Skupię się na głównych atutach i na największych zagrożeniach wizerunkowych, jakie pojawiają się w komunikacji na linii: Prezydent Miasta – media – mieszkańcy. Zaprezentuję kilka najczęściej spotykanych modeli prezydentury regionalnej w Polsce. Spróbuję również odpowiedzieć na pytanie, ile w budowaniu dobrego wrażenia w skali regionalnej jest profesjonalnego public relations, a ile propagandy i reklamy – mówi dr Wojciech Jabłoński, jeden z prelegentów piątkowej konferencji w Światowidzie.
– Dzięki naszym kontaktom i staraniom mamy dla uczestników konferencji ciekawy program prezentacji prowadzonych przez uznanych prelegentów. Ale równie ważne, że mamy przy okazji tych prezentacji uzasadnioną możliwość po raz pierwszy poważnie i merytorycznie porozmawiać o promocji Elbląga – mówi Marek Kucharczyk ze Stowarzyszenia Młodzi Demokraci, które konferencję organizuje. – Wiemy, że w tym roku po raz kolejny nie doczekamy się strategii promocji z Urzędu Miasta, co potwierdził oficjalnie na ostatniej sesji Rady Miasta prezydent Henryk Słonina. Dlatego nasi goście pokażą, jak z opracowaniem takiej strategii poradziły sobie inne miasta. Na konferencji pojawią się również po raz pierwszy zarysy strategii promocyjnej dla Elbląga.
Formuła konferencji jest otwarta, jednak ze względu na tematykę prezentacji i dyskusji zaproszenie na piątkową konferencję organizatorzy kierują przede wszystkim do elblążan zainteresowanych tematyką rozwoju naszego miasta oraz środowisk w bezpośrednim otoczeniu promocji miasta: organizacji turystycznych, stowarzyszeń lokalnych przedsiębiorców, mediów, lokalnych agencji reklamowych, przedstawicieli instytucji kultury.
Program konferencji:
– „City Brands – strategie promocyjne wybranych polskich miast” – Robert Stępowski, ekspert marketingu miast i regionów, wykładowca specjalistycznych szkoleń dla samorządów, dziennikarz portalu Samorząd.Info.pl, prowadzącego własną stronę o promocji miast www.MarketingMiejsca.com.pl.
– „Ostróda – marka miasta w drodze do Euro2012” – Olgierd Dąbrowski, wiceburmistrz Ostródy przedstawi genezę powstania strategii promocyjnej miasta oraz plan działań promocyjnych i marketingowych związanych z Euro2012.
– „Nowoczesny prezydent miasta elementem strategii promocji” – dr Wojciech Jabłoński, ekspert i analityk strategii partyjnych, komentator życia politycznego w Polsce, regularny gość opiniotwórczych mediów, wykładowca Uniwersytetu Warszawskiego. Opowie o różnych modelach prezydentur w polskich miastach i prognozach przed tegorocznymi wyborami samorządowymi.
Po każdej prezentacji przewidziano krótkie dyskusje z udziałem prelegentów, z możliwością zadawania pytań.
Relacje na żywo z konferencji prowadzone będą na stronie Konferencji w społeczności Facebook oraz na mikroblogu Twitter.
– Poprzez te konferencje chcemy zaangażować mieszkańców w debatę o naszym mieście, włączyć w tę debatę specjalistów – ekspertów i praktyków – mówi Grzegorz Nowaczyk, członek Zarządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego, pod którego patronatem odbywa się jutrzejsza konferencja. – Zaczynamy od nielubianego przez Pana Prezydenta Elbląga tematu – promocji miasta. Elbląg wciąż nie ma swojej marki, nie ma pomysłu dla siebie. Tymczasem rynek samorządów nie jest wcale rynkiem łatwiejszym od pozostałych rynków. Nasze miasto, 28 pod względem wielkości w kraju, nie odgrywa takiej roli, jaką powinno. Dlatego między innymi, że nie ma promocji.
Organizatorzy konferencji rozmawiali z jednym z prelegentów, drem Wojciechem Jabłońskim.
– Co skłoniło Pana do udziału w elbląskiej konferencji?
Dr Wojciech Jabłoński: – Początek nowego politycznego sezonu – także, a może przede wszystkim, dla samorządów. Dobrze, że tuż przed startem do walki o publiczne stanowiska pojawiła się taka konferencja, gdzie istnieje szansa rozmowy o istotnych kwestiach dialogu publicznego w wymiarze lokalnym. Z przyjemnością będę się temu przysłuchiwał, a i wtrącę swoje trzy grosze. Na płaszczyźnie towarzyskiej to nie jest moja pierwsza wizyta w Elblągu, mam u Państwa w mieście dobrych znajomych z czasów studiów na UW.
– Jakie zagadnienia poruszy Pan na piątkowej prezentacji?
– Skupię się na głównych atutach i na największych zagrożeniach wizerunkowych, jakie pojawiają się w komunikacji na linii: Prezydent Miasta – media – mieszkańcy. Zaprezentuję kilka najczęściej spotykanych modeli prezydentury regionalnej w Polsce. Spróbuję również odpowiedzieć na pytanie, ile w budowaniu dobrego wrażenia w skali regionalnej jest profesjonalnego public relations, a ile propagandy i reklamy.
– Pana zdaniem powszechne utożsamianie komunikacji politycznej z PR to błąd?
– Uważam, iż na tym polu istnieje potrzeba uporządkowania terminologii. Bez tego trudno mówić o dojrzałym kreowaniu wizerunku samorządowca. Mam nadzieję, że w zrozumieniu podstawowych zagadnień z tego obszaru pomoże moja prezentacja, na którą serdecznie Państwa zapraszam.
Wśród tematów poruszanych na kolejnych konferencjach tematycznych znajdą się m.in. architektura, zarządzania finansami miejskimi oraz sytuacja seniorów w strukturze miasta. Organizatorem konferencji tematycznych jest Stowarzyszenie Młodzi Demokraci Koło Elbląg przy współpracy Urzędu Marszałkowskiego Biuro Regionalne w Elblągu.