– Mi w gabinecie się drzwi nie zamykają, wchodzą dzieci z różnymi problemami, bo chcą otrzymać fachową pomoc. Często zapraszamy też rodziców, współpraca z nimi jest bardzo ważna. Nad każdym przypadkiem pracuje wiele osób, dlatego dziś chciałabym udoskonalić swój warsztat – mówi pani Danuta, pedagog szkolny z Braniewa, uczestniczka konferencji poświęconej pracy z dziećmi z zaburzeniami zachowania.
To już trzecia konferencja poświęcona dzieciom, którą zorganizował, tym razem we współpracy z Akademią Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych, Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Temat każdej konferencji wybierają uczestnicy poprzedniej.
– W tym roku jest to „Edukacja w codzienności – praca z uczniem z zaburzeniami zachowania i emocji w szkole/placówce ogólnodostępnej” – mówi Joanna Poźnikiewicz, pracownik ODN w Elblągu. – Naszym celem jest wdrażanie edukacji włączającej i traktowanie równo wszystkich uczniów, również tych o indywidualnych potrzebach.
Jak dodaje Joanna Poźnikiewicz, poprzednia konferencja dotyczyła spektrum autyzmu i zespołu aspergera, a udział w spotkaniach biorą placówki nie tylko z Elbląga, ale również z okolic.
– Bardzo się cieszymy, że jest takie zainteresowanie, co tylko pokazuje, jak ważne i potrzebne tematy poruszamy – mówi Tomasz Szuszkiewicz, dyrektor ODN w Elblągu. – Nauczyciele wciąż poszukują formy doskonalenia i chcą wiedzieć, jak pracować z dziećmi z zaburzeniami, a jest takich niestety coraz więcej.
Słowa dyrektora potwierdzają nauczyciele, którzy licznie przybyli na konferencję.
– Bardzo dużo dzieci spędza czas z telefonami zamiast z rówieśnikami, żyjąc komunikatorami niż z drugą osobą, więc wszelkie takie konferencje są potrzebne – mówi pani Danuta, pedagog ze szkoły w Braniewie. – Mi w gabinecie się drzwi nie zamykają, wchodzą dzieci z różnymi problemami, bo chcą otrzymać fachową pomoc. Często zapraszamy też rodziców, współpraca z nimi jest bardzo ważna. Nad każdym przypadkiem pracuje wiele osób, dlatego dziś chciałabym udoskonalić swój warsztat.
Podobnego zdania jest pani Małgorzata, pracująca w elbląskim przedszkolu nr 15.
– Temat rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych jest mi bliski, bo pracuję z dziećmi, a takie konferencje pozwalają na zdobycie nie tylko merytorycznej wiedzy, ale też kontaktów – mówi pani Małgorzata. – Dzisiejsza konferencja bardzo mi się przyda w codziennej pracy, nie tylko z dziećmi, ale też z rodzicami.
Jak przyznaje pani Małgorzata, komunikacja z rodzicami jest bardzo ważna, szczególnie, gdy nauczyciele dostrzegają, że dziecko wymaga diagnozy.
– Rodzice nie zawsze są nawet świadomi problemu, bo nie mają porównania. Często też wypracowują sobie z dzieckiem własny język, nie mają takiego doświadczenia jak nauczyciele, więc często nie przyjmują do wiadomości, że coś może być nie tak – mówi.
Konferencja zaczęła się od wykładu online, poprowadzonego przez dr Elżbietę Szutowicz-Rozwadowską z AMiSNS, która poruszyła kwestię samobójstw po pandemii oraz opowiedziała o tym, jak reagować na zachowania samobójcze. Kolejny wykład dotyczył teorii i praktyk zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne. Temat ten poruszył dr Przemysław Piwowarczyk.
Spotkanie zakończyło się zajęciami praktycznymi dla jego uczestników. Dzięki nim, nauczyciele oraz psycholodzy otrzymali wskazówki, jak pracować z dziećmi przejawiającymi zaburzenia zachowania i emocji.