Tegoroczne święta Wielkiej Nocy w wyznaniach prawosławnym i grekokatolickim odbywają się tydzień po rzymskokatolickich. Trwające trzy dni święta rozpoczną się zatem już w tę niedzielę.
Katolicy świętują Wielkanoc w pierwszą niedzielę po wiosennej pełni księżyca (po 21 marca). U prawosławnych i grekokatolików musi być spełniony jeszcze jeden warunek – niedziela wielkanocna musi wypadać także po zakończeniu Paschy żydowskiej, która również jest świętem ruchomym. I to właśnie stąd bierze się różnica dotycząca czasu.
W tym roku około 200 osób wyznania prawosławnego i 150 rodzin grekokatolickich zasiądzie przy świątecznym stole tydzień po świętach rzymskokatolickich. - Wielkanoc w swej tradycji jest podobna do rzymskokatolickiej – opowiada pani Katarzyna. – Malujemy pisanki, święcimy pokarmy i jemy wspólnie niedzielne śniadanie. Nasze święta trwają trzy dni i to chyba jest podstawowa różnica.
Ważną różnicą między świętami wyznawców rzymskokatolickich, a wyznawcami obrzędów wschodnich jest to, że wierni prawosławni i grekokatolicy w czasie tych świąt wspominają zmarłych i odwiedzają ich groby. Różnice tkwią również w szczegółach obrządków. Przed wyjściem na procesję kapłan otwiera Carskie Wrota – główne drzwi w ikonostasie, które otwarte są przez cały następny tydzień, jako symbol tego, że Chrystus przez swoje zmartwychwstanie otworzył wszystkie drzwi, także bramę do nieba.
Wszystkim wiernym chrześcijanom Kościołów Wschodnich życzymy rodzinnych świąt pełnych radości i spokoju.
W tym roku około 200 osób wyznania prawosławnego i 150 rodzin grekokatolickich zasiądzie przy świątecznym stole tydzień po świętach rzymskokatolickich. - Wielkanoc w swej tradycji jest podobna do rzymskokatolickiej – opowiada pani Katarzyna. – Malujemy pisanki, święcimy pokarmy i jemy wspólnie niedzielne śniadanie. Nasze święta trwają trzy dni i to chyba jest podstawowa różnica.
Ważną różnicą między świętami wyznawców rzymskokatolickich, a wyznawcami obrzędów wschodnich jest to, że wierni prawosławni i grekokatolicy w czasie tych świąt wspominają zmarłych i odwiedzają ich groby. Różnice tkwią również w szczegółach obrządków. Przed wyjściem na procesję kapłan otwiera Carskie Wrota – główne drzwi w ikonostasie, które otwarte są przez cały następny tydzień, jako symbol tego, że Chrystus przez swoje zmartwychwstanie otworzył wszystkie drzwi, także bramę do nieba.
Wszystkim wiernym chrześcijanom Kościołów Wschodnich życzymy rodzinnych świąt pełnych radości i spokoju.
Karolina Król