UWAGA!

Hulajnogi: szansa czy zagrożenie?

 Elbląg, Hulajnogi: szansa czy zagrożenie?
fot. Mikołaj Sobczak

Elektryczne hulajnogi stały się dość popularnym środkiem transportu. Na te popularność wpływ ma możliwość wypożyczania tych pojazdów za pośrednictwem aplikacji na krótki okres przejazdu. Obecnie w Elblągu funkcjonuje wypożyczalnia jednego operatora, wkrótce ma się pojawić drugi, co pewnie wymusi konkurencję cenową. W 2022 roku w Elblągu odnotowano 11 kolizji i 7 wypadków z udziałem hulajnóg, rannych zostało 7 osób.

Ile jest hulajnóg w Elblągu? - Na to pytanie nie ma prostej odpowiedzi. W tym momencie ta liczba oscyluje w okolicach 200. Natomiast ich ilość jest na bieżąco dostosowywana do zapotrzebowania użytkowników - wyjaśniał Bartosz Małecki z firmy Bolt, operatora aplikacji umożliwiającej wypożyczanie hulajnóg elektrycznych. - Ciężko wiec powiedzieć ile hulajnóg będzie w tym roku.

Temat hulajnóg elektrycznych był poruszany przez radnych podczas posiedzenia Komisji Oświaty, Sportu, Kultury i Turystyki, które odbyło się w piątek (21 kwietnia). I tu ciekawostka: w 2022 roku elblążanie wyjeździli 300 tys. kilometrów na hulajnogach Bolta. Z aplikacji skorzystało 14,5 tys. mieszkańców Elbląga. Jak ten temat wygląda oczami policji i Straży Miejskiej?

“W zeszłym roku [2022 r. - przyp. SM] , w ogólnej liczbie zgłoszonych elbląskiej policji w ruchu drogowym (1957) miało miejsce 11 kolizji i 7 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. Stanowi to 0,9 proc. wszystkich zdarzeń jakie zostały odnotowane w Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji z rejonu działania Wydziału Richu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Elblągu. W tych zdarzeniach rannych zostało 7 osób“ - możemy przeczytać w informacji komendy Miejskiej Policji w Elblągu w zakresie wpływu użytkowania hulajnóg elektrycznych na poziom bezpieczeństwa w mieście,którą przedstawiono elbląskim radnym.

Kierujący hulajnogami byli sprawcami jednej kolizji oraz czterech wypadków, w wyniku których ranne zostały cztery osoby. Główną przyczyną, zdaniem policji, jest nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu. - Ze swojej strony nie zauważamy pogorszenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jeżeli chodzi o użytkowanie hulajnóg - skomentował młodszy inspektor Tomasz Piaskowski, I zastępca komendanta miejskiego policji w Elblągu.

W tym samym roku elbląska Straż Miejska podjęła 117 interwencji drogowych związanych z nieprzepisowym parkowaniem tych pojazdów. - Myślę, że problemów jest dużo. To są problemy typu: hulajnogi stoją wszędzie. Pojawia się pytanie: czy na terenie Elbląga jesteśmy w stanie w naszej infrastrukturze jesteśmy wydzielić konkretne miejsca postojowe dla tych hulajnóg przy stojakach rowerowych. Czy jesteśmy w stanie ograniczyć ruch hulajnóg? Jest masę przejść dwuetapowych, gdzie nie ma ścieżki rowerowej, a hulajnogi jeżdżą. Czy jesteśmy w stanie wyłączyć pewne strefy, żeby hulajnoga dalej nie pojechała? - pytał Arkadiusz Kulik, komendant elbląskiej Straży Miejskiej. - Trzeba iść w kierunku, tak jak w innych dużych miastach, wydzielania stref, ograniczania prędkości. Myślę, że statystyki policji nie pokazują nam, jak to naprawdę wygląda.

- Została przygotowana uchwała Rady Miejskiej, która pozwala na usuwanie hulajnóg z dróg. Za usunięcie hulajnogi, osoba która nie zachowuje się zgodnie z prawem o ruchu drogowym musi zapłacić 140 zł i za każdą dobę przechowywania 25 zł. Na dziś żadna hulajnoga nie została usunięta z drogi - wyjaśniał Marek Pawlikowski, dyrektor Zarządu Dróg w Elblągu.

- W Paryżu odbyła się referendum w sprawie użytkowania hulajnóg. Wzięło w nim udział 7, 46 proc. mieszkańców i 89 proc. głosujących było za uchwałą Rady Miasta zakazującej użytkowania hulajnóg w przestrzeni miasta - zwrócił uwagę Tomasz Świniarski, dyrektor Departamentu Bezpieczeństw i Zarządzania Kryzysowego w elbląskim ratuszu.

 

Problemy

Jednym z większych problemów związanych z użytkowaniem hulajnóg jest ich parkowanie. Stosunkowo częstym widokiem jest leżąca w hulajnoga lub zaparkowana niezgodnie z przepisami. Jak prawidłowo zaparkować hulajnogę, przedstawił komendant Straży Miejskiej w swojej informacji: “...przepisy wprowadzają obowiązek pozostawienia m.in. hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu (wyznaczonym przez zarządcę drogi). W przypadku braku takiego miejsca, pozostawienie pojazdu na chodniku będzie możliwe tylko przy jednoczesnym spełnieniu następujących warunków: hulajnoga elektryczna będzie ustawiona jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, najbardziej oddalonej od jezdni, hulajnoga elektryczna będzie ustawiona równolegle do krawędzi chodnika, szerokość chodnika pozostawionego dla ruchu pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m.“

- Jeżeli byłaby możliwość jakiegoś oznaczenia fizycznego miejsca parkowania dla hulajnóg znakiem poziomym lub pionowym - zwrócił się z prośbą Bartosz Małecki.

Podobne miejsca zostały już wyznaczone w innych miastach, w których można wypożyczać hulajnogi za pośrednictwem aplikacji Bolt. Kolejnym problemem jest prędkość, z jaką użytkownicy poruszają się hulajnogami. - Mamy możliwość ograniczenia prędkości na danym terenie bądź na danej ulicy. Wszystko jest kwestią dialogu między nami, operatorem a miastem, służbami, które widzą problem. Im więcej będziemy rozmawiali na ten temat, tym będzie bezpieczniej - kontynuował Bartosz Małecki

 

Jakie jest Wasze zdanie w tej kwestii? Zapraszamy do merytorycznej dyskusji w komentarzach.

SM

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Sama hulajnoga nie jest zagrożeniem tylko osoba się na niej poruszająca. Bezrefleksyjna młodzież, która nie ma zielonego pojęcia o zasadach ruchu. Nieletni często w nocy czy nad ranem wracają do domu pod wpływem alkoholu i środków odurzających. Pytam się, gdzie są rodzice co robi z tym policja?
  • eraz proszę o dane ile osób połamało nogi na krzywych i nieodśnieżonych chodnikach, a następnie zakaz pchodzenia po mieście
  • Największe zagrozenie to pis i ich tępi wyborcy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    32
    33
    pisowska pato Polska(2023-04-24)
  • Pan Tomasz to widze nie tylko dyrektor bezpieczenstwa ale wszystkich bezpieczenstw; ) Rozumiem ze miasto ma operatora tych zielonych hulajnog i miasto chce wprowadzac z tego powodu przepisy dla wszystkich. Najtansza chulajnoga taka sensowna to 2-3 tysiace zlotych i raczej ich nikt nie zostawia gdzie popadnie. Gdzie popadnie stoja te zielone ktore kazdy zostawia i one maja zawadzac bo to taka reklama. Prosze obciazyc operatora i ludziom zycia nie utrudniac i nie zabierac praw komuchy wy stare zaturbanione. Nie mieliscie na sylwestra to zacznijcie je zawijac na jakis parking i niech sobie pan Malecki odbiera i placi kary i niech sobie szuka sam kto gdzie postawil po zakonczonym kursie jest lokalizacja gps i wiadomo kto jechal ostatni trzeba byc nienormalnym zeby popelnic taki artykul, podobno promujecie walke z zanieczyszczaniem planety i uzywanie elektrykow. Hahahahha co za narod jak mozna takie wnioski wyciagac nielogiczne. Te 7 procent francuskie to rozumiem nowa demokracja pelna geba ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    10
    5
    Erotoman_finansista(2023-04-24)
  • Radni przegłosują ograniczenie prędkości... a kto je będzie respektował na 12 lutego jest zakaz kazdy rowerem po stronie światu dziecka. ludzie jeżdżą o tak policka w żabce kupuje kawkę i udaje że nie widzi a p straz nie wspominam no za 3500 to faktycznie można być ślepym na wszystko... A jeszcze rok temu dwa lata temu policja widziała że bez maski człowiek idzie chodnikiem. Nie się radni portem zajmą zanim prezio padnie na zawal
  • @pisowska pato Polska - sam jesteś tępy peuchu komuchu
  • Jeszcze jedno i chyba najwazniejsze artykul jest o szansie i zagrozeniu. Takie podstawowe dane od operatora ile bylo kursow przez te lata ile kilometrow zamiast spalinowymi autobusami i samochodami elblazanie zrobili to juz takich info nie ma dzieki za takie dziennikarstwo mozna powiedziec rzetelna praca i artykul z pomyslem. Ponadto sa przepisy odnosnie maksymalnej predkosci i zachowania podczas jazdy a takze korzystania ze sciezek rowerowych ludzie ktorzy wypozyczaja pojazd z apki czesto tego nie wiedza fannie bylo na koncu napisac przypominamy ze i tu konkret ie co mozna jak szybko i czego nie mozna. Ale nieeeee lepiej napisac gniota dla swoich panow.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2
    6
    Elektro_monteriusz(2023-04-24)
  • Zastawiane chodniki i ścieżki rowerowe, przejść nie można, nie dziwie się więc niektórym radykalnym pomysłom co to z tymi hulajnogami robić. Użytkownicy często na poziomie ameby. Ja bym tego zakazał.
  • Powinien być założony ogranicznik prędkości w hulajnogach maksimum 20 km/h
  • 68 nowy podatek pis. Tym razem będą znowu okradać chore dzieci
  • @pisowska pato Polska - oj mylisz sie najwieksze zagrozenie to mafia PO i ich bezmozgowcy.
  • To co się wyprawia z tymi hulajnogami, to istny cyrk. ! Czy ktoś naprawdę nie myśli stawiając hulajnogę na środku chodnika, a dzisiaj widziałam hulajnogę stojącą na chodniku na wprost przystanku autobusowego ! Jak ludzie mają wsiadać i wysiadać z autobusu ?
Reklama