
A gdyby tak przejechać z Elbląga do Ostródy na rowerze? Samorządowcy, organizacje turystyczne i zarządcy dróg debatują nad przebiegiem i oznakowaniem nowego szlaku rowerowego przechodzącego przez główne atrakcje i zabytki Krainy Kanału Elbląskiego. Kiedy rowerzyści będą mogli wyruszyć w trasę?
Jednym z zaplanowanych działań jest zmiana przebiegu istniejących już tras rowerowych oraz utworzenie nowego, z Elbląga do Ostródy. Szlak docelowo będzie miał ponad osiemdziesiąt kilometrów i będzie prowadzić miłośników rowerowych przejażdżek przez najważniejsze zabytki Krainy Kanału Elbląskiego, wykorzystując m.in. istniejącą infrastrukturę, czyli drogi techniczne RZGW pomiędzy poszczególnymi pochylniami.
O przebiegu trasy i jej oznakowaniu dyskutowano podczas czwartkowych konsultacji z udziałem samorządowców, organizacji turystycznych, zarządców dróg i policji.
- Elbląg, przepompownia w Dłużynie, zabytkowe pochylnie, Małdyty, Miłomłyn i Ostróda znalazłyby się na nowym projektowanym szlaku. Chcemy stworzyć jedną główną trasę prowadzącą możliwie jak najbliżej linii brzegowej jak i zabytków Kanału Elbląskiego - mówił Krzysztof Mieczkowski z Komisji Turystyki Kolarskiej Zarządu Głównego PTTK, autor koncepcji przebudowy tras rowerowych.

Wszyscy uczestnicy spotkania byli zgodni, że szlak jest kolejną szansą dla turystyki w regionie. Lecz czy jesteśmy do tego dobrze przygotowani? - Biorąc pod uwagę kreowanie takiego produktu musimy wziąć pod uwagę bazę noclegową, czyli ile turystów jesteśmy w stanie przyjąć na tym odcinku. Czy są jakieś badania ruchu turystycznego na tym odcinku? - dopytywali przewodnicy z Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Przewodników.
- Za kilka lat skończy się procedura wpisania Kanału Elbląskiego na listę światowego dziedzictwa UNESCO, chociażby z tego powodu już teraz trzeba się do tego przygotować – mówił Cezary Wawrzyński, sekretarz gminy Ostróda i popularyzator walorów Kanału Elbląskiego. Jednym z wniosków czwartkowych konsultacji był apel do władz województwa warmińsko-mazurskiego, aby w planach uwzględniać budowę drogi rowerowej w połączeniu z województwem pomorskim.
- Jeżeli idziemy w przyszłość, to mi się marzy coś jeszcze innego, czyli zbudowanie drogi rowerowej z prawdziwego zdarzenia z Elbląga do Ostródy i następnie z Elbląga do Fromborka - dodaje Krzysztof Mieczkowski.
Prace nad dokumentacją szlaku potrwają do końca roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, na nowy szlak rowerowy miłośnicy dwóch kółek wyruszą w 2019 roku. Środki na realizację nowej trasy rowerowej LGD planuje pokryć ze środków własnych oraz z dotacji Ministerstwa Sportu i Turystyki.