UWAGA!

Piesi skarżą się na sygnalizację

 Elbląg, Piesi skarżą się na sygnalizację
fot. Mikołaj Sobczak

Po co działa sygnalizacja świetlna dla pieszych na ul. gen. Grota Roweckiego? - pyta jeden z czytelników portElu? Inni skarżą się na zbyt krótki czas, kiedy świeci się „zielone“ dla pieszych na innych skrzyżowaniach. Zapytaliśmy o to w ratuszu.

Problem świateł drogowych wraca na nasze łamy dość regularnie. Jeden z naszych czytelników pyta o przejście dla pieszych na ul. Grota - Roweckiego przy ratuszu. - Dość długo sygnalizacja na tym przejściu była wyłączona. Ostatnio włączono i działa dość długo, do późnych godzin nocnych. Dlaczego uruchomiono tę sygnalizację?“ - pyta nasz czytelnik.

- Sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych przez ul. gen. Grota Roweckiego w Elblągu przy ul. Trybunalskiej została uruchomiona na wniosek Komendy Miejskiej Policji w Elblągu na początku tego roku. DZD [Departament Zarząd Dróg - przyp. SM] potwierdza, że sygnalizacja ta działa w tych samych godzinach co sąsiednie skrzyżowania. W celu poprawy komfortu uczestników ruchu podjęto decyzję o tym, aby sygnalizacja na tym przejściu została skrócona o dwie godziny tj. do godz. 20. Zmiana została już wprowadzona - informuje Łukasz Mierzejewski z biura prasowego ratusza.

Niezmotoryzowani mieszkańcy Elbląga skarżą się też na zbyt krótki czas „zielonego światła“ dla pieszych. Szczególni jest to widoczne na skrzyżowaniach wieloetapowych, gdzie często w jednym kierunku niżna przejść „za jednym razem“, w przeciwną - zielone światło świeci się zbyt krótko i wymuszają postój na wysepce. - Proszę zwrócić uwagę na przejście na ul. 12 Lutego. Od strony ul. Teatralnej w kierunku ul. Nowowiejskiej można przejść spacerkiem. W przeciwną stronę trzeba poruszać się biegiem, żeby zdążyć przez „jedną zmianę“ zielonego światła. Czy jest możliwość wydłużenia „zielonego“ dla pieszych? napisał inny Czytelnik do naszej redakcji. Jeszcze inny mieszkaniec Elbląga opisał ten sam problem na skrzyżowaniu przy Szkole Muzycznej.

- Przejścia dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Gen. Grota Roweckiego, Traugutta, Grobla Św. Jerzego oraz przy skrzyżowaniu ulic 12 Lutego, Teatralna, płk Dąbka, Nowowiejska są przejściami dwuetapowym, tzn. nie należy przechodzić "za jednym razem". Wyjaśniamy szczegółowo co jest istotne przy projektowaniu tego typu przejść na tak szerokich arteriach: Przejścia dla pieszych, które są rozdzielone wyspą rozdziału jezdni traktowane są przez programistów pracy sygnalizacji jako oddzielne przejścia. Pozwala to w programie pracy sygnalizacji na pełniejsze wykorzystanie czasu przejazdu dla każdej relacji ruchu. - informuje Łukasz Mierzejewski. - Natężenie ruchu w tym miejscu wskazuje, że znacznie większa jest tam ilość przejeżdżających pojazdów (kierowców) niż przechodzących tam pieszych. Taka zmiana może powodować zwiększenie liczby pojazdów oczekujących na tym skrzyżowaniu, a co za tym idzie większe spalanie paliwa, większy hałas na drodze. Prowadzący pojazdy będą bowiem oczekiwać w długich kolejkach na przejazd przez skrzyżowanie. Funkcjonowanie dwuetapowych przejść jest pewną niedogodnością dla pieszych, ale należy pamiętać, że sygnalizacja świetlna służy poprawie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu i powinniśmy się do niej stosować. Należy również pamiętać, że w pasach rozdziału jezdni usytuowane są przystanki tramwajowe i część tych uczestników ruchu pokonuje jedynie część przejścia, a czas oczekiwania na pokonanie jednej z jezdni jest relatywnie krótszy niż odczekanie całego cyklu pracy sygnalizacji.

Wyjaśnienia wymaga też kwestia planowania ruchu przez skrzyżowania wieloetapowe. Projektanci muszą pogodzić sprzeczne interesy pieszych i kierowców, którzy chcieliby opuścić skrzyżowanie w możliwie najkrótszym czasie. - Przy projektowaniu brana jest pod uwagę średnia prędkość poruszania się pieszego, co pozwala odpowiednio wyliczyć czas niezbędny na pokonanie danego wlotu skrzyżowania. Chcąc zapewnić dla pieszego ciągłość przejścia przez dwie wielopasowe jezdnie i pas rozdziału należałoby zabezpieczyć dla niego ok. 20 sekund na jezdni głównej i ok. 10 sekund na przejścia przez wloty podporządkowane. Łącznie daje to prawie 1/3 całego pełnego cyklu pracy sygnalizacji. Zachowanie przejścia jednoetapowego przez drogę główną poprzez wydłużenie światła zielonego dla pieszego, spowoduje dłuższe oczekiwanie pojazdów (kierowców) na przejazd przez skrzyżowanie, ponieważ wydłużając czas w jednym miejscu, w innym musimy go odpowiednio skrócić tak, aby pełen cykl sygnalizacji świetlnej został zachowany - wyjaśnia urzędnik.

SM

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama