UWAGA!

Konstruktorski, programistyczny i ekologiczny sukces uczniów SP 21

 Elbląg, Na takiej planszy prowadzone są konkursowe zmagania. Fot. TB, jak i
Na takiej planszy prowadzone są konkursowe zmagania. Fot. TB, jak i fot. pod artykułem

Uczniowie SP nr 21 triumfowali w kolejnej regionalnej edycji First Lego League i zakwalifikowali się do ogólnopolskiego etapu konkursu skupionego wokół konstruowania i programowania, który będzie miał miejsce w kwietniu w Poznaniu. Przygotowali m. in. projekt filtra, który mógłby przyczynić się do poprawy stanu coraz bardziej zanieczyszczanych wód.

Tegoroczna edycja konkursu koncentruje się wokół wodnej tematyki. Pomysł uczniów SP 21, a jednocześnie jeden z elementów zmagań w First Lego League, to filtr z sierści zwierząt, który montowany w kanalizacji jachtów wyłapuje oleje i zapobiega ich przedostawaniu się do wody. „To ekologiczne i innowacyjne rozwiązanie, które może mieć realny wpływ na ochronę środowiska morskiego!” – informuje szkoła. Pomysł przyczynił się do przejścia do kolejnego etapu konkursu.

O sukcesach uczniów porozmawialiśmy z Elżbietą Bartnicką, nauczycielką SP 21, która przygotowuje uczniów do zmagań.

- Uczestniczyliśmy niedawno w Pomorskiej Nocy Naukowców, m. in. w spotkaniu dotyczącym zmian klimatu i zanieczyszczenia wód. Dowiedzieliśmy się, jaki wpływ ma na wodę, a następnie na klimat, zanieczyszczenie olejami. Dzieci dowiedziały się też w międzyczasie, że sierść psów zaczęła być wykorzystywana do tworzenia mat, które bardzo dobrze absorbują olej. Postanowiliśmy to przetestować w różnych konfiguracjach, używaliśmy sierści różnych zwierząt itd. Okazało się, że rzeczywiście to działa. Staramy się teraz ten filtr ulepszyć przed konkursem w Poznaniu, sprawdzić jak długo może on działać, konsultowaliśmy się też z żeglarzami. Wymyśliliśmy, że ścieki z jachtów, statków, mogłyby być filtrowane właśnie dzięki tej metodzie - mówi nauczycielka informatyki.

  Elbląg, Uczniowie SP 21 po zakwalifikowaniu się do ogólnopolskiej edycji konkursu.
Uczniowie SP 21 po zakwalifikowaniu się do ogólnopolskiej edycji konkursu. Fot. SP 21

Projekt uczniów, których w drużynie X-Bricks z SP 21 jest dziewięcioro (wszyscy to szóstoklasiści), to jednak tylko element większej całości. Uczniowie od dwóch lat uczą się robotyki i są nią mocno zainteresowani.

- First Lego League to międzynarodowa inicjatywa, konkurs składa się z czterech części. Najbardziej widowiskowa z nich to „Robot game”. W tym roku tematyka jest związana z wodami. Dzieci konstruują i programują robota, który na macie ma do wykonania szereg zadań, na które jest zaledwie 2,5 minuty. Może chodzić np. o wydobycie skarbu z określonej konstrukcji z klocków, przeniesienie nurka z jednego punktu mapy w inny, przesunięcie łodzi podwodnej na pole przeciwnika itd. Wymaga to bardzo dużej precyzji i dokładności jeśli chodzi o programowanie, tu decydują tak naprawdę milimetry. Im lepsze umiejętności programistyczne, tym lepiej zafunkcjonuje robot – tłumaczy nauczycielka. Dodaje, że cieszy się, że dyrekcja szkoły oraz inni nauczyciele wspierają zaangażowanie uczniów w robotykę i uczestnictwo w konkursie. Drużyna X-Bricks z SP 21 zachęca do zainteresowania i wsparcia jej działalności sponsorów, wyjazdy na zmagania wiążą się bowiem z kosztami.

Kolejną częścią składową konkursu jest robot design, czyli same tworzenie i programowanie robota, odpowiednie wykorzystuje czujników, jakość konstrukcji itd. Oceniane są też kompetencje miękkie, współpraca drużyny, zdolność do wyjścia z kryzysowych sytuacji. Ostatni element to właśnie innowacyjny projekt (w tym przypadku filtr), od którego zaczęliśmy. Na zdjęciu pod tekstem pokazujemy, jak wygląda prototyp.

- First Lego League to międzynarodowy konkurs, który łączy naukę, technologię i pasję do robotyki. Nasz zespół X-Bricks po raz trzeci bierze w nim udział, a w zeszłym roku zdobyliśmy 4. miejsce w Polsce! Teraz pracujemy jeszcze mocniej, aby osiągnąć sukces w tym sezonie - podkreśla Joanna Celińska, dyrektor SP nr 21.

TB

Najnowsze artykuły w dziale Szkoły i uczelnie

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Brawo dla zdolnych uczniów i nauczycieli prowadzących zajecia
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    17
    1
    Gratulacje(2025-03-19)
  • Brawa dla dzieci. Brawa dla inspirującej dzieci nauczycielce Pani Eli.
  • A jakby tak przenieść całą naukę ze szkolnych klas i sal wykładowych uniwersytetu do internetu i telewizji. Zamiast kilkudziesięciu tysięcy nauczycieli kilkunastu wykładowców w TV. Komplety wykładów na YT z każdej zawodowej dziedziny. Zostawić trzy klasy szkoły podstawowej bo biedra więcej nie wymaga. I kto chce się uczyć, niech się uczy, reszta gamoni do roboty. Czy piłkarzom jak Lewy i Szczęsny potrzebne były jakieś ogólniaki, licea, uniwerki?Albo mnie, akademia sztuk pięknych i 5 lat chodzenia na zajęcia? A technikowi i inżynierowi, czy nie wystarczyłby roczek studiów przed telewizorem, albo monitorem, a później na budowę na praktykę jako stażysta? Że po takich studiach pan inżynier nie wiedziałby, że we Francji rządził Ludwik XIII? A po co mu ta wiedza?
  • niby fajne ale sam konkurs to ściema bo dzieciaki nic nie dostają... wyjazd za który muszą same czytaj rodzice zapłacić.... BRAWA dla nauczycieli i dzieci że im się chce
  • To zawsze była najlepsza szkoła w Elblągu
  • @eureka - Chciałbyś, żeby lekarz po takiej szkole przeprowadzał na Tobie operację?
  • @eureka - Nie wiem czy to Twoje rzeczywiste poglądy, czy sarkazm, czy może po prostu robisz sobie jaja!? Nie ważne. Istotne jest to, że Tobie rzeczywiście żadna szkoła i tak by nie pomogła, a szczególnie Akademia Sztuk Pięknych (czy może Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych) uczelnia wymagająca myślenia i kultury!!! Odnoszę nieodparte wrażenie, że w jednym i drugim u Ciebie ogromne braki!!! Współczuję!!!
  • @Stefan Patera - Dlaczego uczniowie nie muszą odrabiać prac domowych? NiechPogłębia sięPrzepaść międzyLudźmi aNauką tak, aby informacjeSkierowane do ogółuSpołeczeństwa zostałyZnieczulone możliwymiTreściami - szczególnie bez filozofii. Należy użyćPrzekonywania, a nie bezpośredniejPrzemocy. BędziemyTransmitować przez TV rozrywkę, która pochlebiaEmocjom i instynktowi. ZajmiemyUmysły tym, co jest daremne i zabawne - nieustanną gadką i muzyką, aby nie uruchamiaćMyślenia. Se. ksualn. ośćBędzie najważniejsza - jako znieczulenieSpołeczne, nie ma nic lepszego. NależyZabronić powagiEgzystencji, wyśmiewaćWszystko, co ma wysokąWartość, utrzymywaCiągłe apologięLekkości, tak aby euforiaReklamy i konsumpcjiStała się cenną składowąStandardu ludzkiegoSzczęścia i wzoremWolności. Napór naZbiorowość spowoduje takąIntegrację, że jedynymLękiem będzieWykluczenie zSystemu i tym samym utrataDostępu do warunkówMaterialnych niezbędnych do szczęścia. MasowyCzłowiek, powinien byćTraktowany takim, jakim jest: produktemCielęcym i musi być monitorowany tak, jak powinno byćStado. Wszystko, co pozwalaUśpić jego jasność i jego krytycznyUmysł jest dobreSpołecznie, zaś to co mogłoby goObudzić, musi byćZwalczone, wyśmiewaneDuszone... Wszelkie doktrynyKwestionujące systemMuszą być określone jakoWywrotowe, a popierającyTraktowani jako wrogowiePubliczni. „Ludzka przestarzałość” 1956
  • Brawo Pani Ela. Niesamowity nauczycieli, dużo cierpliwości i zaangażowania. Szkoda, że wszyscy nauczyciele nie są tacy. Trzymamy kciuki. W tym roku musi się udać. Oby tylko organizatorzy stanęli na wysokości zadania, bo z tym różnie bywa. Hashtagi: #Trzymamykciuki
Reklama