana ceny może być także związana ze wzrostem kursów walut.
Jednak ustalona cena nie może być podwyższona w okresie 20 dni przed datą wyjazdu. W przypadku zmian organizatora poinformowany klient ma prawo przyjąć nową ofertę lub odstąpić od umowy za zwrotem wszystkich wpłaconych należności.
- Jednym z najbardziej powszechnych przykładów niewykonania lub nienależytego wykonania umowy jest kwestia programu imprezy - dodają inspektorzy. - Ustawowo organizator nie odpowiada za zmiany, gdy klient sam zrezygnuje z udziału w wybranych punktach imprez, gdy spowodują je osoby trzecie lub gdy zadziała tzw. siła wyższa - chodzi tu o zdarzenia, którym nie udało się zapobiec lub ich przewidzieć.
Warto również wiedzieć, że zarówno przed jak i w trakcie wycieczki mamy prawo z niej zrezygnować.
- Jeżeli nastąpiło to z powodu okoliczności leżących po stronie biura podróży np. zmiany istotnych warunków umowy, jak cena, termin, miejsce pobytu i standardu zakwaterowania, środka transportu, trasa wycieczki turyście należy się zwrot pełnej wpłaconej kwoty bez żadnych potrąceń - wyjaśniają inspektorzy. - W razie, gdy za okoliczności te ponosi odpowiedzialność biuro podróży przez np. mylną informację o terminie wyjazdu, można żądać także odszkodowania.
Jednak, gdy to turysta rezygnuje z wycieczki z różnych powodów musi zapłacić umówioną. Organizator może również zażądać potrąceń.
Ich wysokość zależy od terminu rezygnacji z wycieczki. Jest to rodzaj kary umownej, zastrzeżonej na przypadek niewykonania zobowiązania przez uczestnika. Dlatego zawierając umowę z organizatorem, warto rozważyć możliwość zawarcia umowy ubezpieczenia od kosztów rezygnacji z udziału w imprezie turystycznej.
A