UWAGA!

Zmarł prof. dr inż. Tadeusz Jednorał

 Zmarł prof. dr inż. Tadeusz Jednorał

27 stycznia zmarł w wieku 83 lat prof. dr inż. Tadeusz Jednorał, ceniony hydrolog, autor niezliczonych prac naukowych i eksperyz, wieloletni dyrektor Instytutu Morskiego w Gdańsku. W Elblągu znany jest przede wszystkim jako autor koncepcji wykonania Kanału przez Mierzeję w Skowronkach.

Koncepcja powstała we wrześniu 1996 roku na zamówienie wojewody elbląskiego Zdzisława Olszewskiego w ramach projektu badawczego pod nazwą „Opracowanie podstaw procesu aktywizacji regionu elbląskiego w aspekcie transportu morsko-rzecznego, rekreacji i rybołówstwa”. Nad koncepcją pracowało ok. 150 naukowców, finansował ją Komitet Badań Naukowych.
       O jakości zawartego w czterech tomach dzieła wykonanego pod kierownictwem prof. T. Jednorała świadczą kolejne badania zlecane przez Konsorcjum powołane dla realizacji tej inwestycji lub przez niezależne placowki naukowe (m.in. PAN), które potwierdzają tezy z 1996 roku. Gdy po 2003 roku zaangażowałem się w działania na rzecz budowy Kanału przez Mierzeję, z trudem dotarłem do tego opracowania, które zostało wydane w zaledwie 100 egzemplarzach.
       Uczestniczę w pracach wspomnianego wcześniej Konsorcjum. Z profesorem wielokrotnie uczestniczyłem w spotkaniach propagujących i przekonywujących do realizacji tego zadania (m.in. w Krynicy Morskiej). Profesor już od kilku lat zmagał się z chorobą, rzadko jednak odmawiał udziału w przedsięwzięciach, na których mu zależało. Był aktywny niemal do ostatnich dni.
       Kpt. Jerzy Kuliński, żeglarz i autor książek o Zalewie Wiślanym, tak mówi o profesorze: „Żeglarze zapamiętają Go szczególnie jako miłośnika Zalewu Wiślanego oraz szefa obszernego, multidyscyplinarnego opracowania koncepcyjnego budowy Kanału Zatoka Zalew (Kanału Z-Z), w którym miałem zaszczyt uczestniczyć. Profesor był nieprawdopodobnie zaangażowany w przygotowaniu tego przedsięwzięcia. Mimo zaawansowanego wieku, mimo kłopotów zdrowotnych, był „nie do zdarcia” – kolędował od minista do ministra, od wojewody do wojewody, od marszałka do marszałka, od prezydenta do prezydenta – nie zaniedbując starostów i wójtów. Organizował prelekcje, konferencje, nie lękał się nawet spotkań się z mieszkańcami Krynicy Morskiej.
       Wielka szkoda, że profesor nie doczekał się budowy Kanału, ale – mam nadzieję – niebawem spełni się jego marzenie o odkorkowaniu elbląskiego portu i Zalewu Wiślanego.
      
      
Jerzy Wcisła

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Uwaga! Opinia zostanie zamieszczona na stronie po zatwierdzeniu przez redakcję.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Wowka No cóż takie są koleje ludzkie. Człowiek się rodzi, żyje i umiera. Pozostając w naszych wspomnieniach, pamięci i pozostawiając po sobie swoje „ dzieła życia” . Nie będę komentował pomysłu budowy kanału, ale… . Ja również poznałem Profesora i miałem okazję z nim wielokrotnie rozmawiać na temat budowy „ przekopu mierzei” . W nawiązaniu do słów Pana Jerzego Wcisło „ … . Gdy po 2003 roku zaangażowałem się w działania na rzecz budowy Kanału przez Mierzeję, z trudem dotarłem do tego opracowania, które zostało wydane w zaledwie 100 egzemplarzach. ” No cóż przyznam z dumą, że ja bez trudu dotarłem do jednego z 100(?) wydanych egzemplarzy z oryginalnym podpisem Profesora i jestem jego szczęśliwym posiadaczem. Opracowanie Projekt Badawczy Zamawiany Nr PBZ-061-01 pod nazwą „ Opracowanie Podstaw Procesu Aktywizacji Regionu Elbląskiego w Aspekcie Transportu Morsko-Rzecznego. Rekreacji i Rybołówstwa” pod kierownictwem Profesora Jednorała składał się z kilku opracowań.
  • Czy skalkulowano w końcu ekonomiczną opłacalność tego przedsięwzięcia?
  • Port odkorkowany na 100% (po wizycie pana Putina) tylko chętnych nie ma zeby statkiem morskim pchać się na bagna. Kiedy do pana Wcisły dotrze informacja zę glebokość toru wodnego na rzece Elbląg to mniej niż DWA METRY ?
  • Idea przekopu Mierzei *umarła*wraz z profesorem. Może za 50 lat ktoś z jasnym umysłem, jak śp. profesor dostrzeże zalety tej idei?Spoczywaj w pokoju, profesorze.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Wieczny odpoczynek...(2011-02-14)
  • moim zdaniem doskonale ze idea przekopu umarła razem z profesorem bo byla naprawde nic nie warta
  • Skoro już przyszło żyć nam na bagnach w poniemieckim mieście to warto powrócić do niemieckich koncepcji wykorzystania przestrzeni. Wtedy uważano ze znajdująca się na rzece Elbląg poniżej Elbląga Zatoka Elbląska jest miejscem w które warto inwestować, oczywiście na miarę przewozów i sportów wodnych realizowanych w obrębie Zalewu Wiślanego. Ostatni podział administracyjny w wyniku którego Zatoka Elbląska znalazła się na terenie Powiatu Ziemskiego Elbląg spowodował ze to urokliwe miejsce zostało całkowicie zapomniane przez polityków z Miasta Elbląga, a szkoda. Znając dotychczasowe MORSKIE kompleksy aktualnego przewodniczącego Rady Miasta, pana Jerzego Wcisły i jego zapał do kosztownego sprowadzania do Elbląga stateczków z Berlina nie jestem optymistą że dana nam przestrzeń życiowa zostanie wykorzystana optymalnie.
  • Szkoda tylko że Profesor nie wziął pod uwagę konieczności pogłębienia rzeki Elbląg, by mogły tutaj zawijać większe jednostki pływające.