UWAGA!

Co wiedzą o Elblągu? Prawie nic

 Elbląg, Co wiedzą o Elblągu? Prawie nic
fot. AD

Czytając wyniki tych badań, Ameryki raczej nie odkryjemy, ale w przypadku tego rodzaju badań zwykle tak jest. Dowodzą one przynajmniej jednego – przez ostatnie kilkanaście lat promocja Elbląga nie istniała. To wstępna diagnoza. Widać z niej, że jakakolwiek strategia promocji miasta jest lepsza niż jej brak.

Konsorcjum firm: 2ba oraz Instytut Badawczy IPC na zlecenie Urzędu Miasta w Elblągu przygotowuje dokument pn. „Strategia promocji Elbląga na lata 2012-2015”. W październiku i listopadzie przeprowadziliśmy badania, które są częścią Projektu. Zasadniczym celem badań było zebranie opinii mieszkańców Elbląga oraz mieszkańców i przedsiębiorców z Polski na temat miasta – jego wizerunku, jakości życia w tym mieście, a także tego, z czym: z jakimi miejscami, osobami, instytucjami itp. kojarzony jest Elbląg – pisze Artur Kotliński, dyrektor zarządzający Instytutu Badawczego IPC. Otrzymaliśmy od niego skrócony raport z tych badań.
       Badania obecnego wizerunku naszego miasta objęły cztery grupy:
       – mieszkańców miasta,
       – mieszkańców Polski w wieku do 24 lat
       – mieszkańców Polski powyżej 25 lat
       – przedsiębiorców z Polski.
      
       Większości nie kojarzymy się z niczym
      
Większości mieszkańców Polski Elbląg nie kojarzy się z niczym; odpowiedziało tak 62 proc. młodszych respondentów i 52 proc. starszych.
       Wśród tych, którym z czymś się kojarzy, z zaproponowanych odpowiedzi większość wskazywała Kanał Elbląski, który jest „elbląski” raczej z nazwy (37,5 proc. odpowiedzi młodszych respondentów, 41 proc. – starszych). Poza tym wskazywano: młodsi – ogólnie zabytki, browar, morze (skojarzenie dość odległe), Mazury (również), nieliczni Bramę Targową, przemysł ciężki, Krzyżaków i katedrę św. Mikołaja. Starsi respondenci częściej niż młodsi wskazywali przemysł ciężki.
       Tylko 67,5 proc. badanych w wieku 18-24 wie, że Elbląg leży w województwie warmińsko-mazurskim. Spora liczba osób umieszcza nasze miasto na terenie województwa pomorskiego (10,4 proc.) lub kujawsko-pomorskiego (6,1 proc.). Jeszcze gorzej wygląda w odpowiedziach starszych respondentów: 60 proc. umiejscowiło Elbląg w województwie warmińsko-mazurskim, 15 proc. w województwie pomorskim i 14 proc. w kujawsko-pomorskim.
       Dzieje się tak dlatego, że większość ankietowanych nigdy w Elblągu nie była. Przynajmniej raz w życiu było w naszym mieście tylko 23 proc. młodszych respondentów i 33 proc. starszych.
      
       Co my na to?
      
Porównajmy, z jakimi cechami (obiektami, firmami, produktami, zabytkami, osobami, wydarzeniami) kojarzy się Elbląg elblążanom – ich pytano również.
       To przede wszystkim Stare Miasto – 54 proc. wskazań, potem katedra św. Mikołaja – 19 proc., Zamech (dziś Alstom) – 17 proc. Kanał Elbląski – 11 proc., piękne okolice i browar – po 7 proc., brama targowa i Galeria EL – po 6 proc., turystyka i rekreacja – 5 proc., zaniedbane miasto – 4 proc, Bażantarnia – 3 proc.
       Nieliczni respondenci wymieniali port, muzeum, bezrobocie, legendę o Piekarczyku, rozkopane ulice, wybrzeże, kościoły, ładne miasto, Krzyżaków, Żuławy, festiwal rocka, Warmię i Mazury, uczelnię, rzekę, wysoczyznę, Mierzeję Wiślaną, Dni Chleba, łyżwiarstwo szybkie, markety i banki, teatr, Multikino, polbruk i bliskość morza.
       Zauważmy, że w świadomości elblążan na serio nie zagościł Piekarczyk, z którego poprzednie władze na siłę starały się zrobić symbol miasta.
      
       A przedsiębiorcy?
      
Wiedza o Elblągu przedsiębiorców, na których tak bardzo nam zależy, niewiele różni się od wiedzy pozostałych Polaków. 55 proc. ankietowanych przedsiębiorców nasze miasto nie kojarzy się z niczym. Jeśli mają jakieś skojarzenia, to najczęściej jest to Kanał Elbląski (34 proc.), browar (14 proc.), Stare Miasto (12 proc.), bliskość morza (12 proc.), zamek (11 proc. – ale chyba myśleli o Malborku), Mazury (8 proc.), port rzeczny (7 proc.), jeziora (7 proc. – ?), Mierzeja Wiślana (7 proc.).
       Rzadziej wymieniane skojarzenia to przemysł, region turystyczny, północ Polski, ciekawa architektura, Krzyżacy, jednostka wojskowa, Zamech, katedra św. Mikołaja, miasto rozwojowe, produkcja mebli, Olimpia Elbląg (tylko 1,7 proc.), miasto z tradycjami, stocznia, piękna przyroda.
       Zdecydowana większość respondentów-przedsiębiorców (81 proc.) prawidłowo wskazała, że Elbląg leży w woj. warmińsko-mazurskim (pomorskie wskazało niespełna 15 proc. badanych). Ponad 67 proc. nigdy nie było w Elblągu.
       Blisko 92 proc. badanych nie planuje w ciągu najbliższych dwóch lat zainwestować w innych regionach/miastach niż te, w których w chwili obecnej prowadzi swoją firmę. Ponad połowa badanych przedsiębiorców na pytanie, czy Elbląg ma wystarczające zaplecze techniczne i infrastrukturalne, by móc tam inwestować, wskazało odpowiedź „trudno powiedzieć”. Blisko 59 proc. badanych na pytanie, czy mieszkańcy Elbląga mają wystarczające wykształcenie i kwalifikacje, by w ich mieście zainwestować, wskazała odpowiedź „trudno powiedzieć”.
       Trudność z odpowiedzią na pytanie, czy do Elbląga jest dobry dojazd z innych rejonów Polski, miało ponad 40 proc. badanych. Niespełna 32 proc. opowiedziało twierdząco – stosunkowo łatwo dojechać do naszego miasta.
       Jednocześnie:
       – dla 37 proc. badanych przedsiębiorców ważny jest standard życia mieszkańców miejsca, w którym chcieliby zainwestować,
       – dla 72 proc. badanych ważna jest oferta kulturalna miejsca wyjazdu lub miejsca potencjalnej inwestycji,
       – dla niespełna 70 proc. badanych ważne są zabytki i architektury miejsca wyjazdu lub inwestycji,
       – dla prawie 70 proc. badanych ważna jest baza sportowo-rekreacyjna miejsca wyjazdu lub inwestycji,
       – dla blisko 87 proc. badanych bardzo ważna lub ważna jest gościnna i przyjazna postawa mieszkańców miejsca wyjazdu lub inwestycji.
      
       To wstępna diagnoza sytuacji, na „Strategię promocji Elbląga na lata 2012-2015” musimy jeszcze poczekać. Diagnoza o tyle ułatwiła sytuację wykonawcom tego dokumentu, że widać z niej, iż jakakolwiek strategia promocji miasta jest lepsza, niż jej brak. Przez lata Elbląg nie miał takiej strategii i skutki tego widzimy powyżej.
       Miejmy nadzieję, że w związku tym obecne władze nie obniżą wymagań i nie zadowolą się „jakąkolwiek” strategią.
      
Piotr Derlukiewicz

Najnowsze artykuły w dziale Olimpia

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • jak to co? w kraju słyniemy z bezrobocia bylejakości Nazywaja nas elblongi- durne puste dresy. A i jeszcze Elbląg jest najbrzydszym miastem w Polsce- to chyba tyle. .. .:)
  • bo nic nie mamy aby nas kojarzyc, w sumie juz i tak za pozno, za kilkdziesiat lat bedzie to marginalne miejsce.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    12qwet(2012-01-10)
  • Elbląg był kojarzony z Zamechem na całym świecie tylko PALANTY dorwały się do władzy i rozpieprzyły Zamech no i tyle. ..
  • A Biennale Form Przestrzennych pamiętacie? A o mistrzach świata w tańcu? A o Rynkowskim, Pilejczyk i innych sławach z naszego miasta?
  • taaaa. .. a przed wojną. .. .mielismy super starówkę; )
  • dO uśmiechniętego. Niedużo chyba widziałeś. Elbląg jest pięknym miastem, w pięknym miejscu. To opinia ludzi, którzy tu z przyjemnością przyjeżdżają. Także takich jak, którzy tu mieszkają. Nie znam ''pustych elblongów''. W moim otoczeniu takich nie ma. A ludzi niezbyt mądrych pełno wszędzie, bardziej ich widać, jeśli takich się szuka. Wierzę, że uda się znaleźć i wypromować na zewnątrz coś co Elbląg wyróżni. A na początek proponuję pouczyć się o historii miasta, bo poziom wiedzy jest wyjątkowo marny.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    dumny z elbląga(2012-01-10)
  • Mnie Elbląg kojarzy się z ESR www.bikerelblag.hg.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Darecki ESR(2012-01-10)
  • dumny z Elbląga a co ci zostało- tylko przyklaskiwać beznadziei Jaki honorowy jak kapitan tonącego okrętu. Nie znasz elblongów????- no widzisz a Polacy znają, bo wszystkich idiotów w dresach i łysa pała nazywają elblongami. :)))))
  • Elbląg to ładne zadbane miasto położone 60 km od Gdańska i to jest duży atut czego zlecone badania nie dostrzegają niestety !!!!
  • Nasz Prezydent Grzegorz Nowaczyk i Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zorganizowali przecież nie tak dawno konferencję poświęconą współpracy obu miast tak blisko siebie położonych, czemu o tym nie mówią badania- talenty, transport, turystyka, wspólna przestrzeń i dziedzictwo, ,nowe kierunki współpracy portów tych miast -tak nas trzeba lokalizować i postrzegać, ale to my elblążanie najlepiej wiemy !!!!
  • Dziwne, ja tu żyję, i Elbląg też umieszczam w województwie POMORSKIM, bo historycznie, kulturowo TO JEST POMORZE. Żaden edykt na papierku jakiś baranów tego nie zmieni. Niech żyje Hanza; )
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Lokalny Patriota(2012-01-10)
  • Sprzedarz ZAMECHU tak się właśnie kończy - jeśli chodzi o przemysł, to już z niczym nie będzie tu nic kojarzone, bo flagi korporacji wyglądają wszędzie tak samo. .. Ciekaweym, jak wyglądałaby alternatywna rzeczywistość dla miasta, gdyby ZAMECH zrestrukturyzowali Lokalesi, i byliby dalej globalną konkurencją dla np. takiego Alstomu. .. Ciekawe, jak wyglądałby obraz Elbląga, gdyby przez te ~30 lat udało się jednak zrekonstruować TRUSO. Pytanie - czy nazwy jak Biskupin, Wolin, są Wam znane? A jednak. PS. a budowa Wolina zaczęła się od małej grupki zapaleńców przy ognisku, i pierwszej drewnianej chałupy. .. po kilkunastu cierpliwych latach, dziś to co najmniej jeden z największych wczesnośredniowiecznych festów w Europie - bez żadnych kompleksów. Dlaczego TAM lokalni zapaleńcy byli w stanie to zrobić, a tutaj wciąż nie? Co ich blokuje? - Myślę, że na te pytania warto najpierw szczerze odpowiedzieć.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Lokalny Patriota(2012-01-10)
Reklama