UWAGA!

„Apeluję do rządu, by przestał szantażować Elbląg”

 Elbląg, „Apeluję do rządu, by przestał szantażować Elbląg”
(fot. Mikołaj Sobczak, archiwum portEl.pl)

- Minister chce ukarać Elbląg za to, że nie wypełnia wizji, marzeń i snów prezesa Kaczyńskiego, że będzie w porcie elbląskim witał pierwszy statek, który tu przypłynie – uważa senator Jerzy Wcisła. Na konferencji prasowej zaapelował do rządu, by „przestał w sprawie portu szantażować Elbląg”.

Nadal nie wiadomo, jakie zapadną decyzje w sprawie przyszłości elbląskiego portu. Wciąż nie ma porozumienia między rządem a samorządem w sprawie przejęcia przez państwo udziałów w Zarządzie Portu Morskiego, Komisja Europejska zablokowała na razie możliwość finansowania rozbudowy portu z funduszy unijnych (chodzi o 200 mln zł). Z kolei rząd obiecuje, że przekaże na ten cel 100 milionów złotych, a jednocześnie blokuje sprzedaż działek w turystycznej części portu inwestorom.

- Co łączy te fakty? We wszystkich swój udział miał rząd polski i we wszystkich ten udział jest szkodliwy dla Elbląga – twierdzi senator Jerzy Wcisła, który we wtorek, 20 grudnia, zwołał w sprawie portu kolejną konferencję prasową. - 100 mln złotych rzekomo na rozwój portu to kłamstwo. Rząd chce przeznaczyć tę kwotę ale tylko po to, by Elbląg i port zapłacił za inwestycje należące do rządu, czyli pogłębienie spornego odcinka toru wodnego w rzece Elbląg. W zamian za to chce być właścicielem portu, czyli przejąć go w sumie za darmo.

Zdaniem senatora, kluczowe w decyzji Komisji Europejskiej, odrzucające możliwość finansowania rozwoju portu z funduszy unijnych były zapisy specustawy o budowie drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej do Elbląga.

- Rząd w specustawie o budowie kanału przez Mierzeję zapisał, że kanał jest budowany dla zwiększenie bezpieczeństwa Państwa. I dodawał – odpowiadając na moje pytania - że „budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest elementem systemowego rozwiązania na potrzeby realizacji przemieszczeń personelu i sprzętu Sił Zbrojnych RP oraz sił sojuszniczych”. Rząd twierdząc, że inwestycje realizowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa państwa, nie podlegają nadzorowi Komisji Europejskiej i z tego powodu rząd od początku odmawiał współdziałania Komisją Europejską. Gdy do Komisji Europejskiej trafił projekt dofinansowania rozbudowy portu elbląskiego w celu przystosowania go do parametrów kanału przez Mierzeję, to padła logiczna odpowiedź: kanał przez Mierzeję nie jest budowany na potrzeby przeładunkowe portu w Elblągu, tylko na potrzeby militarne, w związku z tym środki na rozbudowę portu są nieuzasadnione. I – jak przez lata rząd odmawiał rozmowy z Komisją Europejską o kanale – tak dzisiaj Komisja odmawia rozmowy o wsparciu inwestycji transportowych związanych z kanałem przez Mierzeję ze środków unijnych. Tyle że ofiarą tych machinacji rządowych jest samorząd elbląski – uważa senator Wcisła.

  Elbląg, Senator Jerzy Wcisła
Senator Jerzy Wcisła (fot. Anna Dembińska)

Elbląski parlamentarzysta wystosował pisma do ministra infrastruktury z apelem o dokończenie przez rząd budowy drogi wodnej do portu w Elblągu, nowelizację specustaw i dopisanie w niej transportowego celu wykorzystania kanału przez Mierzeję, odblokowanie procesu sprzedaży działek przez miasto w turystycznej części portu i „o zaprzestanie szantażowania Elbląga, że jeżeli Miasto nie przekaże Państwu portu, inwestycja budowy kanału przez Mierzeję nie zostanie zakończona”.

- Część przeładunkowa mieści się w odległości 3 km od działek sprzedawanych przez miasto, po drodze są cztery mosty, w tym dwa niezwodzone, które uniemożliwiają rozwój przeładunków w tej części portu. Przeładunki mają rozwijać się w drugą stronę, w kierunku Nowakowa. Minister nie ma pojęcia o tym, gdzie realizowane są funkcje przeładunkowe, ani o planach miasta. I nie konsultuje swoich propozycji z samorządem. Ma jednak zbójeckie prawo i je narzuca, powodując, że miasto być może będzie musiało oddać 4 mln zł za już sprzedane działki, a na ich terenie nie powstaną planowane inwestycje, w tym hotel, ani żadna infrastruktura przeładunkowa, z czego zdaje sobie sprawę każdy elblążanin, ale nie minister – uważa senator. - Minister chce ukarać Elbląg za to, że nie wypełnia wizji, marzeń i snów prezesa Kaczyńskiego, że będzie w porcie elbląskim witał pierwszy statek, który tu przypłynie.

Przypomnijmy, że minister aktywów państwowych wysłał do samorządu projekt listu intencyjnego w sprawie portu. - Prezydent przekazał do ministerstwa swoje uwagi do otrzymanej propozycji. Projekt listu intencyjnego został także przekazany radnym do analizy. Temat jest w trakcie dalszych uzgodnień – poinformowała nas Joanna Urbaniak, rzecznik prasowy prezydenta Elbląga. Jak się dowiedzieliśmy, radni przed zapoznaniem się z materiałami byli zobowiązani do podpisania oświadczenia o zachowaniu poufności w tej sprawie.

- Nie mogę powiedzieć o treści listu i propozycjach. Jest on napisany prawniczym językiem i mam wrażenie, że mimo iż rząd mówi publicznie o dbaniu o interesy miasta, to nie za bardzo z tych propozycji to dbanie o interes Elbląga widać – uważa Cezary Balbuza, przewodniczący komisji gospodarki miasta.

W sprawie listu intencyjnego skontaktowaliśmy się z wiceministrem aktywów państwowych Andrzejem Śliwką, czekamy zgodnie z prawem prasowym na autoryzację jego wypowiedzi.

Z kolei wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk w jednym z ostatnich wywiadów na temat portu, wyemitowanym 17 grudnia na antenie Radia Maryja, przyznał że odpowiedzi z samorządu w sprawie listu intencyjnego jeszcze nie otrzymał.

- Te 100 milionów złotych chcemy zainwestować w pogłębienie toru, modernizację nabrzeży czy przygotowanie portu do obsługi – przyznał w tym wywiadzie wiceminister Gróbarczyk. - Potrzebna jest tylko i wyłącznie decyzja miasta, by można było te pieniądze przekazać portowi. Jesteśmy przygotowani do zawarcia umów. Nawołuję do pana prezydenta, by nie organizował akcji medialnych, propagandowych, mających na celu tylko i wyłącznie przekomarzanki z nami, a przystąpił do działania - dodał.

Wiceminister Gróbarczyk stwierdził też, że rząd sprzeciwia się jakimkolwiek sprzedażom gruntów w portach, stawiając w zamian na długoterminową dzierżawę. Przypomnijmy, że władze Elbląga zaskarżyły decyzję ministra o zablokowaniu sprzedaży wspomnianych gruntów do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

RG

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Przestań molestować psychicznie Elblążan! Chcesz aby Rząd zbudował port w Tolkmicku, a nie zainwestował w Elblągu? Jaka partia taki senator.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    134
    48
    Kat_Na_Idiotów(2022-12-20)
  • Pan Wcisła skutecznie przyczynia sie do referendum, dać Panu Senatorowi czas i niech mówi jak najwiecej.
  • Nie odpuszczać, grillować. Ładnie się to skleja z referendum, zrobi się z Wróblewskiego grabarza elbląskich marzeń.
  • Rząd chce zagarnąć "Katar północy" (nasze miasto) i mieć na wyłączność wydobycie ropy i gazu z naszych terenów. I super ekstra nasz port.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    47
    10
    Szejk Ali(2022-12-20)
  • Odklejony gościu jak nic od rzeczywistości, Czy Michałek podziela pogląd swojego mentora?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    77
    18
    Fan_Gargamela_z_PO(2022-12-20)
  • Oj wcisla, wcisla, ty to dopiero bajki sprzedajesz
  • @Kat_Na_Idiotów - Nasz Pan premier ma świętą cierpliwość do tych oszołomów z totalnej opozycji. Już dawno temu mówiłem że tylko prezydent i rada miasta z PiS-u pozwolą na prawidłowy rozwój Elbląga.
  • Pana Missana nie ma jak zwykle, czemu?Pan Senator to Pana dobry kolega i razem powinniście wystepowac.
  • Jeśli ktoś szkodzi interesom Elbląga to robi to Jerzy Wcisła. W sytuacji gdy miasta nie stać na jakiekolwiek prace nie tylko zresztą w porcie ten gość robi wszystko co może aby nie doszło do spółki Skarbu Państwa i samorządu. Ciekawe gdzie był gdy właśnie takie spółki powstawały w portach Gdyni, Gdańska, Szczecina i Świnoujścia? A tak właśnie tam to działa od ponad 20 lat. A wszystko to po to aby portu nie otwierał Jarosław Kaczyński... To trzeba było robić przekop gdy rządził Tusk to on by otwierał port elbląski. Ale wtedy nie zrobiono nic, a kiedy wzięli się za to ludzie z PiSu, ci z PO wyśmiewali inicjatywę, bo gdyby przecież natura chciała aby przekop był to by go sama stworzyła. Niech się Wcisła napawa każdym dniem swojego bycia senatorem, bo coraz bliżej mu do końca. I więcej niech nie liczy że nim będzie. Elbląg nie jest głupi, szanowny panie. I to panu zapamięta. Hashtagi: #Bsp
  • @TeofilSkorupa - Zapamiętaj raz a dobrze w PiSie nie ma i nigdy nie będzie mądrych, uczciwych, kompetentnych i moralnie prawych ludzi. Jak nie Pan Witold to ktoś inny lepszy ale nie z PiS.
  • A czy Portel już wyjaśnił, jak to wszystko się ma do przyznanych nieznanej organizacji "Dumni z Elbląga" 2 milionów dotacji oraz dziwnego referndum?Bo elblążanie sadzą, że to wejście do miasta tylną furtką. Czy pytaliście już prezesa tej nieznanej organizacji, kiedy konferencja prasowa, jak obiecywał ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    29
    10
    frhrt(2022-12-20)
  • Nie można dopuścić aby PiS przejął Elbląg!!!
Reklama