W Polsce obecnie tramwaje produkują 3 zakłady, ap cena nowego jednego zestawu tramwajowego wynosi w zależności od rozmiarów i wyposażenia średnio od 8,5 mln złotych od 6,5 do 5,7 mln złotych. Według ostatnich danych ekonomicznych efektywność wykorzystania tramwaju w komunikacji miejskiej osiąga się, gdy linia tramwajowa wynosi minimum od 28 do 32 kilometrów, a w zależności od typu i wielkości zestawu na 1 kilometrowozie minimalna liczba pasażerów kształtuje się od 45 (mały wóz) do 109 w dużych składach. Do tego należy doliczyć zapotrzebowanie na energię elektryczną oraz utrzymanie jakości technicznej całej trakcji, szczególnie torowisk. Stąd specjaliści od komunikacji miejskiej wnioskują, aby tramwaje funkcjonowały w dużych miastach, gdyż te mniejsze nie są w stanie pokryć kosztów ich utrzymania. Aktualnie w obowiązujacych programach unijnych dofinansowanie do komunikacji tramwajowej możliwe jest wobec tzw aglomeracji, w przypadku Polski dotyczy to miast wojewódzkich, w których zamieszkuje minimum 155 tysięcy mieszkańców. Mniejszym zaleca się komunikację autobusową, gdyż w pełni wyposażony i przystosowany autobus do komunikacji miejskiej kosztuje średnio od 770 do 850 tysięcy złotych. Oczywiście tak tramwaje jak i autobusy można kupić po niższych cenach (głównie za granicą) przy czym tramwaje będą z tzw "drugiej ręki", ale wciąż będą zdecydowanie droższe.
@Taki pasztet - To bełkot. Jakoś w mniejszym Grudziądzu i się opłaca i stać ich na nowe długie wozy. A to nie miasto wojewódzkie i mniejsze niż Elbląg. Trzeba umieć dbać i zarządzać komunikacją. Inne miasta dają sobie jakoś z tym radę.