UWAGA!

Kanał na liście Unesco

 Elbląg, O to, by kanał znalazł się na tej liście stara się 11 gmin
O to, by kanał znalazł się na tej liście stara się 11 gmin (fot. arch.portEl)

Samorządy 11 gmin położonych nad Kanałem Elbląskim rozpoczynają starania o wpisanie go na Listę Światowego Dziedzictwa Unesco. To jedyny na świecie szlak żeglowny z systemem zabytkowych pochylni, działający w oryginalnej formie od ponad 140 lat.

Kan­dy­da­tu­ra Ka­na­łu El­blą­skie­go do wpisu na listę UNE­SCO zo­sta­nie w naj­bliż­szych mie­sią­cach zgło­szo­na do Mi­ni­ster­stwa Kul­tu­ry i Dzie­dzic­twa Na­ro­do­we­go - po­in­for­mo­wał se­kre­tarz gminy Ostró­da Ce­za­ry Waw­rzyń­ski. Jak wy­ja­śnił, do roz­po­czę­cia ta­kiej pro­ce­du­ry upo­waż­nił go za­rząd Związ­ku Gmin Ka­na­łu Ostródz­ko-El­blą­skie­go i Po­je­zie­rza Iław­skie­go, który zrze­sza 11 sa­mo­rzą­dów z te­re­nów po­ło­żo­nych przy tej dro­dze wod­nej.
       - Poza samym wnio­skiem mu­si­my przy­go­to­wać ol­brzy­mią ster­tę do­ku­men­tów. Zwią­zek ma opra­co­wa­ny pro­gram roz­wo­ju tu­ry­sty­ki nad ka­na­łem, więc wiele rze­czy jest już zro­bio­nych, ale teraz trze­ba ze­brać to wszyst­ko w jeden do­ku­ment - po­wie­dział Waw­rzyń­ski.
       Dodał, że w lutym kon­sul­to­wał te plany w Na­ro­do­wym In­sty­tu­cie Dzie­dzic­twa. Jed­nym z naj­waż­niej­szych punk­tów pro­ce­du­ry bę­dzie przy­go­to­wa­nie planu za­rzą­dza­nia, co może wią­zać się z ko­niecz­no­ścią do­ko­na­nia wspól­nych za­pi­sów w miej­sco­wych pla­nach za­go­spo­da­ro­wa­nia prze­strzen­ne­go wszyst­kich za­in­te­re­so­wa­nych gmin.
       - Dla­te­go na naj­bliż­szym wal­nym zgro­ma­dze­niu Związ­ku za­pro­po­nu­ję, żeby naj­pierw sta­rać się o wpi­sa­nie na listę UNE­SCO ze­spo­łu pię­ciu za­byt­ko­wych po­chyl­ni, który - moim zda­niem - speł­nia wszyst­kie kry­te­ria. Oczy­wi­ście z cza­sem mo­że­my roz­sze­rzyć nasz wnio­sek na cały kanał - oce­nił.
       Lo­kal­ne sa­mo­rzą­dy wiążą duże na­dzie­je z umiesz­cze­niem ka­na­łu na tak pre­sti­żo­wej li­ście obiek­tów, sta­no­wią­cych wspól­nie dobro ludz­ko­ści. Ma to pomóc w pro­mo­cji re­gio­nu i uła­twić sta­ra­nia o do­ta­cje unij­ne na utrzy­ma­nie i roz­wój tej atrak­cji tu­ry­stycz­nej.
       Pro­ce­du­ra wpi­sy­wa­nia obiek­tu na li­ście UNE­SCO jest jed­nak bar­dzo długa. Wnio­sek musi otrzy­mać naj­pierw re­ko­men­da­cję kilku in­sty­tu­cji, żeby ge­ne­ral­ny kon­ser­wa­tor za­byt­ków umie­ścił tę kan­dy­da­tu­rę na tzw. li­ście in­for­ma­cyj­nej zgła­sza­nej do Cen­trum Świa­to­we­go Dzie­dzic­twa przez po­szcze­gól­ne pań­stwa. Lista obej­mu­je miej­sca, które te kraje za­mie­rza­ją za­pro­po­no­wać do wpisu na listę UNE­SCO w ciągu naj­bliż­szych 10 lat. Ko­lej­ne etapy prac obej­mu­ją for­mal­ną, a potem me­ry­to­rycz­ną ana­li­zę wnio­sku przez eks­per­tów ko­mi­te­tu UNE­SCO. Do­pie­ro potem ko­mi­tet po­dej­mu­je de­cy­zję pod­czas co­rocz­ne­go wal­ne­go zgro­ma­dze­nia.
       Obec­nie na Li­ście Świa­to­we­go Dzie­dzic­twa UNE­SCO znaj­du­je się 14 miejsc w Pol­sce, w tym kra­kow­skie Stare Mia­sto i zamek w Mal­bor­ku. W ub. roku po­sze­rzy­ła się ona o drew­nia­ne cer­kwie w pol­skim i ukra­iń­skim re­gio­nie Kar­pat. Na­to­miast na pol­skiej li­ście in­for­ma­cyj­nej fi­gu­ru­ją m.​in. ko­pal­nia rud oło­wiu i sre­bra w Tar­now­skich Gó­rach, pie­niń­ska do­li­na Du­naj­ca, Kanał Au­gu­stow­ski oraz Gdańsk - jako mia­sto "wol­no­ści i so­li­dar­no­ści".
       Zbu­do­wa­ny w la­tach 1844-72 Kanał El­blą­ski jest uni­ka­to­wym w skali świa­ta za­byt­kiem hy­dro­tech­ni­ki, dzię­ki czyn­ne­mu do dzi­siaj sys­te­mo­wi pię­ciu za­byt­ko­wych po­chyl­ni z tzw. su­chym grzbie­tem. Jed­nost­ki pły­wa­ją­ce, żeby po­ko­nać róż­ni­cę po­zio­mów, są umiesz­cza­ne na wóz­kach i prze­cią­ga­ne po to­ro­wi­sku za po­mo­cą sta­lo­wych lin, które po­ru­sza koło wodne.
       Kanał łączy je­zio­ra za­chod­nich Mazur z Za­le­wem Wi­śla­nym. Z od­ga­łę­zie­nia­mi ma ponad 150 km dłu­go­ści i jest naj­dłuż­szym ka­na­łem że­glow­nym w Pol­sce. W 2011 roku pre­zy­dent Bro­ni­sław Ko­mo­row­ski umie­ścił go na li­ście Po­mni­ków Hi­sto­rii. Obec­nie pro­wa­dzo­na jest re­wi­ta­li­za­cja ka­na­łu, obej­mu­ją­ca re­mont po­chyl­ni i śluz oraz po­głę­bia­nie tej drogi wod­nej.
      
       źródło:onet.pl
      
      

Najnowsze artykuły w dziale Prasówka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama