W ostatni dzień starego roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pochwalił się przetargiem na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną. - Myślę, że w ciągu trzech miesięcy jesteśmy w stanie go rozstrzygnąć – mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dzisiaj (2 stycznia) Urząd Morski w Gdyni podał dodatkowe informacje w tej sprawie.
Minister Gróbarczyk zastrzegł, że przetarg został ogłoszony zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, więc zawsze mogą zdarzyć się np. protesty oferentów. Zwrócił jednak uwagę, że to specyficzna inwestycja. - Dlatego jestem optymistą – zaznaczył
Zgodnie z informacjami Ministerstwa podstawą realizacji inwestycji jest Uchwała Rady Ministrów z 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego o nazwie "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne. - Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.
Budowa kanału przez Mierzeję ma być zakończona do 2022 roku. Ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną powstanie w Nowym Świecie w gminie Sztutowo, będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Przypomnijmy, że przeciwko inwestycji protestują mieszkańcy Krynicy Morskiej oraz Zarząd Województwa Pomorskiego.
Więcej na ten temat w Polskim Radiu
Aktualizacja z 2 stycznia. Dzisiaj Urząd Morski w Gdyni podał więcej szczegółów dotyczących przetargu, który - jak się okazało - nie został jeszcze opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. - Ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich 31 grudnia. Jego publikacja nastąpi w terminie do 5 dni od przesłania. Tego samego dnia ukaże się ono również na stronie Urzędu Morskiego w zakładce "zamówienia publiczne powyżej 30 tys. euro. Przewidywany termin otwarcia to marzec 2019 rok - informuje Urząd Morski w Gdyni.
"Urząd Morski w Gdyni jest w trakcie uzyskiwania kolejnych pozwoleń dla inwestycji. Przetarg, pomimo iż ogłoszony wcześniej, otwarty zostanie dopiero po uzyskaniu wszystkich niezbędnych do realizacji inwestycji pozwoleń. Projekt planujemy ogłosić w 3 przetargach: pierwszy, który zgłoszono do publikacji 31.12.2018 r. – na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg polegające na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych; i na końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy przewidujemy, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat" - informuje Urząd Morski w Gdyni.
Zgodnie z informacjami Ministerstwa podstawą realizacji inwestycji jest Uchwała Rady Ministrów z 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego o nazwie "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne. - Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.
Budowa kanału przez Mierzeję ma być zakończona do 2022 roku. Ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną powstanie w Nowym Świecie w gminie Sztutowo, będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.
Przypomnijmy, że przeciwko inwestycji protestują mieszkańcy Krynicy Morskiej oraz Zarząd Województwa Pomorskiego.
Więcej na ten temat w Polskim Radiu
Aktualizacja z 2 stycznia. Dzisiaj Urząd Morski w Gdyni podał więcej szczegółów dotyczących przetargu, który - jak się okazało - nie został jeszcze opublikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. - Ogłoszenie o zamówieniu zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich 31 grudnia. Jego publikacja nastąpi w terminie do 5 dni od przesłania. Tego samego dnia ukaże się ono również na stronie Urzędu Morskiego w zakładce "zamówienia publiczne powyżej 30 tys. euro. Przewidywany termin otwarcia to marzec 2019 rok - informuje Urząd Morski w Gdyni.
"Urząd Morski w Gdyni jest w trakcie uzyskiwania kolejnych pozwoleń dla inwestycji. Przetarg, pomimo iż ogłoszony wcześniej, otwarty zostanie dopiero po uzyskaniu wszystkich niezbędnych do realizacji inwestycji pozwoleń. Projekt planujemy ogłosić w 3 przetargach: pierwszy, który zgłoszono do publikacji 31.12.2018 r. – na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg polegające na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych; i na końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy przewidujemy, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat" - informuje Urząd Morski w Gdyni.