UWAGA!

Cieszyć się nie ma z czego

 Elbląg, Cieszyć się nie ma z czego

174., 262. i 289. miejsce elbląskich liceów w tegorocznym rankingu portalu Perspektywy.pl. Dwa nasze licea w ogóle nie zostały sklasyfikowane. Elbląska oświata w dalszym ciągu pozostawia wiele do życzenia. Małym promyczkiem nadziei jest to, że wyniki, choć są słabe, to jednak odrobinę lepsze niż przed rokiem.

Niedawno spróbowałem określić efekty pracy elbląskich szkół za pomocą edukacyjnej wartości dodanej. Posypały się protesty, m.in. takie, że nie jest to jedyny wskaźnik oceny pracy szkoły (co zresztą zaznaczyłem). Dziś spróbuję to zrobić za pomocą najnowszego rankingu polskich liceów i techników, opracowanego przez portal Perspektywy.pl. Wzięto w nim pod uwagę wyniki olimpiad przedmiotowych i matur w roku szkolnym 2010/2011 oraz opinie akademickie o absolwentach szkół (więcej o tym na końcu tekstu). Choć EWD w ogóle nie uwzględniono, ocena jest mocno zbliżona do tej na podstawie EWD. Elbląskie szkoły mają słabe wyniki, w kraju nie liczą się w ogóle, może trochę w bardzo słabym, jeśli chodzi o poziom edukacji, województwie warmińsko-mazurskim.
      
       Pierwsza dziesiątka
      
Ranking Perspektyw.pl zaczynają najlepsze w kraju ogólniaki. Spójrzmy na pierwszą dziesiątkę:
       1. Liceum Akademickie UMK, Toruń, woj. kujawsko-pomorskie, przed rokiem 1., suma punktów – 100,00
       2. LO nr XIV, Wrocław, woj. dolnośląskie, przed rokiem 3., suma punktów – 85,85
       3. XIII LO, Szczecin, woj. zachodniopomorskie, przed rokiem 4., pkt. – 81,19
       4. III LO, Gdynia, woj. pomorskie, przed rokiem 2., pkt. – 77,03
       5. V LO, Kraków, woj. małopolskie, przed rokiem 5., pkt. – 75,07
       6. XIV LO, Warszawa, woj. mazowieckie, przed rokiem 9., pkt. – 74,50
       7. I LO, Łódź, woj. łódzkie, przed rokiem 6., pkt. – 72,24
       8. LXIV LO, Warszawa, woj. mazowieckie, przed rokiem 20., pkt. – 69,07
       9. XXVII LO, Warszawa, woj. mazowieckie, przed rokiem 24., pkt. – 68,75
       10. XXXIII LO, Warszawa, woj. mazowieckie, przed rokiem 17., pkt. – 68,67.
      
       A teraz elbląskie:
       174. II LO, Elbląg, przed rokiem 217. pkt. – 47,67
       262. I LO, Elbląg, przed rokiem 314., pkt. – 44,50 pkt.,
       289. III LO, Elbląg, przed rokiem 310., pkt. – 43,85.
      
       Warto zwrócić uwagę, że w pierwszej pięćdziesiątce rankingu przeważają licea z największych miast, ale trafiają się też z mniejszych, którym możemy jedynie zazdrościć. Są to Rzeszów (13. miejsce), Bielsko-Biała (16., 45. i 49.), Radom (19.), Nysa (20.), Gliwice (25.), Opole (30. i 46.), Żary (31.), Kielce (35.), Zielona Góra (38.), Olsztyn (42.), Suwałki (47.).
       W rankingu sklasyfikowano 500 liceów.
      
       W województwie
      
Województwo warmińsko-mazurskie należy do słabszych w kraju, jeśli chodzi o poziom edukacji, dlatego szóste miejsce naszego II LO w rankingu wojewódzkim nie powinien zanadto uspokajać.
       Oto pierwsza dwunastka liceów w województwie:
       1. II LO, Olsztyn, 57,27 pkt., 42. miejsce w Polsce
       2. IV LO, Olsztyn, 54,57 pkt., 66. miejsce w Polsce
       3. I LO, Olsztyn, 49,34 pkt., 135. miejsce w Polsce
       4. I LO, Ełk, 48,65 pkt., 154. miejsce w Polsce
       5. XI LO, Olsztyn, 48,27 pkt., 165. miejsce w Polsce
       6. II LO, Elbląg, 47,67 pkt., 174. miejsce w Polsce
      
7. Katolickie LO, Biskupiec, 46,58 pkt., 217. miejsce w Polsce
       8. II Prywatne LO, Kętrzyn, 46,51 pkt., 219. miejsce w Polsce
       9. I LO, Giżycko, 46,45 pkt., 220. miejsce w Polsce
       10. LO, Kętrzyn, 45,31 pkt. 244. miejsce w Polsce
       11. I LO, Elbląg, 44,50 pkt., 262. miejsce w Polsce
      
12. III LO, Elbląg, 43,85 pkt., 289. miejsce
      

       Ani matura, ani olimpiady
      
Autorzy rankingu sporządzili też dwa podrankingi – maturalny i olimpijski (oba obejmują po 200 najlepszych liceów). Sprawdziliśmy w nadziei, że może tam jakiś elbląski ogólniak uzyskał lepsze wyniki. Ale nie.
       Jedynie II LO zostało sklasyfikowane w podrankingu maturalnym, ale uzyskało gorsze miejsce (177.) niż w ogólnym zestawieniu (174.), chociaż lepsze niż przed rokiem (190.).
      
       Ranking techników
      
Jest też ogólnopolski ranking techników przygotowany przez Perspektywy.pl. Podaję jego pierwszą dziesiątkę:
       1. Technikum Elektroniczne, Lublin, woj. lubelskie, 100,00 pkt.
       2. Technikum Łączności, Kraków, woj. małopolskie, 97,39 pkt.
       3. Technikum Komunikacji, Poznań, woj. wielkopolskie, 92,02 pkt.
       4. Technikum Elektroniczne, Bydgoszcz, woj. kujawsko-pomorskie, 91,77 pkt.
       5. Technikum Elektryczne, Białystok, woj. podlaskie, 90,94 pkt.
       6. Technikum Zawodowe nr 7, Nowy Sącz, woj. małopolskie, 85,73 pkt.
       7. Technikum nr 5, Krosno, woj. podkarpackie, 84,98 pkt.
       8. Technikum Hotelarskie, Gdynia, woj. pomorskie, 83,30 pkt.
       9. Technikum w ZSE, Radom, woj. mazowieckie, 82,91 pkt.
       10. Technikum Zawodowe nr 2, Kołobrzeg, woj. zachodniopomorskie, 82,13 pkt.
      
       A w woj. warmińsko-mazurskim?
       1. Technikum nr 7 w ZS Ekonomicznych, Olsztyn, 74,39 pkt., 20. miejsce w Polsce
       2. Technikum nr 8 w ZS Chemicznych i Ogólnokształcących, Olsztyn, 72,33 pkt., 28. miejsce w Polsce
       3. Technikum nr 1 w ZS nr 1, Działdowo, 70,87 pkt., 40. miejsce w Polsce
       4. Technikum Ekonomiczne w ZS nr 2, Mrągowo, 66,28 pkt., 81. miejsce w Polsce
       5. Technikum nr 6 w ZS Elektronicznych i Telekomunikacyjnych, Olsztyn, 65,76 pkt., 89. miejsce w Polsce
       6. Technikum nr 2 w ZS nr 2, Ełk, 64,14 pkt., 106. miejsce w Polsce
       7. Technikum w ZS nr 1, Szczytno, 63,52 pkt., 116. miejsce w Polsce
       8. Technikum nr 1 w ZS nr 2, Mrągowo, 62,50 pkt., 129. miejsce w Polsce
       9. Technikum w ZS, Nowe Miasto Lubawskie, 60,63 pkt., 172. miejsce w Polsce
       10. Technikum w ZSP nr 1, Bartoszyce, 60,28 pkt., 183. miejsce w Polsce
       11. Technikum w ZS, Iława, 58,00 pkt., 247. miejsce w Polsce.
      
       Ranking ogólnopolski obejmuje 250 szkół, nie zostało w nim sklasyfikowane żadne elbląskie technikum. W klasyfikacji wojewódzkiej kolejne miejsca zajmują:
       12. Technikum Informatyczne w ZS Budowlanych, Braniewo, 57,63 pkt.
       13. Technikum nr 1 w ZS Zawodowych, Lidzbark Warmiński, 56,11 pkt.
       14. Technikum nr 2 w ZS Zawodowych nr 1, Działdowo, 56,00 pkt.
       15. Technikum w ZS Mechanicznych, Elbląg, 55,21 pkt.
      
16. Technikum w ZS, Pasłęk, 55,17 pkt.
       17. Technikum nr 1 w ZS, Kętrzyn, 54,60 pkt.
       18. Technikum nr 2 w ZS Licealnych, Morąg, 53,86 pkt.
       19. Technikum w ZS nr 2, Szczytno, 53,62 pkt.
       20. Technikum nr 1 w ZS Samochodowych, Olsztyn, 53,03 pkt.
       21. Technikum Ekonomiczne w ZS Ekonomicznych, Elbląg, 51,94 pkt.
      
22. Technikum Hotelarskie w ZS Turystyczno-Hotelarskich, Elbląg, 51,64 pkt.
      

       Wszystkim elbląskim szkołom (nauczycielom i uczniom), które znalazły się w rankingu, gratuluję. Rankingi Perspektyw uświadamiają jednak, w jakim miejscu znajduje się elbląska oświata i jak wiele pracy trzeba, żeby zaczęła się liczyć – najpierw w województwie, potem w kraju.
      
      
       ***
      
       Metodologia Ogólnopolskiego Rankingu Liceów Ogólnokształcących 2012
      
Zgodnie z postanowieniem Kapituły Rankingu licea ogólnokształcące zostały ocenione za pomocą czterech kryteriów. Są to: sukcesy szkoły w olimpiadach, wyniki matury z przedmiotów obowiązkowych, wyniki matury z przedmiotów dodatkowych oraz opinia o uczniach szkoły wyrażona przez kadrę akademicką.
       Do sporządzenia rankingu wykorzystano dane ze źródeł zewnętrznych wobec ocenianych szkół. Źródłem danych były protokoły komitetów głównych olimpiad, zestawienia okręgowych komisji egzaminacyjnych (OKE) z wynikami matur z przedmiotów obowiązkowych i przedmiotów dodatkowych, System Informacji Oświatowej oraz własne badanie ankietowe przeprowadzone przez Fundację Edukacyjną „Perspektywy” wśród kadry uczelni akademickich w całej Polsce. W zestawieniach zostały zaprezentowane szkoły, które uzyskały najlepszą pozycję rankingową. Szkoła, która w danym kryterium otrzymała najlepszą ocenę, uzyskiwała wynik równy 100. Wyniki kolejnych szkół są odniesieniem ich wartości do wyniku najlepszej szkoły w tym kryterium.
      
       Zasada zakwalifikowania szkoły do Rankingu
      
Ranking uwzględnia szkoły, w których maturę w maju 2011 r. zdawało minimum 12 maturzystów. Dodatkowym kryterium wejścia szkoły do rankingu było osiągnięcie przez szkołę wyniku powyżej 0,75 średniej krajowej z egzaminu maturalnego obowiązkowego z języka polskiego i matematyki.
      
       Olimpiady – 30 proc.
      
W rankingu zostały uwzględnione wyniki 48 ogólnopolskich olimpiad, które zwalniały z egzaminu maturalnego, egzaminu zawodowego lub były finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2010/2011.
      
       Matura, przedmioty obowiązkowe – 30 proc.
      
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów pisemnych z wszystkich przedmiotów obowiązkowych. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów dla liceów ogólnokształcących. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej. Wskaźnik maturalny został osiągnięty jako suma trzech wartości względnych: dla języka polskiego, matematyki i języka obcego.
       Nowością w tegorocznym Rankingu jest zastosowanie współczynnika przystępowalności do egzaminu maturalnego dla danej szkoły, wyliczonego na podstawie danych o wynikach matur oraz liczby absolwentów wykazanej w Systemie Informacji Oświatowej. Wskaźnik matury obowiązkowej został pomnożony przez współczynnik przystępowalności.
      
       Matura, przedmioty dodatkowe – 35 proc.
      
Kryterium to uwzględnia wyniki egzaminów ze wszystkich przedmiotów dodatkowych na poziomie podstawowym i rozszerzonym, przy czym osiągnięcia z przedmiotów zdawanych na poziomie rozszerzonym zostały uwzględnione z wagą 2. Na potrzeby tego kryterium została wyliczona wartość średnia ogólnopolska z poszczególnych przedmiotów dla wszystkich liceów ogólnokształcących. Wynik średni procentowy z danego przedmiotu każdej ze szkół został odniesiony do wartości średniej ogólnopolskiej.
      
       Opinia akademicka – 5 proc.
      
Opinia o szkole ponadgimnazjalnej wśród kadry akademickiej jest istotnym wskaźnikiem jakości szkoły, odzwierciedlającym zarówno poziom przygotowania absolwentów, jak i wyposażenie ich przez szkołę w umiejętności samodzielnego uczenia się, planowania swojej kariery i pokonywania stresu – co ma, między innymi, bezpośredni wpływ na utrzymanie się na studiach i terminowość ich ukończenia.
       Dane do tego kryterium zostały uzyskane w wyniku przeprowadzonego w grudniu 2011, drogą internetową, ogólnopolskiego badania ankietowego wśród prawie 5 tys. pracowników akademickich polskich uczelni. Wyniki badania zostały dodatkowo zważone z uwzględnieniem regionalnego charakteru badania oraz wielkości szkoły.
      
       Źródło: Prespektywy.pl. Tam przeczytasz więcej.
      
      
Piotr Derlukiewicz

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Nie ma co się przejmować, to nie czasy że wykształcenie wysokie coś dawało, pełno po studiach na kasach w marketach. Dziś szuka się fachu. Fryzjerka i budowlaniec to zawody gdzie dziś szuka sie ludzi. Masz głowę otwórz salon fryzjerski, masz głowę rób remonty mieszkań. Tam pracy nie brakuje.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Pinokiok(2012-01-12)
  • II LO w rankingu olimpiad wypadłoby zapewne lepiej gdyby nie fakt ze nauczycielce nie chciało sie zgłosic uczniow do olimpiady, (bo po co robic sobie robote). Wpisanie osiągniec na olimpiadzie (I miejsce) na świadectwie ukonczenia szkoły też było problemem.
  • Nauczcie się pisać znaki interpunkcyjne po liczebnikach co to jest 234., co za mato. .. ..
  • Wowka Mam bardzo dobrą pamięć, ale może ktoś przypomni nam całą otoczkę i kulisy z przed 2-3 lat i wybór dyrektora w I potem II liceum? Gdzie był ówczesny wydział oświaty i kuratorium? Przypomnijcie, a kto był w kuratorium?? Gdzie byli wówczas dziennikarze zwłaszcza tam pracujący/
  • Autor wykonał kawał dobrej roboty. Gratulacje za ten tekst i poprzednie o EWD. Tylko czy decydenci wezmą to sobie do serca, mimo że trudno po roku oczekiwać spektakularnych sukcesów i obarczać ich winą. Ale pokazania pomysłów na poprawę w oświacie już możemy się domagać. Na poziom życia i zadowolenie z miejsca zamieszkania maja wpływ różne czynniki, m. in. poziom oświaty. Mamy w Elblągu jeden z najlepszych szpitali w Polsce, mamy dobrze działające instytucje kultury. Czas na oświatę.
  • Wszystkim tegorocznym maturzystom życzymy SZALONEJ STUDNIÓWKI!
  • A czy ktoś sprawdzał szkoły podstawowe pod tym względem? Myślę że nie wypadną lepiej, więc jak można się dziwić, że tak jest w liceach czy tez technikach? Moje dziecko chodzi do SP12 jest to szkoła, która oczywiście uważa się za suuuper szkolę a wiele jej brakuje, o olimpiadach i konkursach dzieci dowiadują się przed samą olimpiadą np dzień wcześniej i nikt ich nie przygotowuje tylko idą z marszu, takich bzdur nie słyszałam, może to chodzi tylko o ilość a nie o jakość?. .. .ale wydaje mi się że to wszyscy, nauczyciele i dyrektorzy powinni dbać aby dzieci wypadły na konkursach jak najlepiej a nie na szarym końcu i aby w przyszłości było im łatwiej, ale z tego co słyszę bywają też szkoły inne np w SP1 gdzie dzieci przygotowywane są przez cały rak szkolny więc o czym tu dyskutować. Drodzy Dyrektorzy i nauczycie uczcie tak jakbyście chcieli aby wasze dzieci uczono a nie na odwal. .. Pozdrawiam Zatroskana mama
  • nastąpiło przeintelektualizowanie hahaha bo jaki problem być dyrektorem galerii czy biblitoeki np? ZADEN! :) papier i plecy mafii za soba. No właśnie te plecy to największy problem. haha
  • Do Wowki. Zmiana Dyrektora w II LO wyszła na dobre. We wszystkich rankingach jest zdecydowanie na I miejscu w Elblągu. Z roku na rok coraz wyżej. W rankingi perspektyw 4,5,6.. .lat temu w ogóle jej nie było. Nie można od szkół wymagać cudów. Bez wsparcia i zmian organizacyjnych w szkołach niewiele się zmieni. Nikt, łącznie z dziennikarzami ani się nie cieszy z coraz wyższych lokat II LO, ani jej nie wspiera w działaniach. A w szkole wiele się zmienia, na lepsze.
  • To są zaległości z wielu lat, a zacząć należy od kształcenia w szkołach podstawowych, gdzie w wielu szkołach poziom był i jest żenujący (np. SP nr 8 i pewnie kilka innych), sposób nauczania też zostawia wiele do życzenia. Kiedyś w szkole nauczyciele mieli czas, żeby wytłumaczyć i utrwalić wiadomości, a teraz jest wariacja -byle jak, byle szybko, bo program goni. I nikogo nie obchodzi, czy uczniowie rozumieją, czy nie-bo nie ma czasu. Poza tym lekcje były ciekawsze, były zajęcia praktyczne(np. prace ręczne, lekcje rysunku w plenerze i wiele innych)-teraz sama teoria i nie zawsze przekazywana w sposób ciekawy, zajmujący i zrozumiały, teraz jest o wiele gorzej. Kolejny powód, to brak powołania u wielu nauczycieli. Jak słyszę komentarze nauczycieli, że nie lubią dzieci, to nie rozumiem, co robią w szkole?Również rodzice (nie wszyscy na szczęście) dostali "małpiego" rozumu i całą odpowiedzialność za wychowanie i nauczanie przerzucają na szkołę i Bóg wie kogo, od siebie nie wymagając niczego. No i oczywiście te żałosne, nędzne finanse na szkolnictwo, kolejne rządy prześcigają się w wymyślaniu reform, a jedna jest gorsza od drugiej, i niestety nic dobrego z nich nie wynika, ani dla dzieci i młodzieży, ani dla nauczycieli(którzy mają mniej czasu na nauczanie, zajmując się biurokracją). I jeszcze tzw. "układy"w obsadzaniu ważnych stanowisk w szkołach, kuratoriach i podobnych instytucjach, jak było za komuny, tak jest dalej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    kas-ja(2012-01-13)
  • Gdybym wiedział, że po 4 latach liceum i 5 latach studiów zostanę bezrobotny, to do edukacji podszedłbym zupełnie inaczej. Mianowicie kończąc technikum, budowlankę, bądź zawodówkę ma się już wyuczony zawód, a tacy ludzie w naszych czasach są rozchwytywani. Chyba w naszych czasach wiedza to przeżytek!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    absolwent PWSZ(2012-01-13)
  • Do poprzednika powyżej: w rankingu Perspektyw II LO już BYŁO w l. 2006 i 2007,póżniej 2010,wiec działa nie tylko zmiana dyrekcji. .. .
Reklama