Z Urzędu Miejskiego w Elblągu otrzymaliśmy stanowisko prezydenta miasta Henryka Słoniny w sprawie krytycznych uwag dotyczących przebudowy skrzyżowania ulic Robotniczej, Brzeskiej i Piłsudskiego. Poniżej treść.
"W związku z licznymi krytycznymi uwagami pojawiającymi się w prasie i wypowiedziach mieszkańców Elbląga dotyczących przebudowy skrzyżowania ulic: Brzeska-Robotnicza- Piłsudskiego informuję, że decyzję o przyjęciu rozwiązania geometrycznego dla tego skrzyżowania poprzedziła dyskusja oraz liczne konsultacje ze specjalistami i praktykami zajmującymi się ruchem drogowym i jego problematyką.
Rozważano kilka możliwych do wprowadzenia wariantów przebudowy tego skrzyżowania, które prezentowane były również przedstawicielom prasy.
Jednym z rozważanych wariantów było również rondo. Jestem ewidentnym zwolennikiem wprowadzania nowoczesnych, dobrych rozwiązań komunikacyjnych, w tym rond.
Widziałem takie rozwiązania skrzyżowań nie tylko w kraju, ale również za granicą i wiem jak dobrze one funkcjonują, uspokajają ruch w mieście, poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Jednak o wyborze wariantu rozwiązania skrzyżowania ulic: Brzeska-Robotnicza- Piłsudskiego musiały zadecydować względy merytoryczne, a nie ,,moda” na określone rozwiązania.
Małe ronda mają za zadanie spowolnienie ruchu. Ograniczają przez to przepustowość skrzyżowania, zwłaszcza w sytuacji, kiedy występuje na nim jeden dominujący kierunek ruchu. W tym konkretnym wypadku rondo funkcjonowałoby między dwoma skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną (Browarna-Brzeska i Płk. Dąbka-Piłsudskiego), a to oznaczałoby brak możliwości skoordynowania pracy tych sygnalizacji.
Niewielka odległość zwłaszcza od tego drugiego skrzyżowania mogłaby spowodować zablokowanie wyjazdu z ronda przez kolejkę pojazdów oczekujących na zielone światło.
Z powyższego widać, że o wyborze wariantu rozwiązania skrzyżowania w każdej sytuacji muszą decydować warunki lokalne zarówno ruchowe, jak i terenowe, a nie chęć przyjęcia jakiegoś rozwiązania za wszelką cenę.
Przewężenia przekroju ulicy w postaci wysepek tzw. azyli stosuje się w celu uspokojenia ruchu i ochrony pieszych, zwłaszcza dzieci, które są najsłabszymi uczestnikami ruchu drogowego. Przewężenia te nie wpłyną na obniżenie przepustowości ulic, a z całą pewnością poprawią bezpieczeństwo.
Stosowanie rozwiązań przynoszących uspokojenie ruchu jest celem nadrzędnym poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście Elblągu i jest zgodne z europejskimi standardami w tym zakresie.
Od wielu lat w mieście wdrażany jest program poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Działania programowe zgodne z Krajowym Programem Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce ,,GAMBIT” wynikające z opracowywanych od trzech lat „Raportów o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego” w mieście Elblągu, przynoszą oczekiwane efekty. Spada ilość wypadków, kolizji i poszkodowanych w wypadkach - zwłaszcza wśród pieszych i dzieci.
Działania Miasta Elbląga w tym zakresie znajdują uznanie u fachowców tej branży z innych miast Polski.
Miasto Elbląg we wrześniu br. na XIV Zjeździe Drogowców Miejskich zorganizowanym przy udziale Samorządowej Komisji Drogownictwa Miejskiego uzyskało pochwałę za programowe, celowe realizowanie programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście w tym likwidację miejsc niebezpiecznych, kolizyjnych.
Do takich miejsc zaliczało się przed prowadzoną przebudową skrzyżowanie ulic: Brzeska-Robotnicza-Piłsudskiego.
Uważam, że przyjęte rozwiązania mieszkańcy będą mogli ocenić i docenić dopiero po zakończeniu robót".
***
Tytuł pochodzi od Redakcji
Zobacz także: "Ma być bezpiecznie"
Rozważano kilka możliwych do wprowadzenia wariantów przebudowy tego skrzyżowania, które prezentowane były również przedstawicielom prasy.
Jednym z rozważanych wariantów było również rondo. Jestem ewidentnym zwolennikiem wprowadzania nowoczesnych, dobrych rozwiązań komunikacyjnych, w tym rond.
Widziałem takie rozwiązania skrzyżowań nie tylko w kraju, ale również za granicą i wiem jak dobrze one funkcjonują, uspokajają ruch w mieście, poprawiają bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Jednak o wyborze wariantu rozwiązania skrzyżowania ulic: Brzeska-Robotnicza- Piłsudskiego musiały zadecydować względy merytoryczne, a nie ,,moda” na określone rozwiązania.
Małe ronda mają za zadanie spowolnienie ruchu. Ograniczają przez to przepustowość skrzyżowania, zwłaszcza w sytuacji, kiedy występuje na nim jeden dominujący kierunek ruchu. W tym konkretnym wypadku rondo funkcjonowałoby między dwoma skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną (Browarna-Brzeska i Płk. Dąbka-Piłsudskiego), a to oznaczałoby brak możliwości skoordynowania pracy tych sygnalizacji.
Niewielka odległość zwłaszcza od tego drugiego skrzyżowania mogłaby spowodować zablokowanie wyjazdu z ronda przez kolejkę pojazdów oczekujących na zielone światło.
Z powyższego widać, że o wyborze wariantu rozwiązania skrzyżowania w każdej sytuacji muszą decydować warunki lokalne zarówno ruchowe, jak i terenowe, a nie chęć przyjęcia jakiegoś rozwiązania za wszelką cenę.
Przewężenia przekroju ulicy w postaci wysepek tzw. azyli stosuje się w celu uspokojenia ruchu i ochrony pieszych, zwłaszcza dzieci, które są najsłabszymi uczestnikami ruchu drogowego. Przewężenia te nie wpłyną na obniżenie przepustowości ulic, a z całą pewnością poprawią bezpieczeństwo.
Stosowanie rozwiązań przynoszących uspokojenie ruchu jest celem nadrzędnym poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście Elblągu i jest zgodne z europejskimi standardami w tym zakresie.
Od wielu lat w mieście wdrażany jest program poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Działania programowe zgodne z Krajowym Programem Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Polsce ,,GAMBIT” wynikające z opracowywanych od trzech lat „Raportów o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego” w mieście Elblągu, przynoszą oczekiwane efekty. Spada ilość wypadków, kolizji i poszkodowanych w wypadkach - zwłaszcza wśród pieszych i dzieci.
Działania Miasta Elbląga w tym zakresie znajdują uznanie u fachowców tej branży z innych miast Polski.
Miasto Elbląg we wrześniu br. na XIV Zjeździe Drogowców Miejskich zorganizowanym przy udziale Samorządowej Komisji Drogownictwa Miejskiego uzyskało pochwałę za programowe, celowe realizowanie programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście w tym likwidację miejsc niebezpiecznych, kolizyjnych.
Do takich miejsc zaliczało się przed prowadzoną przebudową skrzyżowanie ulic: Brzeska-Robotnicza-Piłsudskiego.
Uważam, że przyjęte rozwiązania mieszkańcy będą mogli ocenić i docenić dopiero po zakończeniu robót".
Prezydent Miasta Elbląga Henryk Słonina
***
Tytuł pochodzi od Redakcji
Zobacz także: "Ma być bezpiecznie"