W Elblągu zostały odnowione szyldy i witryny sześciu sklepów przy ulicach Browarnej i Robotniczej. Wśród nich są dwa sklepy odzieżowe, jeden spożywczy, serwis urządzeń gazowych, sklep wędkarski, zakład zajmujący się czyszczeniem pierza oraz renowacją i wyrobem kołder oraz poduszek. Zobacz więcej zdjęć. To efekt akcji "Dobry Znak", którą po raz pierwszy przeprowadzono w 2018 r. na warszawskiej Pradze.
Najpierw odbyło się głosowanie na fanpage'u akcji, to właśnie internauci zdecydowali, że kolejna modernizacja szyldów oraz witryn sklepowych odbędzie się w Elblągu. Tę dobrą nowinę ogłoszono na początku czerwca, realizacją zajęto się w lipcu. Departament Urbanistyki i Architektury Urzędu Miejskiego uznał, że najbardziej odpowiednią przestrzenią do takiego działania będzie ul. Browarna oraz Robotnicza. Wyboru lokali dokonało stowarzyszenie Traffic Design, zajmujące się estetyką przestrzeni publicznej, które współtworzy tę akcję.
- To ono prowadziło rozmowy z właścicielami oraz uzgadniało wygląd szyldów – mówił Roman Smoleński z Departamentu Urbanistyki i Architektury podczas dzisiejszej (30 lipca) prezentacji odświeżonych szyldów oraz witryn sklepowych. - Chodzi o wspomaganie małych przedsiębiorstw w dosyć trudnych miejscach, ale także i o to, aby pokazywać dobre wzorce. Warto robić szyldy, które reklamują nie wielkością i szaleństwem kolorystycznym, a czytelnością. Mam nadzieję, że to będzie inspiracja dla firm reklamowych, które będą proponowały klientom tego rodzaju filozofię projektowania szyldów.
Jak mówił Jacek Wielebski z Traffic Design w tym projekcie duży nacisk położono na przygotowanie fasad i elewacji do "interwencji projektantów". Pierwszym przystankiem na trasie spaceru był sklep wędkarski przy ul. Browarnej. Tamtejszy szyld namalowano ręcznie.
- Dla twórców i producentów reklamy outdoorowej to łatwa i ciekawa technika, bo w dzisiejszych czasach możemy malować z rzutnika, jest to przyjemna oraz szybka praca. Przy bardzo niskich kosztach osiągamy bardzo eleganckie efekty. Dodatkowo ten styl szyldowy mocno wpisuje się w architekturę XIX- wieczną, poniemiecką, dlatego pasuje do takich miast jak Elbląg, ale nie tylko – wyjaśniał Jacek Wielebski i dodał, że tak wykonany szyld ładnie się starzeje. - Nieprzypadkowy był także wybór kroju pisma – pogrubiona antykwa - a perspektywa w literze stwarza wrażenie przestrzenności. Szyld, przy swoich niskich kontrastach, zachowuje czytelność, dzięki temu jest delikatny i widoczny zarazem.
Wyzwaniem było odświeżenie wizerunku dwóch lokali przy ul. Browarnej, mieszczących się tuż obok siebie.
- Chodziło o to, aby zrobić to w taki sposób, żeby odnowić je w sposób kompleksowy, a zarazem nie stworzyć wrażenia unifikacji, które w mieście nie powinno występować – mówił Jacek Wielebski.
Serwis urządzeń gazowych przez lata obrósł w dużą ilość tabliczek oraz informacji, co ciekawe projektanci uczynili z tego atut i "przetransferowali" ten pomysł do nowego projektu.
- Nie było to piękne ani zadbane, ale wyglądało bardzo autentycznie, czuć było historię tego zakładu i techniczny profesjonalizm – tak tłumaczył to Jacek Wielebski.
"Dobry Znak" to kampania firm Mastercard oraz McCann Worldgroup, które współtworzą ją ze stowarzyszeniami Traffic Design oraz MiastoDwa. Wszystkie koszty zostały pokryte w jej ramach (zarówno miasto, jak i właściciele nie musieli w nich partycypować).
- To ono prowadziło rozmowy z właścicielami oraz uzgadniało wygląd szyldów – mówił Roman Smoleński z Departamentu Urbanistyki i Architektury podczas dzisiejszej (30 lipca) prezentacji odświeżonych szyldów oraz witryn sklepowych. - Chodzi o wspomaganie małych przedsiębiorstw w dosyć trudnych miejscach, ale także i o to, aby pokazywać dobre wzorce. Warto robić szyldy, które reklamują nie wielkością i szaleństwem kolorystycznym, a czytelnością. Mam nadzieję, że to będzie inspiracja dla firm reklamowych, które będą proponowały klientom tego rodzaju filozofię projektowania szyldów.
Jak mówił Jacek Wielebski z Traffic Design w tym projekcie duży nacisk położono na przygotowanie fasad i elewacji do "interwencji projektantów". Pierwszym przystankiem na trasie spaceru był sklep wędkarski przy ul. Browarnej. Tamtejszy szyld namalowano ręcznie.
- Dla twórców i producentów reklamy outdoorowej to łatwa i ciekawa technika, bo w dzisiejszych czasach możemy malować z rzutnika, jest to przyjemna oraz szybka praca. Przy bardzo niskich kosztach osiągamy bardzo eleganckie efekty. Dodatkowo ten styl szyldowy mocno wpisuje się w architekturę XIX- wieczną, poniemiecką, dlatego pasuje do takich miast jak Elbląg, ale nie tylko – wyjaśniał Jacek Wielebski i dodał, że tak wykonany szyld ładnie się starzeje. - Nieprzypadkowy był także wybór kroju pisma – pogrubiona antykwa - a perspektywa w literze stwarza wrażenie przestrzenności. Szyld, przy swoich niskich kontrastach, zachowuje czytelność, dzięki temu jest delikatny i widoczny zarazem.
Wyzwaniem było odświeżenie wizerunku dwóch lokali przy ul. Browarnej, mieszczących się tuż obok siebie.
- Chodziło o to, aby zrobić to w taki sposób, żeby odnowić je w sposób kompleksowy, a zarazem nie stworzyć wrażenia unifikacji, które w mieście nie powinno występować – mówił Jacek Wielebski.
Serwis urządzeń gazowych przez lata obrósł w dużą ilość tabliczek oraz informacji, co ciekawe projektanci uczynili z tego atut i "przetransferowali" ten pomysł do nowego projektu.
- Nie było to piękne ani zadbane, ale wyglądało bardzo autentycznie, czuć było historię tego zakładu i techniczny profesjonalizm – tak tłumaczył to Jacek Wielebski.
"Dobry Znak" to kampania firm Mastercard oraz McCann Worldgroup, które współtworzą ją ze stowarzyszeniami Traffic Design oraz MiastoDwa. Wszystkie koszty zostały pokryte w jej ramach (zarówno miasto, jak i właściciele nie musieli w nich partycypować).
mw