Wczoraj (23 marca) w studiu telewizyjnym w podwarszawskich Szeligach odbyło się ważne z punktu widzenia Elbląga nagranie programu „Kocham Cię Polsko”. To emitowane w TVP2 show z udziałem gwiazd i celebrytów tym razem miało przysłużyć się promocji naszego miasta.
Wspomniany program polega na rywalizacji drużyn, których kapitankami są Marzena Rogalska i Katarzyna Zielińska, prowadzącym i sędzią – Maciej Kurzajewski. W tym odcinku gwiazdami show były Daria Widawska, Maja Bohosiewicz, Grażyna Wolszczak, Ewa Kasprzyk, Karolina Glinka i Marta Żmuda-Trzebiatowska, a jedną z piosenek wykonał zespół Golec uOrkiestra.
Zaproszeni goście zdobywają punkty, odpowiadając na pytania dotyczące polskiej historii, kultury, muszą wykazać się znajomością polskich piosenek i zwyczajów. Producenci programu, który doczekał się sporej grupy wiernych widzów i cieszy się średnią oglądalnością na poziomie ponad trzech milionów widzów, dają możliwość wykupienia pakietu promocyjnego dla konkretnego miasta i z takiej oferty zdecydowało się skorzystać Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Elblągu. Dlatego też wczoraj skoro świt stuosobowa grupa uczniów elbląskich szkół wyruszyła na spotkanie gwiazd i miała możliwość przyjrzenia się z bliska, jak działa telewizja.
Okazało się, że wcale nie jest tak łatwo, jak sobie niektórzy wyobrażają. W nakręcenie jednego odcinka programu, który w TV trwa 90 minut, naprawdę trzeba włożyć ponad cztery godziny pracy, w którą zaangażowanych było kilkadziesiąt osób – od producentów i prowadzących, po techników i sprzątaczy.
Z miejsca na widowni widać wiele i trzeba przyznać, że sporo rzeczy zaskakiwało. Doskonale widać było na przykład, jak profesjonalne i skoncentrowane były goszczące w programie aktorki, którym tabloidy i magazyny plotkarskie często przypinają łatki rozkapryszonych gwiazdeczek. Takie spotkanie z rzeczywistością telewizji może się okazać bardzo pouczające, a przynajmniej wymuszające bardziej zdystansowane podejście do rzeczywistości kreowanej przez Plotki i Pudelki.
Wyprawa ta miała jednak służyć ważniejszemu celowi. Elbląg zaistnieje dzięki programowi „Kocham Cię Polsko” w dwójnasób. Po pierwsze, w najbardziej widowiskowej konkurencji, w której gwiazdy muszą jak najszybciej odpowiadać na pytania z wiedzy o Polsce, padały między innymi pytania o nasze miasto, o Kanał Elbląski i Mierzeję Wiślaną; po drugie, dzięki obecności i wspaniałej postawie uczniów z elbląskich szkół średnich, którzy, ubrani w czerwone koszulki z napisem „Elbląg – moje miasto”, zdominowali widownię. Prowadzący program kilkakrotnie dziękowali wspaniałej publiczności z Elbląga, kamery filmowały wychwalające miasto transparenty.
Trzeba przy tym pamiętać, że to nie jest zwyczajna reklama, nie można tego porównywać z kampanią, jaką w zeszłym roku Urząd Miasta wykupił w TVN24. Trudno tu o przekazanie jakiegoś bardziej złożonego komunikatu. Taki rodzaj promocji, city placement, czyli „przemycanie” nazwy, opisywanie atrakcji turystycznych danej miejscowości niejako przy okazji, jest jednak coraz częściej wykorzystywany przez różnorakie instytucje zajmujące się promocją.
Oczywiście, do tak zaawansowanego city placementu, jaki zafundował sobie Sandomierz dzięki serialowi „Ojciec Mateusz”, jeszcze nam daleko, ale niewątpliwie Wydział Komunikacji Społecznej UM wykonało krok w dobrą stronę. Tym bardziej, że po włączeniu się Urzędu Miasta w udaną promocję udziału Elbląga w grze „Monopoly”, jest to już drugi przypadek, w którym niewielkim kosztem można przybliżyć i pokazać miasto szerokiemu gronu odbiorców. Nawet jeśli ktoś chciałby zżymać się na poziom współczesnej produkcji telewizyjnej, powinien pamiętać, że w dzisiejszych czasach, jeśli czegoś nie ma w mediach, to nie ma tego wcale. Całe szczęście Elbląg zaczyna tam trafiać.
Emisja odcinka z Elblągiem nastąpi 6 maja o godzinie 21.10 w TVP2.
Zobacz materiał filmowy Telewizji Elbląskiej
Zaproszeni goście zdobywają punkty, odpowiadając na pytania dotyczące polskiej historii, kultury, muszą wykazać się znajomością polskich piosenek i zwyczajów. Producenci programu, który doczekał się sporej grupy wiernych widzów i cieszy się średnią oglądalnością na poziomie ponad trzech milionów widzów, dają możliwość wykupienia pakietu promocyjnego dla konkretnego miasta i z takiej oferty zdecydowało się skorzystać Wydział Komunikacji Społecznej Urzędu Miejskiego w Elblągu. Dlatego też wczoraj skoro świt stuosobowa grupa uczniów elbląskich szkół wyruszyła na spotkanie gwiazd i miała możliwość przyjrzenia się z bliska, jak działa telewizja.
Okazało się, że wcale nie jest tak łatwo, jak sobie niektórzy wyobrażają. W nakręcenie jednego odcinka programu, który w TV trwa 90 minut, naprawdę trzeba włożyć ponad cztery godziny pracy, w którą zaangażowanych było kilkadziesiąt osób – od producentów i prowadzących, po techników i sprzątaczy.
Z miejsca na widowni widać wiele i trzeba przyznać, że sporo rzeczy zaskakiwało. Doskonale widać było na przykład, jak profesjonalne i skoncentrowane były goszczące w programie aktorki, którym tabloidy i magazyny plotkarskie często przypinają łatki rozkapryszonych gwiazdeczek. Takie spotkanie z rzeczywistością telewizji może się okazać bardzo pouczające, a przynajmniej wymuszające bardziej zdystansowane podejście do rzeczywistości kreowanej przez Plotki i Pudelki.
Wyprawa ta miała jednak służyć ważniejszemu celowi. Elbląg zaistnieje dzięki programowi „Kocham Cię Polsko” w dwójnasób. Po pierwsze, w najbardziej widowiskowej konkurencji, w której gwiazdy muszą jak najszybciej odpowiadać na pytania z wiedzy o Polsce, padały między innymi pytania o nasze miasto, o Kanał Elbląski i Mierzeję Wiślaną; po drugie, dzięki obecności i wspaniałej postawie uczniów z elbląskich szkół średnich, którzy, ubrani w czerwone koszulki z napisem „Elbląg – moje miasto”, zdominowali widownię. Prowadzący program kilkakrotnie dziękowali wspaniałej publiczności z Elbląga, kamery filmowały wychwalające miasto transparenty.
Trzeba przy tym pamiętać, że to nie jest zwyczajna reklama, nie można tego porównywać z kampanią, jaką w zeszłym roku Urząd Miasta wykupił w TVN24. Trudno tu o przekazanie jakiegoś bardziej złożonego komunikatu. Taki rodzaj promocji, city placement, czyli „przemycanie” nazwy, opisywanie atrakcji turystycznych danej miejscowości niejako przy okazji, jest jednak coraz częściej wykorzystywany przez różnorakie instytucje zajmujące się promocją.
Oczywiście, do tak zaawansowanego city placementu, jaki zafundował sobie Sandomierz dzięki serialowi „Ojciec Mateusz”, jeszcze nam daleko, ale niewątpliwie Wydział Komunikacji Społecznej UM wykonało krok w dobrą stronę. Tym bardziej, że po włączeniu się Urzędu Miasta w udaną promocję udziału Elbląga w grze „Monopoly”, jest to już drugi przypadek, w którym niewielkim kosztem można przybliżyć i pokazać miasto szerokiemu gronu odbiorców. Nawet jeśli ktoś chciałby zżymać się na poziom współczesnej produkcji telewizyjnej, powinien pamiętać, że w dzisiejszych czasach, jeśli czegoś nie ma w mediach, to nie ma tego wcale. Całe szczęście Elbląg zaczyna tam trafiać.
Emisja odcinka z Elblągiem nastąpi 6 maja o godzinie 21.10 w TVP2.
Zobacz materiał filmowy Telewizji Elbląskiej
Marcin Derlukiewicz