UWAGA!

BHP w małej firmie - na co zwrócić uwagę

 BHP w małej firmie - na co zwrócić uwagę

Prowadzisz jednoosobową działalność? Nie musisz więc przejmować się zasadami BHP. Zalecamy jednak zapoznać się z tematem, gdyż bezpieczeństwo i higiena pracy są wyjątkowo istotne dla biznesu, samopoczucia a nawet organizmu. Zatrudniając chociaż jednego pracownika, ilość Twoich obowiązków automatycznie wzrasta.

Przedsiębiorcy zaniedbujący BHP w swoich firmach, narażają siebie na duże straty finansowe, a pracowników na utratę zdrowia lub życia. Warto zawczasu przemyśleć, czy zaoszczędzenie kilkuset złotych na profesjonalnym szkoleniu, jest warte takiego ryzyka. 
      
       Odpowiedzialność pracodawcy
       Pracodawca odpowiada za stan BHP w firmie, nawet jeśli zleci zadania związane z bezpieczeństwem i higieną pracy podwładnemu. 
        Teoria brzmi przerażająco, lecz jak wygląda praktyka? Jeżeli przedsiębiorca zatrudni kolejnego pracownika w firmie i powierzy przeszkolenie z zasad BHP innemu podwładnemu z dłuższym stażem, natomiast ten niewysoka swojego zadania, odpowiedzialny jest pracodawca.
       Dowiedz się więcej o kursach pierwszej pomocy: https://www.centrumratownictwa.com/kursy/kpp-kurs-kwalifikowany
      
       Standardowe obowiązki każdego przedsiębiorcy
       Najważniejszym aspektem jest organizacja regularnych szkoleń BHP dla pracowników. Kursy odbywają się na koszt pracodawcy i w godzinach pracy podwładnych. Pracownik nie może zostać pociągnięty do odpowiedzialności finansowej lub wykorzystania prywatnego czasu, by stawić się na spotkaniu.
       Wszystkie informacje zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.
        
       Niemniej jednak najważniejsze kwestie znajdują się w art. 207 par. 2 Kodeksu pracy. Regulują m.in. takie obowiązki jak:
       1. organizacja stanowiska w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
       2. zapewnienie przestrzegania w zakładzie pracy przepisów, zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
       3. wydawanie poleceń usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolowanie wykonania poleceń,
       4. zapewnienie wykonania nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy,
       5. zapewnienie wykonania zaleceń społecznego inspektora pracy.
        
       Trudne warunki wykonywania poleceń służbowych (np. budowa lub fabryka) to dużo bardziej zawiły temat. Warto więc zatrudnić specjalistę ds. BHP lub skonsultować się z firmą, która zapewni profesjonalnie przeprowadzony audyt i wskaże sektory wymagające poprawy. 
      
       Pierwsza pomoc, bezpieczeństwo i niezbędne narzędzia
       Nawet niewielka firma licząca kilku pracowników, musi dysponować osobą przeszkoloną z zakresu pierwszej pomocy. Szkolenie jest zazwyczaj kosztownym przedsięwzięciem dla pracodawcy, lecz może on samodzielnie je przejść i wyznaczyć siebie, jako pomoc medyczną w sytuacjach zagrożenia. W miejscu pracy powinna być obecna chociaż jedna osoba posiadająca ukończony kurs, więc należy poważnie zastanowić się nad tym, czy będzie to słuszna decyzja. 
        Jakie narzędzia muszą znaleźć się w każdej firmie? Wyposażona apteczka i sprawna gaśnica to podstawa. Obok można przymocować listę przeszkolonych pracowników, do których należy się zgłosić w razie zagrożenia. 
      
----- materiał płatny -----

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie